تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

ترکی فیصل: شکل خروج آمریکا از افغانستان برایم تعجب آور بود

رئیس دستگاه اطلاعات پیشین عربستان درباره خروج آمریکا از افغانستان می‌گوید آمریکا طالبان را برای جانشین دولت افغانستان انتخاب کرد اما از شکل خروج آن‌ها از افغانستان بسیار متعجب شد.

کد خبر: ۱۰۶۹۹۲
۱۴:۲۸ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۰

خروج آمریکا از افغانستان

دیدارنیوز - ترکی فیصل، رئیس پیشین دستگاه اطلاعات عربستان در مصاحبه‌ای با شبکه ماهواره‌ای "cnbc" اظهار کرد: از اتفاقاتی که در افغانستان رخ دادند، غافلگیر نشدم، آمریکا طالبان را برای جانشینی دولت انتخاب کرد، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق این کشور پیش از اتمام دوره ریاست جمهوری‌اش، توافقی را با طالبان امضا کرد، اطمینان داشتم که دولت (افغانستان) مشروعیت خود را از دست خواهد داد، زیرا او (ترامپ) به عنوان نزدیک‌ترین همپیمان آن دولت، گفتگو با دشمن آن را آغاز کرده بود.

ترکی فیصل در ادامه گفت: آنچه من را غافلگیر کرد، چگونگی این خروج بود، نمی‌دانم چه کلمه‌ای برای بیان این مساله در اینجا مناسب است جز اینکه بگویم موضوع خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ترکیبی از بی‌کفایتی، بی‌توجهی و سوء مدیریت بود، چرا که آنها زمان زیادی جهت آمادگی برای خروج داشتند و تجربه آن را هم داشتند اما اشتباه رخ داد و این بخش غافلگیرکننده اتفاقات رخ داده در افغانستان است.

رئیس پیشین دستگاه اطلاعات عربستان درباره سلاح‌هایی که به دست نیروهای طالبان افتاده گفت: این مساله به دلیل اینکه ارتباط میان طالبان و القاعده هنوز ادامه دارد، بسیار نگران‌کننده است. علاوه بر این القاعده پیشتر در سال ۱۹۹۵ و قبل از هر کشور دیگری و نیز پیش از اینکه فعالیت‌های خارجی خود را با انفجار سفارت‌های آمریکا در نایروبی و دارالسلام  گسترش دهد و یا در ادامه فاجعه ۱۱ سپتامبر را در نیویورک رقم بزند، عربستان را هدف قرار داده بود و اکنون با وجود سلاح‌هایی که احتمالا القاعده، همپیمان طالبان برای این گروه باقی گذاشته، موضوع نگران‌کننده‌تر است.

آمریکا عصر دوشنبه به عملیات خروج نیروهای نظامی‌اش از افغانستان به شکل کامل پایان داد و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پس از خروج آخرین سرباز آمریکایی از فرودگاه کابل، در ساعات پایانی عصر دوشنبه طی بیانیه‌ای پایان جنگ این کشور در افغانستان را اعلام کرد.

بایدن اظهار کرد: نیروهای ما موفق شدند ظرف ۱۷ روز بزرگترین عملیات خروج در تاریخ آمریکا را اجرا کنند، نیروهای ما با شجاعت، حرفه‌ای‌گری و اراده‌ای بی‌مثال این عملیات را اجرا کردند.

محمد نعیم، سخنگوی طالبان نیز با اعلام خروج آخرین سرباز آمریکایی از افغانستان گفت: ۲۰ سال جنگ با آمریکا در پی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تمام شد و اکنون افغانستان به استقلال کامل خود دست یافت.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی