تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

علل شانه درد و موثرترین درمان آن چیست؟

درد شانه می‌تواند در هر یک از آن تاندون‌ها، رباط‌ها یا عضلات واقع در ناحیه شانه رخ دهد. با این حال یک چیز قطعی است که زمانی است که شانه شما شروع به درد می‌کند تمرکز بر کار‌های دیگر بسیار دشوار خواهد بود.

کد خبر: ۱۰۸۵۲۸
۱۵:۰۱ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۰

علل شانه درد  و راه درمان

دیدارنیوز ـ درد شانه هیچ کس را در هر سنی مستثنی نمی‌کند. افرادی که اغلب به مدت طولانی جلوی لپ تاپ، تلفن‌های هوشمند یا رایانه‌ها می‌مانند، آسیب پذیرترین اهداف این بیماری هستند.

علل درد شانه

بیایید نگاهی دقیق‌تر به موارد زیادی بیندازیم که می‌تواند باعث ایجاد شانه درد در فرد شود.
آسیب به عضله شانه

پیچ خوردگی، کشیدگی یا پارگی عضله اصلی شانه می‌تواند باعث درد شانه شود.

تاندونیت

تاندون‌ها عضله را به استخوان بدن ما متصل می‌کنند. هنگامی که تاندون‌ها ملتهب می‌شوند، تاندونیت نامیده می‌شود. تاندونیت یکی از چهار تاندون روتاتور کاف در شانه ما است. تاندون دوسر بازو یکی از علل شایع درد شانه است.

پارگی تاندون

تاندون‌ها علاوه بر التهاب می‌توانند استخوان را تا حدی یا به طور کامل از بین ببرند. پارگی تاندون می‌تواند در اثر استفاده طولانی مدت از مفصل یا آسیب ناگهانی ایجاد شود. درد شانه می‌تواند ناشی از پارگی یکی از چهار تاندون روتاتور کاف یا تاندون دوسر بازویی باشد.

بورسیت

بورسا کیسه‌های کوچک پر از مایع هستند که به محافظت اجزای مفصل کمک می‌کنند، از مالش آن‌ها به یکدیگر جلوگیری کرده و اصطکاک را در حین حرکت مفصل کاهش می‌دهند. بورسیت وضعیتی است که در آن بورس‌ها متورم یا ملتهب می‌شوند. بورسیت شانه علت شایع درد شانه است.

گیرافتادگی شانه

Impingement وضعیتی است که در آن تیغه شانه به بافت نرم مفصل شانه فشار وارد می‌کند. این فشار مکرر می‌تواند باعث درد شود و به طور بالقوه منجر به بورسیت یا تاندونیت شود.
آرتروز

آرتروز شانه می‌تواند در اثر آسیب ایجاد شود یا در طول زمان رخ دهد و ممکن است علائمی مانند تورم، سفتی و درد ایجاد کند.

کپسولیت چسبنده

کپسولیت چسبنده زمانی رخ می‌‎دهد که بافت همبند داخل مفصل شانه شما (که کپسول شانه نامیده می‌شود) سفت می‌شود. علاوه بر این سفت شدن کپسول، مقدار مایع روان کننده (که مایع سینوویال نامیده می‌شود) در مفصل کاهش می‌یابد. کپسولیت چسبنده ممکن است منجر به از دست دادن شدید حرکت شود و بنابراین گاهی اوقات “شانه یخ زده” نامیده می‌شود. علل آن کاملاً شناخته نشده است، اما افراد مبتلا به دیابت، بیماری تیروئید یا بیماری پارکینسون ممکن است بیشتر مستعد این بیماری باشند.

اسپوندیلوز گردن (آرتروز گردن)

ناحیه فوقانی ستون فقرات به ستون فقرات گردنی ارجاع داده می‌شود (درباره آناتومی ستون فقرات بیشتر بدانید). تغییرات دژنراتیو (طبیعی برای روند پیری) می‌تواند منجر به آرتریت شود. آرتریت ناحیه گردنی ستون فقرات نیز اسپوندیلوز سرویکس نامیده می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد درد در گردن شود یا به سمت شانه و بازو‌ها منتشر شود.

رادیکولوپاتی

رادیکولوپاتی شرایطی است که در آن تحریک عصبی باعث می‌شود که درد از منبع مشکل خارج شود. رادیکولوپاتی معمولاً با تحریک فیبر‌های عصبی در ستون فقرات همراه است و می‌تواند باعث درد در اندام‌ها (یعنی: بازوها، پاها) شود. رادیکولوپاتی گردنی تحریک اعصاب در ناحیه فوقانی (یا گردنی) ستون فقرات است و می‌تواند منجر به درد شانه و بازو شود.

علائم

علاوه بر درد، ممکن است علائمی مانند مشکل در حرکت شانه و همچنین تورم و حساسیت در ناحیه مفصل را تجربه کنید.

درد جزئی شانه را می‌توان به طور کامل در خانه درمان کرد. با این حال توصیه می‌شود در صورت بدتر شدن شرایط با پزشک مشورت کنید.

تشخیص علت درد شانه

تشخیص علت درد شانه می‌تواند مشکل باشد، زیرا بسیاری از موارد می‌تواند باعث ایجاد درد در ناحیه شانه شود. به عنوان مثال درد شانه می‌تواند ناشی از مشکلات درون شانه، ناحیه بالای ستون فقرات یا بالای بازو باشد.

تشخیص صحیح درد شانه در اطمینان از روش‌های درمانی مناسب برای تسکین علائم بیمار و حفظ دامنه کامل حرکتی کلیدی است. برای تشخیص صحیح درد شانه، پزشک ممکن است روش‌های زیادی در اختیار داشته باشد، مانند:

معاینه جسمی
مرور سابقه پزشکی
تزریق‌های تشخیصی
آزمایشات تصویربرداری (به عنوان مثال: اشعه ایکس، سونوگرافی، MRI)

راهکار‌هایی برای درمان درد شانه

در اینجا موثرترین دارو‌های خانگی برای درد شانه آورده شده است که می‌توانید به راحتی در منزل برای رهایی از درد شانه و تقویت عضلات شانه استفاده کنید.

کمپرس سرد

کمپرس سرد در بین بهترین دارو‌های خانگی برای درد شانه، ساده‌ترین و در عین حال موثرترین روش است. به شما تسکین فوری می‌دهد. سرما می‌تواند به شما در بی‌حس کردن ناحیه آسیب دیده کمک کند، بنابراین درد و التهاب را کاهش می‌دهد.

کمپرس گرم

مشابه کمپرس سرد، این یک راهنمای بسیار مفید از لیست دارو‌های خانگی برای درد شانه است که می‌تواند به سرعت از تورم، التهاب و درد شما کم کند.

توصیه می‌‍شود از کمپرس گرم بعد از وقوع آسیب به مدت ۴۸ ساعت استفاده کنید. این کمپرس همچنین در تسکین درد عضلات کشیده شده موثر است.

فیزیوتراپی

استفاده از فشرده سازی، به معنی اعمال فشار مساوی بر روی ناحیه آسیب دیده برای کاهش تورم است. چیزی شبیه به یک فشرده سازی می‌تواند برای شانه پشتیبانی کافی را ایجاد کند و همچنین ناراحتی‌ها را کاهش دهد.

این کار ساده است و یکی از بهترین دارو‌های خانگی برای درد شانه است که می‌توانید به تنهایی امتحان کنید.
فشرده سازی

می‌توانید از انواع باندلاستیکی یا حتی یک بسته گرم که به راحتی در بازار یافت می‌شود استفاده کنید. شانه خود را ببندید تا تورم و درد فروکش کند.

علاوه بر این، برای بهبودی شانه باید شانه را با استفاده از بالش بالا نگه دارید.

توجه: بیش از حد محکم نپیچید، زیرا ممکن است منجر به ناکارآمدی گردش خون شود و وضعیت را بدتر کند.

ماساژ

این نکته به دلیل اثربخشی آن در لیست درمان‌های خانگی برای درد شانه به خوبی توصیه می‌شود. شانه خود را به آرامی ماساژ دهید، تنش و استرس را از شانه خارج می‌کند. علاوه بر این گردش خون را افزایش داده و سفتی و تورم را کاهش می‌دهد.

شما باید از ماساژور حرفه‌ای ماساژ بگیرید و ممکن است از روغن ضروری مانند خردل، کنجد، نارگیل یا روغن زیتون برای تأثیر بهتر استفاده کنید.

دارو

پزشکان اغلب تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تجویز دارو انجام می‌دهند. با این وجود در برخی موارد، مناسب‌ترین گزینه است. دو گروه رایج از دارو‌ها وجود دارد که پزشکان اغلب برای درمان پیشنهاد می‌دهند:

ضد عفونی کننده‌ها: شامل دارو‌های رایج بدون نسخه هستند که برای کاهش هرگونه التهاب و تسکین درد طراحی شده اند.

کورتیکواستروئیدها: داروی دیگری که التهاب را کاهش می‌دهد کورتیکواستروئید‌ها هستند. مصرف دوره کوتاهی از این داروی خوراکی می‌تواند در تسکین برخی از علائم زمینه‌ای گرفتگی اعصاب مفید باشد.

فیزیوتراپی با استفاده از تمرینات تجویز شده می‌تواند منجر به کاهش درد و سفت شدن عضلات زیرین گردن شود. این نیز در بهبودی مهم است و ما بعداً در این مورد بیشتر بحث خواهیم کرد.

تزریق استروئید

استروئید‌ها یک درمان موثر برای گیر افتادن اعصاب هستند. هنگامی که استروئید در ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود، می‌تواند التهاب را کاهش دهد. هدف در اینجا این است که تورم را به اندازه کافی به حداقل برسانید تا عصب بتواند بهبود یابد و تسکین طولانی مدت ایجاد کند. در صورت نبود تزریق استروئید، اوزون تراپی برای بیمار انجام شود.

درمان جراحی

با انجام چندین گزینه دیگر یا اگر مورد شما به اندازه کافی شدید باشد، ممکن است مداخله جراحی توصیه شود. بسته به شدت وضعیت شما و هرگونه بیماری زمینه‌ای، روش‌های جراحی مختلفی در دسترس شما است. پزشک شما مورد شما را به طور کامل ارزیابی می‌کند و توصیه‌ای برای مناسب‌ترین درمان ارائه می‌دهد.

چه موقع به پزشک خود مراجعه کنید

درد شدید ناشی از صدمات مانند شکستگی یا دررفتگی
درد پس از درمان ساده در خانه قابل تسکین نیست
درد به مدت طولانی یا حتی شدید در شب ادامه می‌یابد
تورم یا قرمزی شدید در اطراف ناحیه درد ظاهر می‌شود
درد بدون دلیل یا تعجب می‌کنید که علائم حمله قلبی باشد

منبع: شفقنا
برچسب ها: سبک زندگی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی