تیتر امروز

امیر محمد قدوسی: اعتراض زنان به حجاب اجباری از اسفند ۵۷ تاکنون ادامه داشته/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی: اعتراض زنان به حجاب اجباری از اسفند ۵۷ تاکنون ادامه داشته/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

بهرام عین الهی؛ وزیر بهداشت رئیسی کیست؟

میدان مبارزه با کرونا حالا حتی از بسیاری از میادین جنگی هم هولناک‌تر است. کشته‌ها به ۶۰۰ نفر در روز رسیده است. اما ابراهیم رئیسی چه کسی را به این ماموریت غیرممکن فرستاده است؟

کد خبر: ۱۰۵۲۸۵
۰۶:۰۰ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۰

 

بهرام عین الهی؛ وزیر بهداشت رئیسی کیست؟

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: پس از انتخابات ۱۴۰۰ یکی از موضوعات مهمی که سر زبان‌ها افتاده بود انتخاب وزرا بود و از همان روز‌های نخست بازار نام‌ها برای یک وزارتخانه داغ شد؛ وزارت بهداشت. وزاتخانه‌ای که هم به لحاظ حساسیتی که این روز‌ها گریبان آن را گرفته و هم به دلیل مدیریت ناموفق سعید نمکی در بحران کرونا حساسیت بسیار ویژه‌ای برای افکار عمومی داشت. پیشنهاد‌های زیادی هم برای آن مطرح بود از قاضی زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری گرفته تا مرضیه دستجردی و کامران باقری لنکرانی.

اردوگاه اصول‌گرایان نیز، چون طیف مقابل آن‌ها یعنی اصلاح‌طلب‌ها پر است از پزشکان و افراد متبحری که هم سابقه وزارت داشته‌اند و هم در نهاد‌های دیگر سلامت تجارب مدیریتی فراوانی را به دوش کشیده‌اند و نکته قابل تامل این است که وزارت بهداشت هم مانند برخی از وزارت خانه‌ها با حضور وزرا و مدیران احمدی نژاد بسته شد و گویا القای دولت سوم احمدی نژاد به کابینه رئیسی خیلی هم دور از ذهن نیست.

در چرخه گمانه زنی‌ها صحبت‌ها بر سر آمدن کامران باقری لنکرانی وزیر دوست داشتنی، اما مهجور مانده احمدی نژاد بیش از سایر گزینه‌ها بود؛ وی یکی از سیاست‌مداران اصولگرا بوده و منسوب به طیف پایداری و در مقطعی سخنگوی این جریان بود. لنکرانی در دولت اول احمدی نژاد نیز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود، اما در دولت دوم جای خود را به مرضیه وحید دستجردی داد.

وی علی‌رغم تفاوت‌های سیاسی با وزرای بهداشت دولت روحانی روابط نزدیکی با هر دو وزیر کابینه‌های یازدهم و دوازدهم داشت و در مقاطعی نیز از آنان حمایت کرد، در میان بدنه وزارت بهداشت و جامعه علمی دانشگاهیان علوم پزشکی نیز از مقبولیت مناسبی برخوردار است؛ او فوق تخصص کبد و بیماری‌های گوارش را دارد و از مشهورترین متخصصان این حوزه پزشکی است و در حال حاضر ریاست مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز را بر عهده دارد، اما نام او خیلی زود از لیست گمانه زنی‌ها برداشته شد و به وزیر بعدی احمدی نژاد رسید یعنی مرضیه وحید دستجردی.

صحبت درباره حضور این خانم دکتر در میان وزرای سید ابراهیم رئیسی خیلی زود به پایان رسید و از او به عنوان معاون آینده امور زنان ریاست جمهوری نیز یاد می‌شد که به نظر می‌رسد او برای تصدی این پست هم در نظر گرفته نخواهد شد.

مرضیه وحید دستجردی متخصص بیماری‌های زنان است که همچون لنکرانی مورد غضب احمدی نژاد قرار گرفت و علاوه بر طیف جدید اصولگرایان با طیف میانه‌روی آنان و به خصوص لاریجانی‌ها نیز نزدیک است. این عضو فرهنگستان علوم پزشکی در ماه‌های اخیر و در جریان طرح جامع خانواده جوان که از سوی اصولگرایان حاضر در مجلس برای حمایت از فرزندآوری مطرح شده و با مخالفت گسترده دو وزیر کابینه روحانی، متخصصان ژنتیک، متخصصان زنان و زایمان و ... مواجه شد در سنگر همکاران پزشک خود قرار گرفت و انتقادات شدیدی را علیه این طرح مطرح و از آن به عنوان یک طرح غیر علمی یاد کرد.


بیشتر بخوانید:کمبود واکسن، جاده‌های باز، تعطیلی‌های بی برنامه؛ مثلث مرگ!


قرعه به نام عین الهی افتاد

بعد از طرح اسم باقری لنکرانی و وحید دستجردی نام‌های دیگری، چون سید مسعود خاتمی، سید موید علویان، محمد رئیس زاده، حسن ابولقاسمی هم مطرح شد، اما در نهایت قرعه به نام بهرام عین الهی زده شد.

او فوق تخصص قرنیه چشم از دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی است و از سال ۱۳۹۲ ریاست بخش چشم بیمارستان شهید دکتر لبافی نژاد را به عهده دارد و اصالتا اهل شهر سراب استان آذربایجان شرقی است.

به نظر می‌رسد عین الهی هم مانند سایر وزرای آموزش و پرورش و ارشاد و ... خیلی سابقه درخشان مدیریتی ندارد او در تمام سال‌های خدمتش تنها دو پست مهم داشته که یکی مشاور وزیر بهداشت «سید حسن قاضی زاده هاشمی» در دولت روحانی و دیگر معاون آموزش وزارت بهداشت در دولت احمدی نژاد. سایر مسئولیت‌های او در حد مسئول کمیته جذب دانشجویی جهاد سازندگی در شورای انقلاب فرهنگی، معاون درمان بهداری کل سپاه، عضو «جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی» موسوم به جمنا و رییس شورای مرکزی سازمان بسیج جامعه پزشکی بوده است.

مخالف واردات واکسن فایزر!

نام بهرام عین الهی در لیست پزشکانی دیده می‌شود که نام مخالفت با ورود واکسن‌های فایزر و مدرنا را امضا کردند. اگر دوباره کارنامه و رشته تحصیلی او را مرور کنید متوجه می‌شوید که در این حوزه یعنی بحث واکسن و کرونا او هیچ سابقه‌ای نداشته و ندارد، زیرا فوق تخصص قرنیه چشم نمی‌تواند مانند سایر افراد کارآمد و متخصص بیماری‌های عفونی درباره چنین موضوع مهمی اظهار نظر قطعی کند.

دکتر بهرام عین اللهی یکی از امضاکنندگان نامه ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی کرونا در دی ماه سال ۱۳۹۹ بوده است. (نامه موسوم به نامه سرگشاده ۲۵۰۰ پزشک به حسن روحانی برای ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی) نامه‌ای که تنها امضای ۱۹۲ نفر در پای آن دیده می‌شد و در این نامه، پزشکان امضا کننده، واکسن‌های ژنتیکی مانند واکسن mRNA تولید شرکت فایزر و مادرنا را دارای عوارض ناشناخته و گاهی «جبران ناپذیر» خوانده‌اند که «ابهامات جدی و قابل تأمل در خصوص سیر اعطا تائیدیه‌های رسمی» در مورد آن‌ها وجود دارد.


بیشتر بخوانید:تعطیلات پنج روزه کرونا و تکرار تدابیر بی‌فایده!



از رای اعتماد تا سامان دادن به اوضاع کرونا

همان طور که در اوایل گزارش هم اشاره شد وزیر بهداشت در دولت سیزدهم کار سختی را در پیش خواهد داشت، او  در قدم اول باید تصمیم‌های جدی برای سامان دادن به اولویت و خواسته مردم یعنی واکسن بردارد.

هر چند که خیلی زیرپوستی و نامحسوس هلال احمر با وارد کردن روزانه و هفتگی واکسن از کشور‌های مختلف بخش عمده‌ای از وظایف او را به عهده گرفته (هر چند که نمکی خیلی به این موضوع اعتقادی نداشت و وارد کردن واکسن را از وظایف وزیر بهداشت نمی‌دانست)، اما عین الهی باید این کار را در راس امور خود قرار دهد و با ارائه برنامه‌ای درست و کارآمد هم نطر مردم را جلب کند هم مجلسی‌ها را.

البته مشکلات حوزه بهداشت تنها به وارد کردن یا حتی تامین و تولید واکسن داخلی ختم نمی‌شود، نبود دارو‌های خاص کرونا و در کنار آن کمبود دارو برای برخی از بیماران خاص سبب شده مطالبات مردم از وزیر بهداشت بیش از پیش باشد و در همان ماه‌های اول و یا حتی هفته‌های اول نشستن روی صندلی وزارت این خواسته‌ها توسط او به سرانجام برسد.

هر چند که در نگاه کلان تحقق این خواسته‌ها در زمان کم غیر ممکن است، اما شرایط کشور در مواجهه با کرونا آنقدر وخیم و ترسناک است که انتظار‌ها از عین الهی این است که برخلاف سعید نمکی رفتار کند یعنی به جای نشستن پشت میز و بیان جملاتی که تعریف و تمجید است؛ دردی از مردم دوا کند و آمار فوت شدگانی که این روز‌ها به بالای ۶۰۰ نفر رسیده را نه به صفر بلکه حداقل تک رقمی کند.

ابراهیم رئیسی ترجیح داد که به جای ژنرال‌های پزشک اصولگرا او را به میدانی چنین پرخطر بفرستد. میدانی که این روزها حتی از بسیاری از عملیات‌های دوران جنگ تحمیلی خطرناک‌تر است و این را از روی آمار درگذشتگان بر اثر کرونا می‌توان فهمید. 

تجربه کم مدیریت او در سطح کلان می‌توان یک پاشنه آشیل برای مردی باشد که حالا رئیسی ماموریت غیرممکن را به او سپرده است. باید منتظر ماند و دید که او بعد از گذر از سد رای اعتماد نمایندگان در این میدان پر خوف و خطر چه خواهد کرد...

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی