تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

کشف محل اختفای ویروس‌ها توسط آنزیم‌های کارآگاه!

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در بررسی جدید خود، آنزیم‌هایی را شناسایی کرده‌اند که مانند یک "کارآگاه"، محل اختفای ویروس‌ها را پیدا می‌کنند.

کد خبر: ۱۰۵۴۴۱
۲۱:۰۶ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۰

کشف جدید در مورد محل اختفای ویروس‌ها

دیدارنیوز ـ به نقل از ساینس‌دیلی، اگرچه برخی از انواع ویروس‌های آران‌ای، خود را می‌پوشانند تا در سلول پنهان شوند و کپی‌هایی را از خود تکثیر کنند، اما ممکن است "آنزیم‌های کارآگاه" (detective enzyme)، محل اختفای آن‌ها را پیدا کنند. یک تغییر جزئی در رمز ژنوم سلول‌ها، ظرفیت تولید این حسگر‌ها را به آن‌ها می‌بخشد.

بسیاری از ویروس‌های آران‌ای رشته مثبت، راهبرد مشترکی برای پیشگیری از تشخیص داده شدن توسط سلول‌ها دارند تا تعداد آن‌ها افزایش یابد. از میان این ویروس‌ها می‌توان به کروناویروس، فلاوی‌ویروس‌هایی مانند "ویروس نیل غربی" (West Nile virus)، ویروس "زیکا" (Zika) و "پیکورناویروس‌ها" (Picornaviruses) عامل فلج اطفال و برخی از التهابات قلبی و مغزی اشاره کرد.

این نوع ویروس‌ها پس از حمله کردن به یک سلول، بر بخشی از غشای درون سلول غلبه می‌کنند. آن‌ها این اندامک اصلاح‌شده را به عنوان پناهگاهی برای تکثیر خود به کار می‌برند. به همین دلیل، محصولات ویروسی آن‌ها در برابر بسیاری از حسگر‌های ایمنی ذاتی سلول محافظت می‌شوند.

یک پژوهش جدید که در "دانشگاه واشنگتن" (University of Washington) انجام شده است، نشان می‌دهد که آنزیمی موسوم به "OAS۱"، نقاط مخفی این ویروس‌ها را هدف می‌گیرد. آنزیم‌های خانواده OAS توسط اینترفرون ترغیب می‌شوند تا ویروس‌های آران‌ای و محل اختفای آن‌ها را جستجو کنند. این شناسایی، به سلول برای دفاع در برابر حمله کمک می‌کند. اگرچه پژوهش‌های بسیاری، اهمیت پروتئین‌های OAS را در فعال‌سازی آنزیمی که آران‌ای ویروس را جدا می‌کند، نشان داده‌اند، اما اطلاعات کمی در مورد نقش پروتئین‌های OAS در وسعت فعالیت ضد ویروسی در دسترس است.

بیشتر حسگر‌های ویروس آران‌ای سلول برای تشخیص ویروس‌ها در "سیتوزول" (Cytosol) مستقر شده‌اند که بین هسته و غشای خارجی سلول قرار دارد. آن‌ها آران‌ای ویروس را که طی عفونت، در سیتوزول تجمع می‌کند، احساس می‌کنند.

در مقابل، پروتئین "OAS۱ p۴۶" در سیستم غشای داخلی به ویژه "شبکه آندوپلاسمی" (Endoplasmic Reticulum) و "دستگاه گلژی" (Golgi apparatus) قرار دارد. دستگاه گلژی، یک اتاقک سلولی است که پروتئین‌ها در آن بسته‌بندی و ارسال می‌شوند. ایزوفرم OAS۱ p۴۶، یک ماده بیوشیمیایی است که تنظیم می‌شود و توانایی انتقال به غشا را به پروتئین می‌بخشد. این ایزوفرم از آمینواسید‌هایی که در انتهای دنباله پروتئین قرار دارند، کمک می‌گیرد تا فعالیت ضد ویروسی آن را بهبود ببخشد.

در مقاله این پژوهش آمده است: هدف قرار دادن حسگر‌های ذاتی آران‌ای در سیستم غشایی ممکن است توانایی آن‌ها را در درک آران‌ای تولید شده توسط ویروس‌هایی که از این اتاقک‌ها برای تکثیر استفاده می‌کنند، افزایش دهد.

پژوهشگران دریافتند که محل قرار گرفتن ایزوفرم OAS۱ p۴۶ در این غشاها، دسترسی حسگر‌های ویروسی سلول را به محل‌های تکثیر ویروس افزایش می‌دهد. این موضوع، فعالیت ضد ویروسی قوی‌تری را در برابر انواع ویروس آران‌ای به همراه دارد که از راهبرد پنهان شدن در غشا برای تکثیر مخفیانه استفاده می‌کنند. "رام ساوان" (Ram Savan)، سرپرست این پژوهش گفت: تجزیه و تحلیل ویروسی ما نشان می‌دهد که ایزوفرم OAS۱ p۴۶ در برابر چندین ویروس آران‌ای رشته مثبت از جمله فلاوی‌ویروس، پیکورناویروس و کروناویروس، ویژگی ضد ویروسی دارد.

منبع: اینتر آذ
برچسب ها: علم و فناوری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی