تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

بازیابی خلاقیت

مصطفی گیلانی نویسنده و زبان‌شناس در یادداشت کوتاهی به معرفی رویکرد بازیابی خلاقیت پرداخته است. رویکردی که با نگاهی تعاملی و تمرین محور به دنبال رها کردن خلاقیت هنری انسان‌ها از انسداد است.

کد خبر: ۱۰۸۹۱۷
۱۹:۱۲ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۰

بازیابی خلاقیت

دیدارنیوز ـ مصطفی گیلانی*: در بیشتر مواقع خانواده، مدرسه، دانشگاه، گروه دوستان و بسیاری از نهاد‌های اجتماعی، تصورات اشتباهی درباره‌ هنر، هنرمند و کار هنری دارند. آن‌ها این پیش‌فرض‌های نیازموده را وارد روح و روان شخص مستعد هنر می‌کنند و نتیجتاً بسیاری به کار هنری مورد علاقه‌شان نمی‌پردازند و یا اینکه مدت زمانی برای این کار وقت می‌گذارند و بعد از مدتی خودشان هم نمی‌دانند چرا متوقف می‌شوند. بسیاری هم هستند که از نقاشی به شعر و از شعر به کارگردانی و از کارگردانی به نمایشنامه نویسی می‌پرند و بعد از کلی شاخه به شاخه کردن نمی‌دانند چه استعداد هنری‌ای دارند.

اما مسئله این است که کار هنری، محصول زندگی هنرمندانه است و آفرینش هنری شاخه‌ کوچکی از هنر اصلی یعنی هنر زندگی کردن است. اکثر کلاس‌های آموزش هنر، به تکنیک‌ها و ابزار‌ها و مکتب‌های یک هنر خاص می‌پردازند و برخی هم با آن‌که نیم نگاهی به بینش هنری دارند، اما همه‌ آن‌ها بیش وکم از این نکته غافلند که بنیاد خلق هنر، زندگی، نگاه و سلوک هنرمندانه و امری پیشینی‌تر از داشتن دانش درباره‌ هنر است.

آموزش مدرن به ما چنین القاء می‌کند که اگر به اندازه‌ کافی دانش نداشته باشید نمی‌توانید کاری از پیش ببرید و علنی و در خفا بر حرص ما بر فراگیری دانش می‌افزاید و ما را از ننگ بی‌سوادی می‌ترساند و چگونگی به کارگیری همان میزانی که می‌دانیم را مورد تأکید قرار نمی‌دهد.

در مقابل این نگاه، رویکرد دیگری وجود دارد که معتقد است هر شخصی به صورت بالقوه هنرمند است و اینکه اشخاص به خلق اثر هنری نمی‌پردازند به این دلیل است که جایی خلاقیت آن‌ها دچار مانع و انسداد شده است. این رویکرد که با عنوان «بازیابی خلاقیت» مشهور شده، از آثار و آرای جولیا کامرون الهام گرفته است. در این رویکرد نگاهی تعاملی و تمرین محور وجود دارد تا هنرمندان دچار انسداد خلاقه احساسات، افکار و تجربیاتشان از انجام دادن تمرین‌های خانگی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

مربی می‌تواند چهارچوب‌ها و ابزار‌های بنیادی را بنا به اقتضاء شرح بدهد، اما وظیفه اصلی او تسهیل‌گری در فرایند درمان خلاقه است.

وقتی هنرمندانی با علایق و رشته‌های مختلف، همسانی و شباهت فوق‌العاده‌ هم را مشاهده می‌کنند، احساس تفاوتشان از بین می‌رود و درک می‌کنند که می‌توانند از راهکار‌های بنیادین و مشابهی بهره‌مند شوند.

این دوره‌ها مثل یک گروه درمانی قوی و مؤثر عمل می‌کنند و ارمغان آن شروع فرایند خودشناسی و پیدا کردن جهت و معنی در زندگی‌شان است.

در این دوره‌ها علاوه بر اینکه هنرجو‌ها استعداد هنری خودشان را می‌شناسند و به تدریج موانع خلاقیتشان را برطرف می‌کنند، اصول و ارزش‌های زندگی خودشان را نیز کشف می‌کنند و یاد می‌گیرند که چگونه از خودشان و از نزدیکانشان حمایت عاطفی و معنوی کنند.

*نویسنده و زبان‌شناس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی