تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

هشدار یک دانشمند در مورد شیوع «ویروس یخی» در آینده

یک دانشمند برجسته هشدار داده است که پوسیدگی اجساد و حیوانات آلوده به بیماری‌های کشنده می‌تواند باعث همه گیری جهانی بعدی شود.

کد خبر: ۱۰۵۲۶۶
۱۵:۱۳ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

هشدار برای ویروس های یخی

دیدارنیوز ـ به نقل از روزنامه "عکاظ"، آنیربان ماهاپاترا میکروبیولوژیست از دانشگاه ایالتی اوهایو گفت: بیماری‌های مهلکی مانند سیاه زخم، کزاز و آبله می‌توانند در ورقه‌های یخی قطب شمال برای هزاران یا حتی میلیون‌ها سال حفظ شوند.

از نظر تاریخی، این تهدید بزرگی برای بشریت محسوب نمی‌شود، اما با ذوب شدن ورقه‌های یخ و کاهش سریع یخچال‌های طبیعی، بیماری‌های درون آن‌ها می‌تواند موجودات زنده را آلوده کرده و باعث شیوع گسترده بیماری‌ها شود.

دکتر ماهاپاترا زیست شناس عضو در انجمن تحقیقات آمریکا به دیلی استار گفت: ویروس‌هایی وجود دارند که می‌توانند ده ها، صدها، هزاران و از لحاظ نظری، حتی میلیون‌ها سال در یخ زنده بمانند. آنچه اتفاق می‌افتد این است که ما بسیاری از حیوانات خوب محافظت شده مانند ماموت‌ها را پیدا می‌کنیم که با ذوب یخ در معرض دید قرار گرفته اند. اگر این حیوانات به ویروس و باکتری آلوده شده باشند، می‌توانند آن را به دیگر حیوانات و انسان‌ها منتقل کنند.

ماهاپاترا ادامه داد: احتمال ویروس‌هایی وجود دارد که ما دیگر با آن‌ها زندگی نمی‌کنیم. مخصوصاً اگر اجساد انسان بیرون بیاید و مثلاً آبله داشته باشند. به طور معمول علیه آبله واکسینه نمی‌شویم، بنابراین اگر این ویروس‌ها زنده باشند ممکن است مشکلی ایجاد شود.

ماهاپاترا به مطالعه جدیدی از دانشگاه ایالتی اوهایو در مورد مجموعه بیماری‌هایی که در فلات تبت پیدا شده است اشاره کرد؛ جایی که برخی از قدیمی‌ترین یخ‌های جهان برای ده‌ها هزار سال منجمد شده اند.

ماهاپاترا گفت: آنچه آن‌ها کشف کردند تعدادی از ویروس ها، از یخ‌های ۱۵ هزار ساله بود، که قبلاً هرگز مشاهده نشده بود و اگر آنچه در یخ وجود دارد یک عفونت تنفسی، مانند COVID-۱۹ است، پس می‌تواند باعث شیوع بزرگ بیماری شود.

او گفت که به دلیل ماهیت سفر‌های جهانی حتی در زمان یک بیماری همه گیر، روستا‌های دور افتاده می‌توانند اپیدمی‌های واقعی جهانی ایجاد کنند؛ بنابراین بعید است از مراکز جمعیتی که به منابع اصلی یخ نزدیک نیستند اجتناب شود.

این دانشمند افزود: یخچال‌های ذوب شده در نقاط مختلف جهان مانند، آند، هیمالیا، بخش‌هایی از آلپ وجود دارد، بنابراین این تنها در قطب شمال متمرکز نیست.

برچسب ها: علم و فناوری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی