تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

تزریق همزمان واکسن کرونا و واکسن آنفولانزا خطرناک است؟

با شروع فصل سرما توصیه پزشکان به افرادی که تا سال های پیش واکسن آنفولانزا دریافت می کردند این است که امسال هم مانند سال های گذشته این واکسن را از پایان شهریور تا پایان آبان دریافت کنند و این واکسن هیچ منافاتی با واکسن کرونا ندارد.

کد خبر: ۱۱۰۲۶۵
۱۴:۲۶ - ۱۰ مهر ۱۴۰۰

تزریق همزمان واکسن کرونا و واکسن آنفولانزا

دیدارنیوز: حرف و حدیث های زیادی درباره اینکه با توجه به شیوع کرونا و دریافت واکسن آن آیا نیاز هست در این شرایط واکسن آنفولانزا هم دریافت شود، وجود دارد. برخی از پزشکان دریافت هر دو واکسن را ضروری می دانند و حتی در اظهار نظرهای بی سابقه ای درباره دریافت هر دو واکسن به صورت همزمان هم صحبت کرده اند؛ به عنوان مثال در مصاحبه ای دکتر فائوچی، رییس موسسه ملی بیماری‌های عفونی آمریکا دراین باره گفته بود که در ابتدای فصل سرد، بهتر است اولین کاری که انجام ‌می‌دهید تزریق واکسن آنفولانزا باشد. حتی اگر قرار است در یک بازویتان واکسن کرونا تزریق کنید و همان لحظه به بازوی دیگرتان واکسن آنفولانزا تزریق کنید، حتما این کار را انجام بدهید و هیچ اشکالی ندارد.

برخی از محققان هم می گویند: اگر بیمار واجد شرایط باشد و وضعیت پزشکی خاصی نداشته باشد، می‌توان تزریق هر دو این واکسن‌ها را در یک ویزیت و یکجا انجام داد و نیازی به فاصله انداختن بین این دو نوع واکسن نیست.

کارل مینگس، رئیس دانشکده علوم بهداشتی در دانشگاه نیوهیون هم  گفته است که هیچ دلیلی وجود ندارد که نتوانید هر دوی این واکسن ‌ها را یک‌جا دریافت کنید چون آنها به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند اثر یکدیگر را خنثی کنند. در واقع واکسن ‌های کووید از مکانیسم بسیار متفاوتی برای ایمن کردن افراد نسبت به واکسن آنفولانزا استفاده می‌کنند. تنها مشکل این است که اگر هر دو واکسن همزمان به شما تزریق شود، ممکن است عوارض جانبی بیشتری را تجربه کنید.

چه کسانی نباید واکسن آنفولانزا دریافت کنند؟

در پروسه ساخت واکسن آنفولانزا، از پروتئین تخم مرغ استفاده می‌شود. در نتیجه افرادی که به این ماده غذایی حساسیت دارند بهتر است قبل از تزریق واکسن با پزشک مشورت کنند.

آیا با وجود ابتلا به کرونا می‌توانیم واکسن آنفولانزا بزنیم؟

نقل قول های زیادی درباره تزریق واکسن آنفولانزا در شرایط کنونی وجود دارد خیلی ها تزریق آن را ضروری نمی دانند و معتقدند که با داشتن ماسک و دریافت واکسن کرونا خطر ابتلا به آنفولانزا کمتر می شود؛ به گفته دکتر فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان ایران، افرادی که به ویروس کرونا مبتلا هستند و یا حتی به آن مشکوک هستند نباید واکسن آنفولانزا را تزریق کنند. این افراد می‌توانند بلافاصله پس از بهبودی از ویروس کووید، واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.


بیشتر بخوانید: بعد از تزریق واکسن کرونا چه کنیم؟ چه چیزهایی بخوریم و چه چیزهایی نخوریم؟


بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا چه موقع است؟

همان طور که در ابتدای مطلب هم اشاره شد بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا، از حدود نیمه های شهریور تا آخر آبان است. البته اگر در این مدت زمان، موفق به دریافت واکسن آنفولانزا نشدید اصلا نگران نباشید و اگر امکانش را دارید تا اواسط زمستان این واکسن را تزریق کنید. همچنین به یاد داشته باشید که از زمان تزریق واکسن آنفولانزا تا اثربخشی آن مانند واکسن کرونا، حدود دو هفته زمان لازم است.

عوارض واکسن آنفولانزا

شایع‌ترین عوارض جانبی واکسن آنفولانزا شامل درد یا قرمزی در محل تزریق، سردرد، تب، حالت تهوع، دردهای عضلانی و خستگی است. این علائم با شایع‌ترین عوارض جانبی واکسن‌ های کووید هم ‌پوشانی زیادی دارد. اما بیشتر عوارض جانبی هر دو واکسن خفیف هستند و ظرف یک یا دو روز از بین می‌روند.

واکسن آنفولانزا از چه سنی باید تزریق شود؟

واکسن آنفولانزا در کودکان شش ماهه تا ۹ ساله می‌تواند دریافت شود که معمولا در این بازه سنی بهتر است دو بار در سال تزریق شود. فاصله بین این دو واکسن باید حداقل ۴ هفته باشد. از سنین ۹ سال به بعد، واکسن آنفولانزا یک بار در سال و آن هم در پاییز تزریق می‌شود. از آنجایی که اکثر مرگ و میر ناشی از ویروس آنفولانزا در بازه سنی ۶۵ سال به بالا رخ می‌دهد، باید تزریق واکسن به این گروه سنی مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد.

از سوی دیگر طبق اعلام سازمان غذا و دارو، چند گروه در اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا قرار دارند که این گروه ها شامل افراد با سن بالای ۶۰ سال، مبتلایان به بیماری های مزمن و زنان باردار است.

در عین حال باید توجه کرد که واکسن آنفلوآنزا در مواردی مانند پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹، پیشگیری از سرماخوردگی و پیشگیری کاملا قطعی از آنفولانزا کارایی ندارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی