تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

تعطیلات پنج روزه کرونا و تکرار تدابیر بی‌فایده!

و بالاخره تعطیلی که از دو هفته پیش همه منتظر آن بودند، محقق شد البته فقط برای پنج روز نه دو هفته‌ای که همه به آن اصرار داشتند و این اصرار بواسطه این بود که شاید سایه سیاه کرونا از سر مردم کم شود، اما ...

کد خبر: ۱۰۴۹۹۷
۰۸:۳۷ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۰

تعطیلات پنج روزه کرونا و تکرار تدابیر بی‌فایده!

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: انتشار عکس و فیلم از وضعیت بیمارستان‌های مشهد و کمک گرفتن از ناوگان تاکسیرانی برای حمل و نقل پیکر افراد فوت شده و شرایط بحرانی دارو و ایستادن مردم در صف‌های طولانی در اکثر استان‌های کشور و در نهایت وایرال شدن فیلمی از قمه کشی در یکی از بیمارستان‌های لرستان برای تصاحب تخت خالی پیام‌های زیادی دارد؛ پیامی واضح و روشن از وخامت اوضاع کرونا، اما عدم تصمیم گیری قاطع برای سر و سامان دادن به این اوضاع چه از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا چه از سوی دولت داد همه را در آورده است و مطالبه‌های مردم هم روز به روز بیشتر می‌شود.

اولین مطالبه جدی و به حق مردم واکسن است، اما این روند آنقدر کند پیش رفت و دست خوش تصمیم‌های نابخردانه از سوی تصمیم گیران شد که آمار فوت شدگان به مرز ۶۰۰ نفر در روز رسید و آمار مبتلایان هم در جهان رکورد زد.

وقتی همه این اتفاق‌ها را مانند تکه‌های پازل کنار هم قرار می‌دهیم جای خالی تکه‌های بزرگ این پازل با کم کاری‌ها و پشت گوش اندازی ها، اظهار نظر‌های ناآگاهانه و حتی با هدف فریب دادن مردم بیشتر نمود پیدا می‌کند و در آخر سوال‌هایی که مردم می‌پرسند و کسی پاسخی به آن نمی‌دهد و اگر هم نکته‌ای بیان شود فردای آن روز به طریق دیگری تکذیب می‌شود!


بیشتر بخوانید:وضعیت کرونا قرمزتر، تخت کمتر، دارو کمیاب‌تر، کشته‌ها بیشتر!



کادر درمان خسته شده است

این بر همگان روشن است که در دو سال گذشته که دنیا و ایران درگیر ویروس کرونا است، کادر درمان بیش از هر ارگان و نهادی پای بیماران کرونایی ایستادند و بسیاری از آن‌ها هم در این راه جان خود را از دست دادند؛ اما این روز‌ها آن‌ها خسته‌تر از آن هر زمان دیگری هستند فشار‌های روحی از یک طرف بالا رفتن آمار بستری‌ها و نبود امکانات و حتی تخت خالی از سوی دیگر آن‌ها را فرسوده‌تر کرده است.

هر چقدر آمار مبتلایان بالاتر رفت فشار روی آن‌ها بیشتر و بیشتر شد، آمار‌ها نشان می‌دهد بسیاری از اعضای کادر درمان به دلیل همین فشار‌ها مجبور شدند کار خود را ترک کنند تا علاوه بر حفظ سلامتی خود جان خانواده خود را نیز نجات دهند. در پنجمین خیز کرونا در ایران میانگین هفت روزه بستری‌های کرونایی به بیش از چهار هزار نفر رسیده که از بیشترین میزان ثبت شده در هفته اول اردیبهشت ماه تنها ۳۶۰ نفر فاصله دارد؛ روند آمار میانگین بستری‌ها نشان می‌دهد مسیر بستری‌ها همچنان صعودی بوده و روندی افسار گسیخته دارد.

تست‌های مثبت نشان از وخامت اوضاع دارد

اما آنچه در این خصوص بیشتر از همه خطر ابتلا را پررنگ‌تر کرده نرخ پاسخ مثبت در تست‌های کرونایی است. طبق آمار‌های وزارت بهداشت و درمان در هفت روز اخیر به طور میانگین ۶۷ هزار نفر به مرکز‌های آزمایشگاهی تست کرونا مراجعه کرده اند که از این میان تقریبا ۲۷ هزار نفر پاسخ مثبت دریافت کرده اند.

نسبت ابتلای میانگین هفت روزه به میانگین تست‌های هفت روزه کرونایی کشور یک احتمال مهم را نشان می‌دهد. حاصل این تقسیم به نوعی بیان می‌کند احتمال آنکه فردی مشکوک به کرونا با پاسخ تست مثبت مواجه شود چقدر است؟ روند این متغیر نشان می‌دهد احتمال دریافت پاسخ مثبت در این روز‌ها در اوج خود قرار داشته و همچنان مسیری صعودی را دنبال می‌کند و این مهم که به شکل دیگری روند شدت شیوع کرونایی کشور را نشان می‌دهد موجب تلاطم در متغیر‌های خطرناک دیگر شده است.


بیشتر بخوانید:بعد از تزریق واکسن کرونا چه کنیم؟ چه چیزهایی بخوریم و چه چیزهایی نخوریم؟



عزای امام حسین (ع) را سنگین‌تر نکنید

با آغاز محرم و برپایی دسته‌های عزاداری و هیات‌هایی که در این ایام دور هم جمع می‌شوند و با سینه زنی و زنجیر زنی می‌خواهند ارادات خود را به امام حسین (ع) اهل بیتش نشان دهند از این موضوع غافلند که کرونا نه تنها پیر و جوان و کوچک و بزرگ نمی‌شناسند، بلکه عزادار و غیر عزادار هم نمی‌شناسند و هر جا تجمعی باشد و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکند تنها دستاورد آن ابتلا به کرونا و حتی بستری شدن در بیمارستان است.

علیرغم اینکه هم ستاد ملی مقابله با کرونا و حتی مقام معظم رهبری از مردم خواسته بودند که در هیچ حسینیه و مسجدی که مسقف باشد مراسمی برپا نکنند، اما این شب‌ها شاهد آن هستیم که این هیات‌ها بدون توجه به این توصیه‌ها مراسم‌های خود را بدون در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی برپا می‌کنند غافل از اینکه هفته‌های بعد فاجعه‌ای رخ می‌دهد که می‌تواند خیلی از خانواده‌ها را عزادار کند.

این پیک تا چه زمانی ادامه دارد؟

اینکه این موج تا زمانی ادامه پیدا می‌کند، پیش‌بینی ساده‌ای نیست و بعید به نظر می‌رسد که واکسیناسیونی که تا کنون در کشور انجام شده و از حالا به بعد انجام می‌شود، برای پیک پنجم که ما هم اکنون گرفتار آن هستیم، مؤثر باشد چرا که برای اثر گذاری واکسیناسیون باید حداقل نیمی از افراد جامعه هدف را واکسینه شده باشند، یعنی در ایران باید ۶۰ میلیون دز واکسن به ۳۰ میلیون نفر تزریق گردد تا شاهد اثرگذاری واکسیناسیون باشیم، اما طبق آخرین آمار چیزی بین ۱۰ تا ۱۳ میلیون نفر واکسینه شده اند یعنی باید چند برابر آمار کنونی جمعیت واکسن بزنند تا بتوان به نابودی مقطعی کرونا امید داشت.

شاید این سوال مطرح شود که آیا شاهد پیک‌های بعدی هستیم جواب بله است؛ محققان می‌گویند به احتمال زیاد در آینده گرفتار پیک‌های بعدی می‌شویم چرا که هنگامی واکسیناسیون در کل دنیا پوشش بالایی نداشته باشد جهش‌ها رخ می‌دهند حتی اگر در کشور ما ویروس دچار جهش نشود، در کشور‌های دیگر چنین اتفاقی می‌افتد و ممکن است جهش‌هایی بعدی سرایت پذیری بیشتری داشته باشند.

نکته بسیار مهم این است که با اقداماتی که کادر درمان انجام می‌دهد شدت این موج‌ها را چه از نظر تعداد و چه از نظر وسعت زمانی کاهش می‌دهد به گونه‌ای که شیوع کرونا برای ما معضل بهداشتی قلمداد نشود و این هدفی است که تمام دنیا به دنبال آن است.

هیچ کشوری ادعا نمی‌کند که قصد دارد موارد ابتلا به کرونا را به صفر برساند و نمی‌تواند چنین ادعایی هم بکند و هدف این است که بیماری کرونا هم مانند بسیاری از مشکلاتی که در عرصه سلامت برای افراد رخ می‌دهد به موضوعی تبدیل شود که اقتصاد و روابط انسان‌ها را فلج نکند. در این روزهای بحرانی و عجیب اما ما در ایران انگار فرسنگ‌ها با چنان روزی فاصله داریم. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
0
0
شما که لالایی بلدی چرا خودت خوابت نمیبره مثل اینکه ندیدی سی ملیون دز واکسن در ماه اول ریاست خرید شده که دولت بی تدبیر قطره چکانی میخرید شما اصلاح طلبها اوضاع رو به اینجا کشوندین خدا لعنتتون کنه
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی