تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
ضدگزارش از جلسه صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهور در مجلس

المپیک در بهارستان

مجلس شورای اسلامی از روز شنبه سی‌اُم مرداد کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیسی را آغاز کرده و امروز نیز نوبت به چند گزینه پیشنهادی رسید تا موافقان و مخالفان در مورد آنها بحث کنند.

کد خبر: ۱۰۵۸۰۳
۱۲:۴۸ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

بررسی صلاحیت وزیران در مجلس

 

دیدارنیوزـ آرش راهبر: سرانجام پس از گذشت بیش از دو هفته از مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید، ابراهیم رئیسی در آزمون دیگری که بررسی صلاحیت وزرای کابینه‌اش باشد این بار در مجلس شورای اسلامی در برابر نمایندگان قرار گرفت. جلسه‌ای که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود و چالش بزرگی برای نمایندگان و وزرای پیشنهادی است، تا حدی که انگار که المپیک در فضای سیاست داخلی کشور در گرفته باشد!

گزارش لحظه به لحظه دیدار از این مراسم را دنبال کنید:

ساعت ۱۷:۴۵ : پس از وزارت امور خارجه، نوبت به بررسی گزینه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی رسید. در ابتدا گزارش کمیسیون بهداشت مجلس در مورد دکتر بهران عین‌اللهی قرائت شد. زهرا شیخی مبارکه گزارش کمیسیون را با سرعت زیادی قرائت کرد آنقدر که احتمالا بسیاری از نمایندگان و بینندگان تلویزیونی متوجه بخش مهمی از آن نشدند.

عباسی به عنوان مخالف نیز پشت تریبون رفت و در مورد تعارض منافع در زمینه جذب دانشجو در حوزه پزشکی صحبت کرد و همچنین در مورد ساختار سازمان غذا و دارو اشاراتی شد که عموما در اختیار ذی‌نفعان است. عباسی همچنین یادآور شد که ایران بر اساس سند چشم‌انداز باید در سال 1404 سرآمد منطقه باشد و دانشگاه‌ها باید بین‌المللی شوند.

ساعت ۱۷: پس از تنفس نیم ساعته مجلس، دوباره اعلام نظرات مخالف و موافق در مورد امیرعبداللهیان از سر گرفته شد. علیزاده در مقام موافق، از توانایی‌ها و روحیه انقلابی امیرعبداللهیان گفت و این که او در حوزه دیپلماسی فرد شناخته شده‌ای در دنیاست. علیزاده گفت که وزیر پیشنهادی اینطور نیست که در مجامع بین‌المللی یک چیز بگوید، در مذاکرات یک چیز بگوید، در شورای امنیت ملی چیز دیگری و در مقابل خبرنگاران نیز حرف دیگر! علیزاده و عمویی دو موافق او گفتند که به هر دو زمینه میدان و دیپلماسی توجه دارد.

حسین امیرعبداللهیان وقتی پشت تریبون قرار گرفت به خواست نمایندگان، ماسک را از صورت برداشت تا صدایش بهتر شنیده شود اما به خاطر قد بلندش همچنان با میکروفون فاصله داشت! امیرعبداللهیان سیاست آسیامحور و همسایه‌محور را به عنوان اولویت خود مطرح کرد. او همچنین اعلام کرد که برای نخستین بار در جمهوری اسلامی و در دولت رئیسی قرار است وزارت خارجه اقتصادمحور باشد.  او اعلام کرد که وزارت امور خارجه، وزارت برجام نیست!

ضمن آنکه قرار نیست وزارت خارجه از مذاکرات توام با احترام و حفظ منافع ملی فرار کند. امیرعبداللهیان اعلام کرد که وزرات خارجه در حوزه اقتصادی به دنبال بازاریابی در کشورهای منطقه خواهد بود. دیپلماسی گردشگری نیز موضوع بعدی بود و البته توجه به محور مقاومت در منطقه. 

ساعت ۱۶: دومین مخالف در مورد وزیر آتی امور خارجه آقای ذاکر بود. ایشان البته به دلیل وقت کم، انتقادات اجمالی داشت و در دهله اول از تحقق برنامه‌ ششم در وزرات امور خارجه سوال کرد و بعد به استان‌های مرزی اشاره داشت که چندان از سوی وزارت خارجه مورد توجه قرار ندارد. ذاکر از امیرعبداللهیان پرسید که چرا او تا به حال در بازارچه‌های مرزی حضور پیدا نکرده است؟!

علیزاده نخستین موافق امیرعبداللهیان بود و عنابستانی هم برای سومین بار در دو روز اخیر پشت تریبون رفت تا از این گزینه حمایت کند. هر دو نماینده از سابقه همکاری خود با امیرعبداللهیان گفتند. عنابستانی از غرب‌زدگی وزارت خارجه انتقاد کرد و امیرعبداللهیان را به ایجاد موازنه و همکاری بیشتر با شرق دعوت نمود.

ساعت ۱۵:۳۰ : گزینه دولت سیزدهم برای وزارت امور خارجه نفر بعدی در بررسی امروز مجلس بود. حسین امیرعبداللهیان در حالی که در ردیف جلوی مجلس نشسته بود، گزارش کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی را مشاهده کرد. اولین نفری که در مقام مخالف پشت تریبون قرار گرفت حسن محمدیاری نماینده ماسال بود.محمدیاری از دوگانگی در سیاست خارجی کشور انتقاد کرد و از امیرعبداللهیان خواست درباره اینده برجام توضیح کافی و اقناع‌کننده بدهد. 

ساعت ۱۵: قالیباف از احسان خاندوزی دعوت کرد تا در دفاع از برنامه‌هایش سخن بگوید. خاندوزی ابتدا گفت که نمی‌خواسته این پیشنهاد را بپذیرد اما به هر ترتیب امروز به میدان آمده تا با کمک دوستان عازم، سالم و جازم باعث پیشرفت اقتصاد شود. خاندوزی اقتصاد مقاومتی را محور فعالیت خود خواند و اینکه باید دولت مقاوم‌سازی شود.

خاندوزی مقابله با تورم بی‌سابقه را به عنوان برنامه کوتاه‌مدت خود خواند و عنوان کرد که اقتصاد باید قابل پیش‌بینی باشد. خاندوزی گفت که دولت سیزدهم در شرایطی اقتصاد را تحویل گرفته که در پایان یک دهه اقتصاد از دست رفته است. 

خاندوزی اعلام کرد که در وزارت او به اجرای تفاهم‌نامه ایران و چین کمک خواهد شد و در عین حال بروکراسی دست و پاگیر برای سرمایه‌گذاران داخلی تغییر خواهد کرد. وزیر پیشنهادی اقتصاد در مورد بانک‌ها نیز با ریتم تند صحبت کرد و از اجرای تئوری «رهاسازی بانکی» سخن گفت. 

وزیر پیشنهادی در مورد مالیات، گمرکات و بیمه و نقاط ضعفی که در این دو حوزه وجود دارد نیز با ریتم سریعی صحبت کرد. او گفت که مناطق آزاد آنقدر که باید موفق نبوده‌اند و رویکرد آنها باید تغییر کند. 

ساعت ۱۴:۳۰ : ویس کرمی دیگر نماینده‌ای که به عنوان مخالف صحبت کرد و با بیان اینکه جوانگرایی رئیسی قابل تقدیر است، گفت: یک جوان می‌تواند مثل یک پیر کارکشته باشد. وضعیت آشفته اقتصاد کشور را کسی می‌تواند نجات دهد که صاحب نظریه بومی سازی اقتصاد باشد. خاندوزی استادیار رشته اقتصاد است اما صاحب نظریه نیست. وزیر اقتصاد باید در عرصه های بیمه، بانک، سیاست ارزی و ... صاحب تجریه باشد. عرصه اقتصاد عرصه آزمون و خطا نیست. بهتر بود آقای خاندوزی در ابتدا به عنوان معاون وزیر یا مدیر میانی وزارت اقتصاد انتخاب می‌شدند.

اتفاق جالب وقتی روی داد که وقتی کرمی داشت در مورد قوم و نزاد یکسان بشری سخن می‌گفت و درباره سلمان فارسی از عبارت «سلمان محمدی» استفاده کرد، عده‌ای از نمایندگان، صلوات فرستادند! 

ساعت ۱۴: بازگشت نمایندگان به صحن مجلس به معنی ادامه اظهارات درابهر احسان خاندوزی بود. محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلص به عنوان موافق خاندوزی پشت تریبون رفت و در ابتدا گفت که او را ده سال است می‌شناسد. پورابراهیمی درباره جلسه‌ای که با خاندوزی داشته گفت: ما در دو حوزه به توافق رسیدیم. حوزه اول مربوط به ماموریت‌های نظارتی مجلس است که در وزارت اقتصاد اجرایی نشده است. حوزه دوم نیز مولودسازی دارایی‌های دولت است. نماینده مردم کرمان گفت: امروز موقعیت استثنایی برای مجلس پیش آمده که فردی از داخل مجلس، برخی سرفصل‌های مورد مطالبه ما را پیگیری کند. همکاران ما در کمیسیون اقتصادی از خاندوزی حمایت می‌کنند. ما با او دو شرط داریم؛ شرط اول سلامت کاری و شرط دوم کارآمدی در انجام فعالیت است.

ساعت ۱۲:۳۰ : بررسی گزینه پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در شرایطی آغاز شد که پیش از تنفس طولانی ظهر، تنها یک نفر توانست در مخالفت با سید احسان خاندوزی حرف بزند. نیکزاد در ساعت مقرر، اعلام وقت تنفس و استراحت کرد در حالی که ظاهرا قالیباف زودتر به تنفس رفته بود.

ساعت ۱۱ صبح: بررسی صلاحیت وزارت اطلاعات نیز بر خلاف انتظار با ماجراها و سخنان افشاگرانه همراه شد. اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات نیز با مخالفت برخی نمایندگان مواجه شد و تعدادی از نمایندگان اعتقاد داشتند که او به قدر کفایت در حفظ و حراست از مسائل امنیتی و اطلاعاتی کشور توانمند نبوده است.

با این حال محمد باقر قالیباف اعلام کرد که نظارت و توجه ویژه بر انتخاب وزیر اطلاعات جزء وظایفی است که قانون اسایسی بر عهده مقام معظم رهبری گذاشته است. ذوالنوری نماینده قم نیز در حمایت از خطیب سخنرانی مفصلی کرد و از دولت‌های خاتمی و احمدی‌نژاد گفت و اینکه خطیب در دولت‌های اصلاحات و انحرافی از کار برکنار شده به نوعی به معنی تایید اوست!

اسماعیل خطیب نیز در دفاع از خود به گونه‌ای صحبت کرد که انگار انتظار نداشته حجم مخالفت‌ها با او تا این حد باشد. او در دفاع از خود و برنامه‌هایش بیشتر سعی کرد با نمایندگان آشتی‌جویانه صحبت کند.   

ساعت ۱۰:۳۰ صبح: زارع‌پور در شرایطی پشت تریبون قرار گرفت که چندان اوضاع به سود او نبود. با این حال سعی کرد دفاع مناسبی از برنامه‌هایش داشته باشد. او از دسترسی تمامی کاربران به اینترنت پرسرعت گفت و وعده داد که در چهار سال آینده تمام روستاها به ارتباطات پرسرعت دسترسی خواهند داشت.زارع‌پور با اشاره به عقب‌ماندگی ایران در شاخه‌های بین‌المللی توسعه خدمات الکترونیکی وعده داد که رتبه ایران در این زمینه را ظرف چهار سال آینده ۳۰ پله ارتقاء بدهد. او همچنین از حمایت کاربران در فضای مجازی گفت و وعده داد که شبکه ملی اطلاعات که عمری ۲۰ ساله دارد، حتما در چهار سال آینده تکمیل خواهد شد. 

از دیگر برنامه‌هایی که زارع‌پور به آن اشاره کرد، دسترسی کلیه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه پرسرعت تا پایان سال ۱۴۰۱ بود؛ وعده‌ای که پیش از این محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم ادعا کرده بود آن را انجام داده است و صد درصد روستاها به شبکه اینترنت پرسرعت دسترسی دارند. با این حال زارع پور امروز هم این وعده را تکرار کرد.

آخرین نکته از سخنان زارع‌پور به موضوع صنعت فضایی اختصاص داشت که به نظر هیچ ربطی به وزارت ارتباطات نداشت. او از دانشمندان فضایی خواست که دوباره لباس رزم علمی بر تن کنند تا جمهوری اسلامی به قدرت جهانی در این حوزه تبدیل کنند!

زارع‌پور در حالی به لباس رزم علمی اشاره کرد که هیات رئیسه با کت و شلوار متحدالشکل بالای سر او نشسته بودند!

ساعت ۱۰ صبح: نمایندگان مخالف وزارت عیسی زارع‌پور معتقد بودند که او برای این پست مهم جوان و کم‌تجربه است و همچنین حضور نداشتن او در هیچ یک از پلت‌فرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ام مناسب این سمت نیست. 

یکشنبه ۳۱ مرداد ساعت ۸ صبح: دومین روز از بررسی صلاحیت وزرای کابینه دولت سیزدهم با ضرباهنگ سریع‌تری آغاز شد و نوبت به گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رسید. 

 

روز اول

در جلسه بررسی صلاحیت کابینه دولت سیزدهم با این که از قبل پیش‌بینی می‌شد با همسو شدن دولت و مجلس، بدون مخالفت آنچنانی با گزینه‌ها جریان یابد اما از همان روز نخست، شمار مخالفان بیش از موافقان بود.

در روز نخست ابتدا موافقان و مخالفان درباره کلیات و برنامه‌های دولت سیزدهم صحبت کردند که البته بیشتر به پیگیری امور حوزه‌های نمایندگان گذشت و درخواست‌ها برای بهبود اوضاع استان‌هایی از کشور مطرح شد. پس از آن وزرات آموزش و پرورش به عنوان نخستین وزارت‌خانه مورد بررسی برای صلاحیت گزینه پیشنهادی قرار گرفت. حسین باغ‌گلی که حواشی بسیاری از چند روز قبل با معرفی او به وجود آمد، چند ساعت در برابر آماج حملات مخالفان و البته حمایت‌های نه چندان قوی موافقانش قرار گرفت.

تنها نقطه اتکای موافقان، جوانی باغ‌گلی بود و مخالفان نیز بی‌تجربگی او را برای به دست آوردن یکی از مهم‌ترین وزرات‌خانه‌های کشور مورد نقد قرار دادند. در این میان سخنان دو نماینده موافق یعنی جعفر راستی و عنابستانی، بیشتر از آن که در حمایت باغ‌گلی باشد شبیه به گل به خودی بود. در کل به نظر باغ‌گلی به عنوان نخستین وزیر پیشنهادی، احتمالا اولین کسی است که رای اعتماد به دست نیاورد!    

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی