تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

دنیای ناشنوایان شنونده می‌خواهد (بررسی مشکلات ناشنوایان)

News Image Lead

از هزینه‌های سرسام آور وسایل کمک توانبخشی و خلاء کمبود مترجم زبان اشاره گرفته تا بی میلی کارفرمایان برای اشتغال تنها گوشه‌ای از مشکلات دنیای خاموش ناشنوایان است که درک آن گوش شنوا می‌خواهد.

کد خبر: ۱۱۱۰۱
۱۰:۵۹ - ۰۹ مهر ۱۳۹۷
دیدارنیوز ـ آن زمان که کلام و آوا برای برقراری ارتباط در فرد گم می شود و سکوت با فرد عجین می شود، مهر ناشنوایی بر پیشانی فرد حک می شود.

ناشنوایی معلولیتی است که دیده نمی شود و تا زمانی که پای کلام و آوا برای ارتباط باز نشود فرد ناشنوا شناخته نخواهد شد، شاید همین مقوله موجب شده که درک مشکلات متعدد ناشنوایان احساس نشود.

تاثیر نوسان ارز بر قیمت سمعک، خودداری اکثریت کارفرمایان برای حمایت ناشنوایان، فرسوده بودن مکان فعلی کانون و موانع بسیار در مسیر اشتغال و ازدواج از مهم ترین دغدغه های ناشنوایان است که مانع از اجتماعی شدن آنان می شود و این در حالی است که ناشنوایان استان کرمانشاه جمعیت قابل توجهی که نزدیک به 6 هزار نفر است را تشکیل می دهند.

مکان فعلی کانون ناشنوایان مناسب نیست

مسئول کانون ناشنوایان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، از عضویت تقریبی یک هزار ناشنوا در کانون خبر داد و گفت: مکان فعلی کانون که در میدان غدیر واقع شده، بسیار نامناسب است که برای انتقال آن با اعضای شورای شهر صحبت کرده ایم و وعده هایی شنیده ایم که تاکنون عملی نشده است.

جلیل کلانتری ادامه داد: کانون، مکانی برای اجتماع ناشنوایان در راستای بیان خواسته ها و مطالبات آنها است که مکان کنونی غیراستاندارد می باشد.

 افزایش قیمت سمعک معضلی دیگر در دنیای بی صدای ناشنوایی

کلانتری در ادامه افزود: از سوی دیگر بالا رفتن نرخ ارز موجب افزایش قیمت سمعک شده و ناشنوایان را با مشکل رو به رو کرده است.

وی با تاکید براینکه مشکلات ناشنوایان در جامعه به خوبی دیده نمی شود و حتی گوشی برای شنیدن صدای بی صدای آنان وجود ندارد، اظهار داشت: در مراسمی که هفته اخیر برای بزرگداشت ناشنوایان برگزار شد ، جای خالی مسئولان به خوبی مشهود بود.

وی از اشتغال به عنوان مشکل دیگر ناشنوایان یاد کرد و گفت: تا هنگامی که چاره ای برای اشتغال آنان اندیشیده نشود، راهی برای ازدواج ناشنوایان وجود نخواهد داشت، بارها دیده ایم هنگامی که این معضلات بیان می شود با اشاره به بحرانی بودن شرایط دیگر معلولیت ها، مشکلات ناشنوایان به حاشیه رانده می شود.

کلانتری یادآور شد، حتی در استان، ناشنوایان موفق و ورزشکاری که موفق به اخذ مدال المپیک شده اند وجود دارند که نمونه ای از آنان هم اکنون در شهرداری تنها به پاکسازی و جاروکشیدن معابر اشتغال دارند.

 معلولیتی که دیده نمی شود

کلانتری با اشاره به رتبه بالای استان در زمینه حمایت و یاری خیران، اظهار داشت: چون معلولیت ناشنوایی است که دیده نمی شود نباید از دید خیران پنهان بماند و خواهان یاری بیشتری از سوی مسئولان و خیران هستیم.

در همین راستا سید حجت اله موسوی اجاق، سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمانشاه به ایرنا، گفت: در جلسه رسمی شورا مشکلات کانون ناشنوایان در خصوص مناسب نبودن مکان مطرح شد و قرار براین شد که مکان یابی مناسبی در این خصوص انجام شود که جزییات آن در اختیار سرپرست مشارکت های مردمی بهزیستی استان قرار گرفته است.
 
وعده پیگیری شورا برای خرید زمین حوالی کانون

خرید زمین و یاری رسانی به احداث و ساخت مکان جدید از وعده های اعضای شورای شهر است که سرپرست مشارکت های مردمی بهزیستی استان کرمانشاه بدان اشاره کرد.

خدیجه عزیزی افزود: قرار براین شد تا ناشنوایان کانون در قالب نامه ای این درخواست را بیان کنند که به دلیل زمانبر بودن و پیگیری برای گرفتن زمین از مسکن و شهرسازی و معرفی آن به شهرداری برای یاری رسانی، این امر با تاخیر انجام شد.

وی با بین اینکه پیگیری از سوی اعضای شورای شهر برای معرفی مکان جدید دیده می شود، افزود: زمین مجتمع ادبیان بهزیستی برای این منظور معرفی شده که اعضای کانون به دلیل مشکل بودن تردد با این پیشنهاد موافق نیستند.

پنج هزار و 949 ناشنوا در استان وجود دارد

از سوی دیگر معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، تعداد ناشنوایان استان را پنج هزار و 949 نفر عنوان کرد و گفت: طرح غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان کم تر از 6 سال توسط بخش غیردولتی زیرنظارت این سازمان انجام می شود.

نیلوفر اختیاری از وجود 2 مرکز روزانه آموزشی خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا با نام های «الزهرا و نغمه» در کرمانشاه خبر داد و گفت: این مراکز در حوزه توانبخشی با کاربری ارائه خدمات تقویت شنیداری کودکان زیر 10 سال در زمینه اجرای برنامه ها مشغول به فعالیت هستند.

وی اظهار داشت: در این مراکز تعداد 32 نفر به صورت یارانه ای از خدمات توانپزشکی برخوردار می شوند و خدمات شنوایی سنجی به صورت رایگان در مراکز دولتی نیز انجام خواهد شد.

اعطای 250 دستگاه سمعک به ناشنوایان

اختیاری از اعطای 250 دستگاه سمعک از ابتدای امسال تاکنون به ناشنوایان استان خبر داد.

وی از حساس سازی و آگاهسازی عموم در زمینه آسیب شناسی و اختلالات شنوایی، شیوه های مداخله به هنگام اختلالات شنوایی، اهمیت وسایل کمک شنوایی، آموزش و مشاوره به خانواده های دارای کودک به عنوان پاره ای از خدمات این مراکز یاد کرد.

این مسئول ادامه داد: در راستای ارتقا سطح توانمندی جامعه هدف، معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی در سال 95، به تهیه تعدادی از بسته های آموزشی و فرهنگی شامل آموزش احکام و نماز به زبان اشاره و آموزش های مذهبی ماه محرم به زبان اشاره ویژه توانخواهان ناشنوا اقدام کرده است.

11 بانوی افتخارآفرین المپیک ناشنوا هستند

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی کرمانشاه یادآور شد، همچنین 11 نفر از بانوان مددجوی ورزشکار ناشنوا در مسابقات المپیک تابستانی ناشنوایان 2017 ترکیه در رشته تنیس روی میز، کاراته و تکواندو افتخارات ورزشی را برای این استان کسب کردند و در سال گذشته نیز تعداد 10 نفر از ناشنوایان در مسابقات قهرمانی کشور در همین رشته ها موفق به کسب مدال شدند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه به ایرنا گفت: هیچ گاه نمی توانیم اقرار کنیم که همه مشکلات ناشنوایان استان را رفع کرده ایم و باید گفت آنطور که در شان ناشنوایان است از سوی ما و دیگر ارگان های مربوطه رسیدگی نشده است.

 بودجه مرمت ساختمان کانون ناشنوایان اهدا شده است

امید قادری با بیان اینکه اعتباری از سوی بهزیستی برای ساخت ساختمان جدید کانون ناشنوایان وجود ندارد، ادامه داد: بهزیستی از نظر قانونی مجوز ساخت ساختمان برای تشکل های مردمی را ندارد ولی با این وجود برای اعطای زمین برای کانون ناشنوایان داوطلب شده ایم که براساس وعده های داده شده، احداث ساختمان جدید برعهده شهرداری است، چنانچه شورای شهر در این زمینه وعده هایی به اعضای کانون داده اند.

قادری اضافه کرد: زمینی از سوی بهزیستی در مجتمع ادبیان واقع در محدوده میدان شهدا کرمانشاه برای این منظور پیشنهاد داده ایم.

وی با بیان اینکه بودجه مرمت ساختمان فعلی از سوی بهزیستی در سال گذشته به کانون اعطا شد، ادامه داد: به مناسبت روز جهانی ناشنوایان نیز چهار میلیون تومان دیگر از سوی بهزیستی به کانون تعلق گرفته است.

تاثیر نوسان های ارز بر قیمت سمعک

قادری با تاکید براینکه سمعک به همه ناشنوایان اعطا شده، ادامه داد: براساس دستورالعمل صادر شده، هر چند سال یکبار سمعک به ناشنوایان اعطا می شود با این وجود هیچ معلولی بدون سمعک باقی نمانده است.

وی با بیان اینکه نوسان های ارز در زمینه اعطای سمعک تاثیرگذار است، افزود: برای خرید سمعک بودجه ای کنار گذاشته شده ولی با عدم فروش آن از سوی شرکت های مربوطه مواجه شده ایم چرا که آنان از حضور در مناقصه خودداری کرده و یا اکنون این محصول را به ما نمی فروشند.

قادری یادآور شد، خرید دولتی سمعک از طریق مناقصه انجام می شود که ترک تشریفات مناقصه یکی از راهکارهای حل این مشکل است که تاکنون مجوز آن از سوی ارگان های ذیربط داده نشده است.

با کمبود مترجم زبان اشاره رو به رو هستیم

قادری از کمبود مترجم زبان اشاره به عنوان یکی دیگر از مهم ترین مشکلات ناشنوایان نام برد و گفت: کم تر از پنج مترجم توانمند در کل بهزیستی استان وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه افزود: ناشنوایان برای حضور در جامعه به مترجم نیاز دارند از همین رو طرحی از سوی بهزیستی کشور در نظر گرفته شده تا با تربیت مربیان زبان اشاره از طریق خرید خدمت و انعقاد قرارداد این خلا رفع شود که ابلاغ خواهد شد.

اعطای وام های خوداشتغالی به ناشنوایان

این مسئول از اشتغال به عنوان مشکل دیگر ناشنوایان یاد کرد و ادامه داد: برای کاهش این چالش در صورت تقاضا، وام های خوداشتغالی به ناشنوایان تعلق می گیرد که در روستا تا 50 میلیون و در شهر تا 20 میلیون تومان است.

قادری در پاسخ به این سوال که چرا از طرح مذکور استقبال چندانی از سوی ناشنوایان انجام نشده، اظهار داشت: اکثر ناشنوایان جویای کار خواهان استخدام دولتی هستند که اکنون این شرایط امکان پذیر نیست.

این مسئول با تاکید براینکه با وجود این محدودیت ها سه درصد استخدام دولتی به معلولان داده شده، ادامه داد: این موضوع از یک ماه گذشته در سامانه قرارداده شده است و هر دستگاه موظف است در صورت استخدام، سه درصد را به معلولان اختصاص دهد.

 پرداخت حق بیمه به کارفرمایان افراد ناشنوا

وی اضافه کرد: از سوی دیگر استخدام در ادارات دولتی نیازمند داشتن مدارک دانشگاهی است، این در حالی است که اکثر ناشنوایان استان از تحصیلات اندکی برخوردار هستند و در کل باید گفت رفع مشکلات ناشنوایان علاوه بر بهزیستی نیازمند یاری ارگان های مسئول در کنار همکاری خود آنان است.

وی معتقد است، اگر کارفرمایان به استخدام تعدادی از ناشنوایان اقدام کنند می توانیم تسهیلات را به کارفرما بدهیم و تا پنج سال نیز از حق بیمه کارفرمایی بهره مند می شود.

ناشنوایان مستمری بگیر می شوند

وی از مستمری بگیرشدن ناشنوایان خبر داد و ادامه داد: در گذشته مستمری به ناشنوایان تعلق نمی گرفت که از یک ماه گذشته این طرح اجرایی شده است.

نزدیک به 53 هزار نفر از جمعیت 2 میلیون نفری استان کرمانشاه از خدمات بهزیستی بهره ‌مندند که از این تعداد 33 هزار نفر معلول و 6 هزار نفر نیز زنان سرپرست خانوار هستند.

منبع: ایرنا/زهره کریم زاده/۹ مهر ۹۷
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی