تیتر امروز

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب
همافر حقوقدان و سیاستمدار اقتصاد خوانده در تنگنای سی‌ام

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب

در سی‌امین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی بود و از روزهای قبل از انقلاب و ماجرای کودتای نوژه و نقش روس‌ها...
چادرها برپا شد؛ مطالبات روی زمین ماند
گزارش تکمیلی دیدارنیوز سه روز بعد از حریق گسترده امامزاده ابراهیم

چادرها برپا شد؛ مطالبات روی زمین ماند

دیدارنیوز در گفت‌وگو با یکی از ساکنین بومی امامزاده ابراهیم از حال و هوای این روزهای منطقه آتش گرفته پرسیده؛ که می‌خوانید.

پنجمین کمک مالی دولت ژاپن برای احیای دریاچه ارومیه

News Image Lead

دولت ژاپن مبلغ یک میلیون دلار را برای احیای دریاچه ارومیه به دفتر توسعه ملل متحد اهدا کرد. این پنجمین کمک مالی دولت ژاپن به دفتر توسعه ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران است.

کد خبر: ۱۰۴۵
۱۳:۰۳ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
دیدارنیوز - به گزارش مهر مراسم امضای این توافق نامه هفته گذشته در سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور عیسی کلانتری، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، هیرویاسو کوبایاشی، سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران و آنا ماری کارلسون نماینده موقت برنامه توسعه ملل متحد در ایران برگزار شد.

از سال ۲۰۱۴ و به طور سالیانه دولت ژاپن مبلغ یک میلیون دلار را برای این پروژه اختصاص داده است. این کمک مالی در قالب طرح حفاظت از تالاب های ایران که با همکاری دفتر توسعه ی ملل متحد و سازمان حفاظت محیط زیست ایران در حال اجرا است، اضافه شد.

کمک مالی مزبور، امکان توسعه ی بیشتر طرحی با نام «مشارکت در احیای دریاچه ارومیه با الگوسازی مشارکت جوامع محلی در انجام فعالیت های کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی گونه های در معرض خطر» را فراهم خواهد ساخت. این پروژه کاملا در راستای برنامه های دولت جمهوری اسلامی ایران و همچنین ستاد احیای دریاچه ارومیه است.

دریاچه ارومیه در شمالی غربی ایران واقع شده و یکی از مهم ترین تالاب های ملی و بین المللی به حساب می آید. در دهه گذشته میزان آب ورودی به دریاچه به طرز چشمگیری کاهش یافته است. این امر به دلیل پدیده «تغییراقلیم» بوده که ایران را تحت تاثیر قرار داده است.
 
احیای دریاچه ارومیه از طریق ارتقای کشاورزی پایدار و کاهش میزان مصرف آب توسط کشاورزان حاشیه دریاچه و جوامع محلی انجام خواهد شد. اینجا جوامع محلی و کشاروزان با روش های جدید تلاش می کنند تا آب کمتری مصرف کنند. این امر باعث می شود تا استفاده ازآفت‌کش ها و کودهای مصنوعی نیز کاهش یابد.

این روش باعث کاهش ۳۵ درصدی در مصرف آب کشاورزی خواهد شد که این مقدار آب صرفه جویی شده به دریاچه ارومیه بازگشته و به احیای آن کمک خواهد کرد. در عین حال این طرح به کاهش ۴۰ درصدی میزان مصرف کودهای شیمیایی کمک کرده است.

از طریق رویکردی یکپارچه، این پروژه همچنین سعی دارد تا مدل معیشت جایگزین را از طریق صندوق های اعتباری خُرد و پرداخت برای خدمات اکوسیستمی ارایه دهد. این مدل به عنوان مکانیسم مکمل برای تنوع شغلی و سازگاری بهتر با تأثیرات تغییرات آب و هوایی در منطقه است.

این طرح در ابتدا در ۴۱ روستای حاشیه دریاچه ارومیه آغاز شد. در فاز دوم این پروژه، تعداد این روستاها به ۷۵ رسید و در فاز سوم این عدد به ۹۰ روستا افزایش یافت. در فاز چهارم ۱۱۰ روستا تحت پوشش پروژه قرار گرفتند. کمک مالی جدید ۲۰ روستای دیگر را به این مجموعه اضافه می کند تا جمعا ۱۳۰ روستا تحت پوشش این پروژه قرار گیرند.

این پروژه با استقبال جوامع محلی در چهارسال گذشته مواجه شده است. سازمان حفاظت محیط زیست، استانداری های آذربایجان غربی و شرقی و همچنین وزارت جهاد کشاورزی در اجرای موفقیت آمیز این پروژه با کمک مالی دولت ژاپن دخیل بوده اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی