تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه شهید بهشتی

موفقیتی در کاهش کنترل آمار نداشتیم/ آمار تعداد مبتلایان واقعی نیست

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: تا واکسیناسیون و مداخلات غیر درمانی را به طور کامل و هماهنگ انجام ندهیم، باید همچنان منتظر ظهور واریانت‌های بعدی هم باشیم.

کد خبر: ۱۰۴۷۷۳
۱۰:۴۶ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۰

آمار تعداد مبتلایان کرونا

دیدارنیوز ـ علی ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس آزمایشگاه ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری در مورد برخی اظهار نظر‌ها مبنی بر اینکه با انجام واکسیناسیون احتمال قوی‌تر شدن ویروس وجود دارد، بیان کرد: در مورد این موضوع باید یک نگاه کلی به واریانت‌های مختلف داشته باشیم که هر کدام کجا به وجود آمده است، تمام واریانت‌هایی که تا الان به وجود آمده در واقع قبل از واکسیناسیون در دنیا به وجود آمده است.

وی ادامه داد: مثلاً واریانت آلفا و بتا را در نظر بگیرید، این دو برای انگلستان و آفریقای جنوبی هستند، جهش هر کدام به قبل از واکسیناسیون مربوط است.

ناجی افزود: حتی وقتی ویروس دلتا هم که بعد از انجام واکسیناسیون به وجود آمده، در کشور‌هایی بوده که خیلی واکسیناسیون در آنجا انجام نشده است، حتی ویروسی که در کشور پرو وجود دارد، با توجه به آن است که در آن منطقه واکسیناسیونی صورت نگرفته است.

وی گفت: بنابراین اگر بگوییم رشد ویروس‌ها به دلیل واکسیناسیون بوده، استدلال دقیق و خوبی نیست، واریانت‌ها در کشور‌هایی به وجود آمده‌اند که اتفاقا گردش ویروس در آنجا زیاد بوده است، حتی به واریانت آلفا در انگلستان که نگاه کنید، می‌بینید در آن منطقه جغرافیایی گردش ویروس بسیار زیاد است و مردم خیلی گشت و گذار می‌کنند.

ناجی ادامه داد: این موضوع دقیقاً زمانی اتفاق افتاد که سیاست انگلستان ایمنی گله‌ای بوده است. در کشور‌های دیگر نیز که جهش اتفاق افتاده، سیاست‌های خیلی مناسبی نداشتند، حتی در مورد واریانت دلتا هم شرایط همینطور است، یعنی شرایطی که در هندوستان وجود داشته، تجمع بسیار زیاد جمعیت به همراه بهداشت پایین و نبود تداخلات غیر درمانی بوده است، همه‌ی این‌ها به سیاست‌های نادرست و گردش بالای ویروس در یک منطقه مربوط است.

وی افزود: امکان دارد که ویروس‌ها به دلیل فشار ایمونولوژی که به آن وارد می‌شود تغییراتی داشته باشند، اما اگر اجازه ندهیم ویروس گردش کند، شانس تغییر به وجود نمی‌آید، پس کلید جلوگیری از این واریانت‌ها جلوگیری از گردش ویروس است.

ناجی بیان کرد: برای این موضوع هم دو راهکار وجود دارد، اول قوی کردن مداخلات غیر درمانی، مثل پرداختن به بهداشت فردی یا لاک‌دان، جلوگیری از مسافرت‌ها و شناسایی دقیق و سریع مبتلا‌ها به این صورت که به طور مثال اگر موردی را در یک منطقه می‌بینیم، تمام موارد آن منطقه را بررسی، تست و ایزوله کنیم، در کنار تمام این‌ها هم باید واکسیناسیون انجام شود.

وی ادامه داد: اگر سرعت واکسیناسیون بیشتر شود تا بتوانیم تعداد بیشتری را واکسینه کنیم، در کنارش اقدامات غیر درمانی هم باید بیشتر شود، در واقع تا این کار‌ها را به طور جهانی و هماهنگ انجام ندهیم باید همچنان منتظر ظهور واریانت‌های بعدی هم باشیم، اما به طور کل خیلی موافق نیستم که واکسیناسیون می‌تواند بر روی قدرت واریانت‌ها اثر بگذارد.

ناجی با اشاره به برخی اظهار نظر‌ها در مورد اینکه با توجه به جهش‌هایی که ویروس داشته تعطیلی‌های دو هفته‌ای خیلی تاثیر گذار نخواهد بود، گفت: ما در ایران در مرحله‌ی کنترل بحران هستیم، در واقع الان به بحران رسیدیم و وقتی به موج چهارم و پنجم نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که به موقع شهر‌ها را قرنطینه نکردیم و اجازه دادیم افراد جابجا شونده و مسافرت هایشان را بروند و ... در هر حال این واریانت در کشور پخش شد. در مورد پیک پنجم هم دقیقاً همان زمان‌های اردیبهشت ماه که شهر‌های جنوبی در حال قرار گرفتن در وضعیت قرمز بودند ما باز آنجا را قرنطینه نکردیم و همه‌ی این‌ها منجر به این شد که ما شکم به شکم از پیک چهارم به پیک پنجم رسیدیم.

وی افزود: ما پیک چهارم را هم درست کنترل نکردیم و اواخر پیک چهارم تعداد ۱۰ هزار تا موارد مثبت روزانه داشتیم و مرگ‌ها بالای ۱۰۰ نفر بوده است، یعنی موفقیتی در کاهش کنترل نداشتیم، همین یعنی ویروس گردش بالایی در جامعه دارد همچنین اعدادی که ما می‌دهیم ممکن است اعداد خیلی واقعی هم نباشد، خیلی از موارد وجود دارد که مردم اصلاً به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند و اصلا در آمار‌های ما هم قرار نمی‌گیرند.

ناجی ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر در مرحله بحران هستیم، برای کنترل بحران با این ظرفیت و فشاری که الان به بیمارستان‌ها وارد می‌شود می‌بینیم که خیلی وقت‌ها بیماران در بیمارستان تکلیف‌شان مشخص نمی‌شود، بیمارستان‌ها تخت ندارند یا بیمار از این بیمارستان به بیمارستان دیگر منتقل می‌شود، در این شرایط تعطیلی دو هفته‌ای حتما باید صورت بگیرد.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه شهید بهشتی گفت:، اما نباید این تعطیلی به عنوان یک مسکن موقت قرار گیرد، باید در کنارش کار‌های دیگر هم انجام گیرد، باید تعداد خیلی زیادی تست انجام دهیم و اکثریت افراد را با سکونی که در جامعه به وجود می‌آوریم بررسی کنیم، چون تعطیلی‌های ما خیلی سکونی به وجود نمی‌آورد.

وی افزود: دو هفته تعطیل می‌شود، اما رستوران‌ها، تالار‌ها و کافه‌ها بازند، جشن عروسی و عزا برگزار می‌شود، از طرف دیگر هم، مردم به مسافرت می‌روند یعنی ما حتی بر روی تعطیلی و نظارت شهر‌ها تلاشی نمی‌کنیم.

ناجی ادامه داد: باید سکونی به وجود بیاید که همه در خانه بمانند، باید اکثر بیماران را شناسایی کنیم تا اگر نیاز به درمان دارند، اقدامات لازم انجام شود، بنابراین در چنین شرایطی گردش ویروس کم می‌شود و در کنارش باید واکسیناسیون را انجام دهیم، که آن هم باید با ساز و کار مناسب جلو رود، مثلاً افراد برای انجام واکسیناسیون در تجمع قرار نگیرند، افراد به صورت اینترنتی نوبت خود را دریافت کنند تا تجمع اتفاق نیفتد.

وی در پایان افزود: ویروس در حال گردش است و باید تعطیلی اعمال کنیم تا از گردش آن جلوگیری کنیم، کادر درمان با تمام فشار‌ها و بیماری‌های شدید که وجود دارد روبه رو است و باید این موضوع را هم در نظر بگیریم.

منبع: ایلنا
برچسب ها: آمار کرونا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی