تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

فیلم ایرانی زالاوا فاتح بخش هفته منتقدان ونیز

فیلم «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری نخستین نمایش جهانی خود را در بخش مسابقه سی‌وششمین دوره «هفته منتقدین» در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز تجربه کرد.

کد خبر: ۱۰۷۹۷۵
۰۹:۱۹ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۰

فیلم ایرانی زالاوا جشنواره ونیز

دیدارنیوز ـ در این دوره از جشنواره فیلم ونیز، سینمای ایران در بخش رقابتی نامزدی نداشت و تنها فیلم ایرانی حاضر در این دوره از جشنواره «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری بود که در بخش دوهفته منتقدین حضور داشت. «مادران موازی» به کارگردانی پدرو آلمودوار که فیلم افتتاحیه این دوره از جشنواره ونیز بود، به همراه فیلم‌های «قدرت سگ» ساخته جین کمپیون، «اسپنسر» ساخته پابلو لارائین و «مونا لیزا و ماه خونین» ساخته آنا لیلی امیرپور، کارگردان ایرانی‌تبار از فیلم‌های مطرح این دوره از جشنواره هستند که در بخش اصلی جشنواره ونیز بر سر جایزه شیر طلایی بهترین فیلم با یکدیگر رقابت دارند.

فیلم «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری نخستین نمایش جهانی خود را در بخش مسابقه سی‌وششمین دوره «هفته منتقدین» در هفتادوهشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز تجربه کرد. این فیلم در ۲روز و ۳سانس از جمله در ساعت۱۳:۱۵ روز ۱۷شهریور (۸سپتامبر۲۰۲۱) در سینما «پرلا» و در ساعت‌های ۱۹:۱۵ و ۱۹:۳۰ روز ۱۸شهریور (۹سپتامبر۲۰۲۱) در سالن‌های سینمای «آسترا ۱» و «آسترا ۲» شهر ونیز روی پرده رفت. ارسلان امیری که پیش‌تر به‌عنوان فیلمنامه‌نویس با آیدا پناهنده، همسرش در چند فیلم ازجمله فیلم‌‍‌های «ناهید» و «قصه داوود و قمری» همکاری کرده بود، با «زالاوا»، نخستین‌بار فیلمسازی را تجربه کرده است. «زالاوا» براساس مجموعه‌ای از حوادث واقعی در دهه۵۰ در یک روستا ساخته شده است. این حوادث باعث ترس مردم روستا شده و رئیس پاسگاه این روستا تلاش دارد امنیت را در پی وقوع این حوادث در روستا برقرار کند. نوید پورفرج، پوریا رحیمی‌سام و هدی زین‌العابدین از بازیگران اصلی این فیلم هستند. نوید پورفرج در نقش رئیس پاسگاه و پوریا رحیمی‌سام در نقش جن‌گیر در فیلم «زالاوا» ظاهر شده‌اند. «زالاوا» برای تصاحب جایزه لوئیجی دی‌لورنتیس با عنوان «شیر آینده» با ۶فیلم دیگر از سینمای جهان رقابت می‌کند.

روز گذشته همچنین در مراسمی جایزه بهترین فیلمساز سال که با همکاری کارتیه تهیه شده به ریدلی اسکات، کارگردان مطرح بریتانیایی اهدا شد. ریدلی اسکات این جایزه را پیش از اکران فیلم «آخرین دوئل» که در بخش غیررقابتی جشنواره ونیز حضور داشت، دریافت کرد. آلبرتو باربرا، مدیر جشنواره فیلم ونیز در بیانیه‌ای پیش‌تر از ریدلی اسکات به‌عنوان شخصیتی یاد کرد که نگاه و رویکرد شخصی وی در مورد فیلم‌های ژانر، با الزامات سرگرمی و انتظاری که عموم مردم و منتقدان از سینما دارند، انطباق دارد. باربرا در بیانیه خود این ویژگی را مهم‌ترین عنصر فیلمسازی ریدلی اسکات دانست. باربرا در ادامه بیانیه خود به این نکته اشاره کرد که اسکات در طول زندگی پرکار و پربارش ازجمله ساخت ۳۰ فیلم کوتاه، نشان داده به سهولت توانایی ساخت فیلم در ژانر‌های مختلف را دارد و با هر فیلمش به هر ژانر، نیروی حیات جدیدی می‌دهد. در ونیز هفتادوهشتم جیمی‌لی‌کرتیس، بازیگر آمریکایی و روبرتو بنینی، بازیگر و کارگردان مطرح و مشهور ایتالیایی نیز جایزه یک عمر دستاورد هنری را دریافت کردند.

بونگ جون‌هو، کارگردان فیلم «انگل» برنده جوایز اسکار و نخل طلای کن، نیز به‌عنوان رئیس هیأت داوران بخش رقابتی این دوره از جشنواره به همراه کلوئی ژائو، کارگردانی که امسال به‌خاطر ساخت فیلم «سرزمین کوچ‌نشینان» برنده جایزه اسکار شد در کنار ویرجینه افیرا، بازیگر فیلم «بندتا»، سینتیا اریوو، بازیگر بریتانیایی، سارا گادون، بازیگر و تهیه‌کننده کانادایی، ساوریو کوستانزا، کارگردان ایتالیایی و الکساندر نانائو، کارگردان مستند «کالکتیو» از رومانی، نام برترین‌های سینمایی در بخش رقابتی این دوره از جشنواره را مشخص می‌کنند.

گزارش از آرش نهاوندی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی