تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید

فانی: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را نمی‌شناسم

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید اعتماد فرهنگیان را نسبت به خودش جلب کند، یعنی اگر بین شخص وزیر و فرهنگیان یک اعتماد متقابل نباشد، یقینا او موفق نخواهد شد.

کد خبر: ۱۰۴۷۴۸
۱۳:۰۱ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۰

 

 

فانی: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را نمی‌شناسم

دیدارنیوز: «علی اصغر فانی» وزیر سابق آموزش و پرورش در واکنش به انتخاب حسین باغگلی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: بنده آقای حسین باغگلی را نمی‌شناسم، زیرا خیلی تجربه کاری در آموزش و پرورش نداشته که او را بشناسم. من همه افرادی که در آموزش و پرورش سابقه مدیریت داشتند را می‌شناسم، اما آقای باغگلی را نمی‌شناسم.

وی درباره ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: وزیر آموزش و پرورش باید میان فرهنگیان محبوبیت و مقبولیت داشته و به جایگاه مقام معظم رهبری، سیاست‌های دولت و رئیس جمهور اعتقاد داشته باشد و همچنین فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش را بشناسد.

وزیر اسبق آموزش و پرورش بیان کرد: وزیر آموزش نباید در مصاحبه‌هایش بگوید ما حقوق معلمان را اضافه کرده‌ایم، معلمان از این جمله بسیار ناراحت می‌شوند یا برخی مواقع حق التدریس را بعد از ۶ ماه پرداخت و سپس اعلام می‌کنند که حق التدریس معلمان را پرداخت کردیم، بعد معلمان انتقاد می‌کنند مگر جا‌های دیگر که حقوق می‌دهند آن را اعلام می‌کنند که شما این کار را می‌کنید؟ از این رو وزیر آموزش و پرورش باید فرهنگ سازمانی را بشناسد و متناسب با آن صحبت کند.

فانی گفت: وزیر آموزش و پرورش باید بتواند آموزش و پرورش امروز را تحلیل کند یعنی بداند نقاط ضعف و قوت آن چیست و چه تهدید‌ها و فرصت‌هایی در آموزش و پرورش است، لذا باید بتوان آموزش و پرورش را تحلیل کند و متناسب با تحلیل، برنامه عمل بدهد و اولویت‌ها را تعیین کند.

وی در پاسخ به این سوال که از نظر شما وزیر آموزش و پرورش جدید، چه کار‌هایی را به عنوان اولویت باید در دستور کار خود قرار دهد؟ گفت: اول باید اعتماد فرهنگیان را نسبت به خودش جلب کند یعنی اگر بین شخص وزیر و فرهنگیان یک اعتماد متقابل نباشد یقینا او موفق نخواهد شد. از این رو باید وزیر آموزش و پرورش اعتماد فرهنگیان را داشته باشد تا آن‌ها با جان و دل وزیر را بپذیرند و بعد از آن وارد برنامه ریزی‌های خود شود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: از جمله برنامه‌هایی که وزیر باید دنبال کند؛ کسب جایگاه وزارت آموزش و پرورش بین سیاسیون است. متاسفانه وزارت آموزش و پرورش تاکنون در اولویت نبوده است. از این رو ما امیدواریم آقای باغگلی بتواند با حمایت‌هایی که آقای رئیسی از او می‌کند، جایگاه آموزش و پرورش را آن طور که هست نه، بلکه آن طور که باید باشد در جامعه مطرح کند.

وی افزود: نکته دیگر این است که سهم آموزش و پرورش از GDP و بودجه عمومی کم و زیر ۲ درصد است. میانگین جهانی بالاتر از وضعیت ماست به همین خاطر وزیر آموزش و پرورش حداقل در برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، سعی کند سهم آموزش و پرورش را در GDP به میانگین جهانی برساند و این کار بسیار مهم است.

فانی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید یک وزیر جوان می‌تواند از عهده مسئولیت‌های دشوار آموزش و پرورش بر بیاید؟ گفت: من نباید جواب این سوال را بدهم، بلکه کسانی باید پاسخ بدهند که وی را انتخاب کردند. من فقط می‌گویم که وزیر آموزش و پرورش باید این ویژگی‌ها را داشته باشد اگر این شخص ویژگی‌های مذکور را دارد که چه بهتر.

وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار داشت: بعد از سهم آموزش و پرورش از GDP و جایگاه آموزش و پرورش که باید در اولویت قرار داشته باشد به نظر می‌رسد که باید سند تحول نیز اولویت بعدی وزیر آینده آموزش و پرورش باشد، زیرا سند تحول از سال ۹۱ اجرا شده، ولی هر وزیری که آمده مانند خود من، فقط به یک بخشی از سند توجه کرده است. وزیر آموزش و پرورش آینده باید همه اقداماتی که بنابر سند تحول بنیادین انجام شده را به وسیله متخصصان و کارشناسان بررسی و سپس یک نقشه راه اجرا برای مابقی سند تهیه کند.

وی درباره تدابیر وزارت آموزش و پرورش در زمان پساکرونا گفت: اقدام بعدی که وزیر آموزش و پرورش آینده باید در دستور کار خود قرار دهد توجه به دوران پساکرونا است. مدارس ما از اسفند سال ۹۸ تا کنون تعطیل بودند بنابراین ما بعد از کرونا با ترک تحصیلی‌های فراوان مواجه خواهیم شد. دانش آموزانی در این یکی دو سال اخیر مدرسه را ترک کرده‌اند و حالا پیدا کردن آن‌ها و جذب‌شان به مدرسه یک کار بسیار بزرگ و پر کاری است که وزیر آموزش و پرورش باید آن را در اولویت کار خود قرار دهد.

فانی اضافه کرد: کرونا باعث شد سواد دانش‌آموزان در این دو سال اخیر افت کند. وقتی مقالات علمی را مطالعه می‌کنیم می‌بینیم که دانش آموزان در آموزش‌های مجازی در بهترین حالت ممکن است ۶۰ درصد مطالب را یاد بگیرند و ۴۰ درصد عقب هستند. البته این بهترین حالت ممکن است و امکان دارد مشکلاتی از قبیل قطعی اینترنت نیز به وجود بیاید. پس دانش آموزان ما ۴۰ درصد از آموزش عقب هستند.

وی خاطرنشان کرد: از این رو پساکرونا نیاز به برنامه‌ریزی جدی دارد که آموزش و پرورش باید آن را دنبال کند. چاقی دانش آموزان، عدم تحرک آن‌ها و ضعف در تربیت اجتماعی از تبعات دوران کرونا است. در عین حال برای اینکه دانش آموزان به وضعیت قبل از کرونا برگردند، به یک برنامه سه چهارساله کارشناسی شده نیاز است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: وزیر آینده آموزش و پرورش باید با توجه به مدیریت فضای مجازی و مدنظر قراردادن آسیب‌های اجتماعی از جمله خودکشی، اعتیاد و مشکلات اخلاقی که متاسفانه در جامعه زیاد دیده می‌شود، برنامه ریزی کرده و همچنین باید برنامه تربیت تمام ساحتی را دنبال کند.

منبع: جامعه 24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
زهره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
0
0
مگه خود فانی رو فرهنگیان می شناختند یا خیلی برای معلمان ارزش قائل بود ، ما که کار مفیدی در دوران وزارت فانی ندیدیم ،
حرف زدن خیلی راحته ، کاش حداقل خودش به یکی لز حرفهایی که زده عمل کرده بود ، پررویی هم حدی داره
تندیس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
0
0
خود آقای فانی را قبل از اینکه وزیر شود چه کسی میشناخت . اقای فانی چقدر کشورش و مردمش را میشناخت . اقای فانی چند بار به زیر مجموعه های وزارتیش سرکشی داشت که باکسی اشنا شود . سبک مدیریتی که اقای روحانی تحت عنوان حکمرانی استاندارد از ان یاد میکرد فقط اینرا به حکمرانان اموخته بود که همه شناخت تو باید از دروازه دفتر و ماشین ضدگلوله و بولتنهای روزانه باشد . معلوم است که این سبک مدیریت نتیجه اش کانالیزه شدن اطلاعات ان مدیر است . اقای فانی میگوید هر وزیری که امده بخشی از سند تحول اموزش و پرورش را اجرا کرده و من هم همه انرا اجرا نکرده ام و وزیر بعدی باید همه انرا اجرا کند ایشان میگوید وزیر اموزش و پرورش باید به جایگاه مقام معظم رهبری اعتقاد داشته باشد . سوال مشخص من از ایشان اینست چرا خودت همه سند تحول را اجرا نکردی و صاف رفتی سراغ سند تحول توصیه شده سازمان ملل و سند تحول ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری که حاصل کار جمعی چهار سال نخبگان این کشور و محصول خروجی مجمع تشخیص بود را رجحان ندادی . یعنی خودت به جایگاه رهبری اعتقاد نداشتی حالا میگویی وزیر جدید باید به جایگاه رهبری اعتقاد داشته باشد ! این چه منطقی است که ایشان دارد . مسایل اموزش و پرورش در حوزه وزارتی ایشان حدود دو سال است رها و یله است . ایشان چه کارنامه قابل دفاعی دارد که بخود اجازه میدهد برای دیگران نسخه پیچی کند .
یک آموزگار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
0
0
با وزیر پیشنهادی جدید موافق نیستم، اون که باعث تاسفه .
ولی آقای فانی زمان شما ما فرهنگیان کم مشکل نداشتیم.
اون دنیا چطوری جواب میدید شماها؟
واقعا که.
شعار میدید بازم انتخاب بشید؟!
فقط از معلم کار کشیدی و به زحمت انداختیشون، حالا از فرهنگ کار کردن در وزارت آپ حرف می زنی؟؟؟
اصلا خیلی از مسئولین ظاهرا یادشون رفته اون دنیا هم هست.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی