تیتر امروز

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...
رفتار دوگانه با «زاکانی» و «نجفی»!
«دیدارنیوز» در گفت‌وگو با «نژادبهرام» خلاء شفافیت در شهرداری تهران را بررسی می‌کند:

رفتار دوگانه با «زاکانی» و «نجفی»!

یک سیاستمدار در واکنش به قرارداد مبهم شهرداری معتقد است که اگر نیروهای اصلاح‌طلب در راس مدیریت شهری بودند، رسانه‌های مخالف خیلی جدی به موضوع ورود می‌کردند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

معلم‌های ابتدایی تمام‌وقت می‌شوند

News Image Lead

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به طرح مدرسه زندگی اشاره کرد و خبر داد امسال 28 درصد کلاس‌های درس مشمول این طرح می‌شوند.

کد خبر: ۱۰۸۷۱
۰۹:۰۵ - ۰۷ مهر ۱۳۹۷
دیدارنیوز - رضوان حکیم‌زاده در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش‌ درباره شاخص‌های "مدرسه زندگی" گفت: «اگر ما نگاه قالبی داشته باشیم و تنوع و تکثر افراد را به رسمیت نشناسیم از مدرسه زندگی فاصله گرفته‌ایم.»

او افزود: «خانواده‌ها باید بپذیرند فرزندشان یک موجود بی‌همتاست و قرار نیست شبیه دیگران شود. اگر این باور ایجاد شود در‌می‌یابند قرار نیست فرزندشان را در مسیری که خودشان می‌خواهند هدایت کنند و به علایق او بی‌توجه باشند.»

حکیم‌زاده ادامه داد: «خانواده‌ها باید کمک کنند تا استعدادهای خاص کودکان شناسایی شود. در این صورت انتظارات آن‌ها از کودک‌شان انتظارات به‌حقی خواهد بود.»

او ادامه داد: «در مدرسه که اولین کانون اجتماعی بعد از خانواده است، پذیرش گرم و صمیمانه و احترام گذاشتن و برچسب نزدن به دانش‌آموز باید مورد توجه باشد. استفاده از واژه‌هایی مانند تنبل، ناتوان و... می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: «برنامه درسی و نحوه تعامل اولیای مدرسه با دانش‌آموز نیز از دیگر شاخصه‌های مدرسه زندگی هستند. اگر قرار باشد دانش‌آموزان صرفا مطالبی را تمرین و تکرار کنند که ارتباطی با بیرون نداشته باشد و زندگی را به آن‌ها یاد ندهد مدرسه زندگی نخواهیم داشت، هرچند همه نمرات آنها عالی باشد.»
او افزود: «عادت کردیم تکالیف روزمره به دانش‌آموزان بدهیم بدون آنکه توجه کنیم نقشی در تعمیق یادگیری دارند و آیا آموخته‌هایشان تناسبی با بیرون پیدا می‌کند یا خیر؟»

حکیم‌‌زاده به طرح تکالیف مهارت‌محور به جای مشق شب اشاره کرد و گفت: «امسال در مدارس حائز شرایط و دارای تراکم مطلوب، قرار شد به جای آنکه دانش‌آموزان بعد از مدرسه سرمشق و تکلیف تمرین کنند، بروند و مهارت‌های زندگی را تمرین کنند.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «از یک سال قبل روی این موضوع کار کردیم که البته در دنیا جدید نیست. 116 پژوهش درباره تاثیر تکلیف در یادگیری انجام شده است و نشان می‌دهد مشق شب به ‌شکل سنتی و در قالب رونویسی باعث دل‌زدگی دانش‌آموز می‌شود.»

او ادامه داد: «امسال با ابلاغ وزیر ممنوعیت کتب کمک درسی و برگزاری هرگونه آزمون تحصیلی در مدارس ابتدایی اعلام شد. اگر جایی از والدین خواسته می‌شود کتبی را تهیه کنند و یا با موسسه‌ای قرارداد ببندند غیرقانونی و تخلف است و از سوی آموزش و پرورش پیگیری می‌شود.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه مدارس خاص برای حذف مشق شب انتخاب شده‌اند گفت: «خیر، بررسی‌هایی برای شروع کار داشتیم و تصمیم گرفتیم در کلاس 16 تا 25 نفر این کار را انجام دهیم زیرا کلاس کمتر از 16 ممکن است چندپایه باشد و در کلاس با تراکم بالای 25 امکان ارزیابی دقیق وجود نداشت. با انجام آزمایشی و دریافت بازخوردها می‌توانیم آن را بسط و توسعه دهیم.»

او ادامه داد: «امسال 28درصد کلاس‌های درس مشمول طرح می‌شوند، البته اگر معلمانی از کلاس‌های بالای 25 نفر، داوطلب باشند و توانمندی را داشته باشند که ارزیابی کنند ما استقبال می‌کنیم.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «بحث تمام وقتی معلمان ابتدایی را در قالب طرحی پیش‌بینی کردیم که افزایش حقوق آن‌ها هم مدنظر است و آن‌ها ساعات بیشتری را صرف می‌کنند. این یک بسته است که از حذف پیک نوروزی شروع شده است، در ادامه کتب کمک درسی ممنوع شد و سپس به حذف مشق شب رسید. هدف اینها در نهایت این است که مدرسه فعلی را به سمت "مدرسه زندگی" ببرد.»

او افزود: «چرایی تبلیغ کتب کمک درسی را باید از صداوسیما سوال کرد. ما بارها اعلام کردیم اینها ضدتربیتی‌اند. حتی برای دوره پیش‌دبستانی هم تبلیغ چنین محتواهایی را شاهد بودیم. ما سیاست‌گذاری و رویکردها را اصلاح می‌کنیم و قوانینی وضع می‌کنیم که مدارس به سمت تربیت مورد تاکید در سند تحول بروند.»

حکیم‌زاده ادامه داد: «اما یک سوی مشکل خانواده‌ها هستند و تصور می‌کنند اگر از کودکی ذهن بچه‌ها را با انواع و اقسام کلاس‌ها پر کنند موفقیت او تضمین شده است در حالی که این‌گونه نیست. با انجمن‌های اولیا و مربیا برای آموزش والدین برنامه‌هایی داریم و اگر برنامه‌هایی برای آگاهی والدین در رسانه ملی نیز داشته باشیم بار زیادی از دوش مدارس برداشته می‌شود.»

او ادامه داد: «امروز دیگر متن و کتاب درسی را خیلی به عنوان منبع اصلی یادگیری به رسمیت نمی‌شناسیم چه برسد به اینکه بگوییم کتاب جامع پیش‌دبستانی و تبلیغ کنیم که با اصول تربیتی و یادگیری منطبق نیست.»

حکیم‌زاده گفت: «شاید مهم‌تر از فضای فیزیکی مدارس، تعامل انسانی در مدرسه باشد. برای آنکه دانش‌آموزان ما حس خوبی داشته باشند باید با تکریم با آن‌ها برخورد شود و این را همه معلمان می‌توانند انجام دهند کما این که تاکنون هم این‌گونه بوده است و امید است این مسیر با قوت ادامه یابد.»


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
1
2
معلمان ابتدایی کی تمام وقت می شوند
ذبیح ا..کارگران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
0
2
سلام...مانمی فهمیم می به چیه؟!! پس چرا تمام وقت را فقط برای معلمان راهنمایی و دبیرستان اجراکرده اند حتی حکم انها داده شده است..فقط ابتدایی ها که سختی کارشان بیشتر است و اعصاب خردکنی زیادی دارند بایدبسوزندیا همه یاهیچکس!! همکاران ابتدایی ساکت ننشینیدکه بیش ازاین عقب میافتیم.....بسه هرچی قول دادندوعمل نکردند!!
کرمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
0
2
همیشه ابتدایی باید توسری خورباشه پس ماچی ؟ماتمام هفته را کارمیکنیم چرا راهنمایی ودبیرستان که خوش میگذرونن باید تمام وقت بشن اما ما نه !چرا؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
1
2
تمام وقت شدن رابرای معلمان ابتدایی به خصوص بالای 25 سال کار اجرا کنید دیرمی شود درآستانه ی بازنشستگی هستم
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی