تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

انتصاب رئیس موزه فرش؛ جوانان ستادهای انتخاباتی در سمت‌های مدیریتی!

سجاد نوروزیان با حکم عزت الله ضرغامی مدیر موزه فرش شده است. نوروزیان مسئول یکی از دستیاران ستاد انتخاباتی عزت الله ضرغامی است. ستادی که به انتخابات نرسید اما به نظر به انتصابات رسیده است!

کد خبر: ۱۱۱۲۲۷
۰۸:۵۱ - ۲۰ مهر ۱۴۰۰

انتصاب رئیس موزه فرش؛ جوانان ستادهای انتخاباتی در سمت‌های مدیریتی!

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: عزت الله ضرغامی کاندیدای جامانده از انتخابات ریاست جمهوری پس از اینکه موفق شد جزء وزرای دولت ابراهیم رئیسی قرار گیرد، پس از مدت زمانی کوتاه تغییر در وزارتخانه نوپای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را شروع کرد.

از همان روز‌های نخست شایعات ورود معاونان و مسئولان وقت سازمان صدا و سیما به این وزارتخانه از سوی ضرغامی حسابی خبرساز شد و در همان ایام هم حضور برخی از افراد تائید و تکذیب می‌شد.

نخستین جنجال انتصاب او مربوط به قائم مقامش یعنی علی دارابی بود که بسیاری از فعالان میراث فرهنگی با حضور او در چنین سمتی مخالف بودند و  علت این مخالفت را نداشتن تجربه و دانش کافی دارابی در حوزه میراث می‌دانستند، اما در نهایت این اعتراض‌ها به جایی نرسید و سکان هدایت یکی از بخش‌های مهم وزارت میراث به دست معاون ضرغامی در دوره ریاست او در سازمان صدا و سیما افتاد.

بعد از این انتصاب همه منتظر انتصاب‌های بعدی بودند که انتخاب شالبافیان به عنوان معاون گردشگری باتوجه به دانش و تجربه شالبافیان کمی تب و تاب اعتراض‌ها را از بین برد، چرا که انتخابی مناسب محسوب می‌شد. فعلا هم خبری از تغییر معاون صنایع دستی یعنی پویا محمودیان نیست.


بیشتر بخوانید:ضرغامی و وزارت میراث؛ صدا و سیمای گردشگری یا تغییر رویه‌ها؟


از اهمیت موزه‌ها و خاص موزه فرش

کسانی که سال‌ها در حوزه میراث فرهنگی مستقیم یا غیر مستقیم کار کرده باشند از اهمیت انتخاب یک فرد آگاه و با تجربه و البته دانش کافی برای اداره موزه خبر دارند، اما به نظر می‌رسد ضرغامی خیلی با این مقوله آشنایی ندارد و انتخاب نوروزیان برای هدایت موزه فرش دلیل محکمی بر این ادعا است.

فعالان این حوزه سالهاست که منتظرند فردی به عنوان ناجی پیدا شود و با حضور در موزه‌های کشور خاص موزه ملی و موزه فرش این مجموعه‌های فرهنگی بی رقیب را از شرایط کنونی نجات دهند، هر چند که به گفته فعالان میراث فرهنگی پریسا بیضایی که از سال ۱۳۹۵ مدیر موزه ملی فرش بود تنها فرد تحصیلکرده در این زمینه بود یک مرتبه تغییر کرد و این یعنی یک تغییر اساسی در مدیریت موزه‌ها.

بعد از این تغییر ناگهانی همه منتظرند که موزه رضا عباسی، آبگینه و نقاشی پشت شیشه که زیر نظر اداره میراث فرهنگی استان تهران فعالیت می‌کنند هم دستخوش تغییر شوند هر چند هنوز خبری از حضور مدیران قدیمی صدا و سیما و دستیاران ضرغامی در پست جدید در وزارتخانه میراث فرهنگی نیست!


بیشتر بخوانید: جایگزینی گردشگری به جای نفت؛ طبل تو خالی یا غول چراغ جادو؟


ماجرای تغییر مدیر موزه فرش چه بود

در حالیکه همه منتظر بودند که ضرغامی روند بهتر و اصولی تری را برای تغییرات در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پیش بگیرد، اما این اتفاق نیفتاد و او یکباره تصمیم گرفت از موزه فرش دیدن کند و در این بازدید طالبیان معاون میراث فرهنگی هم او را همراهی کرد؛ پس از شنیدن صحبت‌های مدیر موزه ملی، نقطه نظراتی مانند اینکه فرش و فرشبافی از جمله هنر‌های مهم و با اصالت در کشورمان است، نقش فرش ایران در توسعه اشتغال و اقتصاد بومی و ملی را مهم دانست و گفت: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در زمینه حمایت از تولید، صادرات و تبلیغات فرش در جهان تلاش مضاعفی می‌کند.

هیچ کس خبر نداشت که در کمترین زمان او تصمیم خواهد گرفت که مدیر جدیدی را برای این موزه انتخاب کند، پیش‌تر هم اشاره شد که بیضایی مدیر سابق این موزه یکی از مدیران با سابقه و پرتلاش بود و انتظار می‌رفت که جانشین او فردی باشد که بتواند وضعیت موزه ملی فرش را بهبود ببخشید و ارتقا دهد. انتظاری که فعلا و با نگاهی به سوابق مدیر انتصاب شده چندان برآورده نشده است. 

نوروزیان کیست و معیار ضرغامی برای انتخاب مدیرانش چیست؟

اگر همین زمان تصمیم گرفتید سجاد نوروزیان را بشناسید؛ نام او را در موتور جستجو بنویسید تنها سابقه‌ای که از او می‌بینید نوشته "پیش از این توسط عزت الله ضرغامی در ستاد انتخاباتی به عنوان دستیار در حوزه کسب و کار در فضای مجازی معرفی شده بود."

البته خیلی دور از انتظار نبود و نیست که ضرغامی به سراغ افرادی برود که کمترین تجربه و دانشی در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی داشته باشند، زیرا خود او هم تجربه‌ای در این زمینه ندارد و همین مساله سبب شده که دست او برای انتخاب افراد بسته باشد.

حمایت سجاد نوروزیان از ضرغامی بعد از انتخابات نیز ادامه داشته است. جالب است که بدانید سجاد نوروزیان در زمانی که صحبت سر انتخاب وزرا بود و مخالفت برای حضور عزت الله ضرغامی در پست وزارت میراث فرهنگی به اوج رسیده بود با انتشار یک متن بلند  به دفاعی جانانه از ضرغامی پرداخت.

نوروزیان در بخشی از متن خود ضرغامی را یک کاراکتر رسانه‌ای می‌داند و تجربه‌ او به عنوان معاون سینمایی وزارت ارشاد، معاون امور مجلس صدا و سیما و یک دهه سکان‌داری صدا و سیما و حضور پررنگ و جریان‌ساز در رسانه‌های اجتماعی (اینستاگرام، توییتر و تلگرام) در سال‌های اخیر را مهمترین امتیازات او برای کسب وزارت دانست.

البته تعریف و تمجید او از ضرغامی به اینجا ختم نمی‌شود، او در این متن چند نکته را برای مخاطب بیان کرده تا به مخاطب بفهماند که رییس اسبق صدا و سیما مهره مناسبی برای وزارت میراث فرهنگی است؛ به عنوان مثال او نوشته که یکی از نیاز‌های حیاتی امروز برای توسعه‌ گردشگری، فهم رسانه‌ای است. شناخت انواع تولیدات محتوایی و انواع پلتفرم‌های انتشار و توزیع محتوا ضرورتی انکارناپذیر است؛ ضرغامی، اهل گفتگو است. صبحانه‌های معروف و ارتباط او با شخصیت‌های برجسته‌ی جناح‌های مختلف و توانایی او در حل اختلافات بین دستگاهی، یکی دیگر از ویژگی‌های بارز اوست.

نوروزیان این تعریف و تمجید‌ها را تا جایی ادامه می‌دهد که نوشته برای رونق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نیاز به گفتگو داریم. همه‌ی دستگاه‌ها به نوعی در شبکه‌ی بزرگ گردشگری کشور، سهیم هستند. به کسی نیاز داریم که اهمیت گفتگو را بشناسد و بتواند موانع را برطرف کند! البته این تعاریف زمانی جالب‌تر می‌شود که نکاتی که نوروزیان در متن بلند بالای خود منتشر کرده همان برنامه‌های ارائه شده ضرغامی به مجلس بود!

جوانان ستادهای انتخاباتی در سمت‌های مدیریتی

هر چه هست روشن است که سجاد نورزیان از نیروهای سیاسی بسیار نزدیک به عزت الله ضرغامی است. فردی که البته در عرصه سیاست کشور هم چندان شناخته شده نیست و به نظر بیشتر به همین همراهی با رئیسش شناخته می‌شود. 

تغییر و تحول در مدیریت‌های دولتی یک امر طبیعی است. هر وزیری هم حق دارد که با مدیرانی کار کند که با دیدگاه‌های او نزدیک و آشنا باشند. با این حال در کنار لزوم هماهنگی فکری و سیاسی مدیران، در انتصابات باید به دانش و تجربه هر فرد هم توجه کرد. فرستادن برخی جوانان ستادهای انتخاباتی به سمت‌های مدیریتی بعد از پیروزی در انتخابات، یکی از عرف‌های سیاست در ایران و یکی از روش‌های رشد افراد در سیاست محسوب می‌شود. با این حال تجربه نشان داده است که چنین انتصاباتی وقتی با دانش و تجربه اولیه همراه نباشد نه فقط مدیری خوب به عرصه مدیریت کشور وارد نخواهد کرد که حوزه تحت مدیریت هم قربانی خواهد شد. 

عزت الله ضرغامی سال‌هایی پر چالش را در مدیریت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در پیش دارد و به نظر هم سلیقه خاص خودش را در انتصاب مدیران. باید منتظر ماند و دید که ضرغامی از پس این سال‌ها با چه کارنامه‌ای این وزارت‌خانه را ترک می‌کند. کارنامه‌ای  که همکارانش نقش مهمی در نمرات آن خواهند داشت!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۱
ذبیح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
0
0
چلمنگ سیزدهم
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی