تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

وضعیت کرونا قرمزتر، تخت کمتر، دارو کمیاب‌تر، کشته‌ها بیشتر!

راه‌های زمینی ورود به مشهد بسته، تهران قرمزتر، کرونا اوج گیرتر و دارو و تجهیزات پزشکی نایاب و گران‌تر شد؛ این وضعیت این روز‌های ایران است که هم در آمار مبتلایان و مرگ و میر در جهان به کسب مقام اول رسید.

کد خبر: ۱۰۴۳۴۹
۰۹:۰۸ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

 

تهران قرمزتر، دارونایاب تر، کرونا در اوج‌تر

دیدارنیوزـنسرین نیکنام: "سویه دلتا" اسمی که این روز‌ها زیاد می‌شنوید؛ کرونای جهش یافته سوغات هند که به راحتی و با سهل انگاری مسئولان کمتر از یک ماه پیش از طریق مسیر‌های جنوبی کشور، وارد ایران شد و حالا آنقدر قدرت گرفته که می‌تواند جان بیش از ۵۰۰ نفر را در روز بگیرد بدون اینکه کسی آن را بازخواست کند...

حالا به این قدرت و قدرت طلبی بی تفاوتی مسئولان را به خاطر درگیری در تعیین کابینه را هم اضافه کنید، آن وقت معلوم می‌شود که کرونای دلتا کجاست و ما کجا؛ پیشنهاد تعطیلی هم که وزیر بهداشت در روز‌های پایانی مسئولیتش پیشنهاد داده بود برای هیچ کس مهم نبود و اعتراض برخی از اعضای ستاد کرونا به این بی توجهی و لزوم تعطیلی کل کشور به گوش هیچ کسی نرسید.

نه تخت هست نه دارو نه گان...

در چند گزارش به کمبود تخت در بیمارستان‌های کشور اشاره کردیم و این معضل را بار‌ها بیان کردیم که شاید مسئولان فکری برای حل آن کنند، نه تنها اقدام جدی برای حل این بحران نشد بلکه کم کم خبر کمبود داروی کرونا و سرم هم به گوش رسید و شد دومین و سومین دغدغه مردمی که اعضای خانواده شان گرفتار کرونا شده‌اند.

حالا مردم مانده‌اند با عزیزی که حال مساعدی ندارد و کرونا ممکن است هر لحظه جان او را بگیرد و هیچ مدیر و مسئولی هم نیست که پاسخ درستی به این همه آشفتگی در نظام پزشکی کشور بدهد.

به نظر می‌رسد وزیر که دیگر فرصتی برای تعریف و تمجید ندارد، انگیزه‌ای هم برای سر وسامان دادن به این آشفته بازار ندارد بنابراین این مردم هستند که در این وانفسا باید برای نجات خانواده شان به در و دیوار بکویند که شاید به جای سرم ۱۲۰ هزار تومانی که تا دیروز ۱۰ هزار تومان بود، داروی جایگزینی پیدا کند!


بیشتر بخوانید:بعد از تزریق واکسن کرونا چه کنیم؟ چه چیزهایی بخوریم و چه چیزهایی نخوریم؟



۲۹ فروردین؛ تنها داروخانه‌ای که دارو دارد

محققان پس از تحقیق و پژوهش به این نتیجه رسیدند که آمپول رمدسیویر تنها دارویی است که می‌تواند بیماران کرونایی را نجات دهد، از این رو پزشکان شروع کردن به تجویز کردن آن تا جاییکه حالا این دارو حکم کیمیا را پیدا کرده و به جز داروخانه ۲۹ فروردین در هیچ داروخانه تهران پیدا نمی‌شود؛ همین تنها مرکز دسترسی سبب شده که مردم روز‌ها از صبح زود برای دریافت این آمپول به این داروخانه مراجعه کند و ساعت‌ها در صف بایستد به امید اینکه این دارو نجات دهنده جان مریضشان باشد.

اما حالا خبر رسیده که چه نشسته اید و اگر رمدسیویر می‌خواهید با پرداخت چند برابر قیمت واقعی می‌توانید بدون ایستادن در صف و احتمال کرونا گرفتن، این دارو را بخرید؛ از کجا بازار آزاد!

خانم جوانی که نگرانی زیادی داشت و به گفته خودش بیش از ۵ ساعت برای دریافت رمدسیویر در صف ایستاده هم می‌گوید: واقعا هیچ کس نیست به داد مردم برسد، می‌دانید من چه حالی دارم و هر لحظه که این آمپول دیر به مادرم برسد ممکن است او را از دست بدهم.

او می‌گوید: از صبح من و برادرم در به در از این داروخانه به آن داروخانه‌ایم و فهمیدیم فقط همین ۲۹ فروردین این دارو را دارد و وضعیت را هم که می‌بینید این همه آدم ساعت هاست که منتظر دریافت دارو هستند.

او ادامه می‌دهد: یکی از فروشندگان داروخانه‌ای به برادرم گفته خیلی‌ها نسخه می‌آوردند و دارو را می‌گرفتند بعد در بازار سیاه به چند برابر قیمت می‌فروشند و همین موضوع سبب شده که برای کنترل این ماجرا فعلا داروخانه ۲۹ فروردین مسئول پخش دارو باشد!

علی یکی از مراجعه کنندگان به داروخانه ۲۹ فروردین که خودش به تازگی از این بیماری خلاص شده است می‌گوید: «این‌که کسی فکر کند بعد از تجویز پزشک، دسترسی به رمدسیویر راحت است و به‌سادگی می‌تواند آن را تهیه کند، تصور اشتباهی است.»

آن‌طور که او می‌گوید در زمان تجویز نسخه، پزشک معالج پیش از هرچیز، از وضعیت مالی بیمارانش می‌پرسد که اگر توان خرید داروی رمدسیویر را دارد، این دارو را تجویز کند، در غیر این صورت آن را برای بیمار ننویسد!

او می‌گوید: «بعد از تجویز پزشک، چند ساعت از این داروخانه به آن داروخانه رفتم و بالاخره توسط یکی از آشنایان، توانستم آن را پیدا کنم. آن هم با قیمتی که از توان مالی خیلی از بیماران مبتلا به کرونا خارج است. با نسخه و دفترچه، هر ویال رمدسیویر را ۸۰۰ هزار تومان تهیه کردم.» به این مفهوم که خرید شش‌عدد تجویزی از این دارو در خوشبینانه‌ترین حالت چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه داشته‌است.

این در حالی است که برخی قیمت این دارو را ۲۰۰ هزار تومان برای در ویال بیان می‌کنند، اما به نظر می‌رسد که با کم شدن تعداد این دارو و بالا رفتن تقاضا تعیین قیمت آن دست کسانی بیفتد که به راحتی با جان مردم بازی می‌کنند.


بیشتر بخوانید:بیداد کرونا، کمبود دارو و تعطیل نشدن شهرها؛ جنگ ادامه دارد!


چه کسی پاسخگوست؟

تهران قرمزتر، دارونایاب تر، کرونا در اوج‌تر

مدیرانی که از نزدیک با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند نیز مشکلات بیماران برای تهیه رمدسیویر را تایید می‌کنند. نادر توکلی، معاون درمان ستاد ملی مبارزه با کرونای شهر تهران می‌گوید به دلیل افزایش ابتلا و آمار بیماران بستری دچار کمبود داروی رمدسیویر شده‌اند. به همین دلیل است که با شرکت‌های پخش و تولیدکننده وارد مذاکره شده‌اند تا تولید بیشتر شود. توکلی می‌گوید: «با هماهنگی‌های انجام شده، قرار است کارخانه‌ها ظرفیت خط‌تولید خود را افزایش دهند.».

اما توکلی نگفت که این دارو چه زمان به تولید انبوه می‌رسد و چه زمانی قرار است این یک دغدغه مردم از آن‌ها گرفته شود؛ نکته دیگر اینکه این تنها وعده وعید متولیان امر بهداشت کشور از زمان آغاز پاندمی کرونا نیست که محقق شدن خواسته مردم را به آینده نزدیک وعده دادند، اما غافل از اینکه هیچ کدام محقق نشد مثل تولید ۳۰ میلیون دز واکسن برکت که قرار بود تا شهریور تحویل وزارت بهداشت شود و حالا خبر رسیده چیزی حدود سه میلیون دز تولید و به وزارت مذکور تحویل داده شده است.


تلاش برای رفع کمبود

به گفته معاون درمان ستاد ملی مبارزه با کرونای شهر تهران فقط در پایتخت، روزانه بیش از هزار ویال داروی رمدسیویر استفاده می‌شود؛ بنابراین وقتی تولیدی نباشد و تقاضا فقط در تهران آنقدر زیاد باشد بروز چنین شرایطی تعجب ندارد بلکه تاسف دارد، تاسف به این دلیل که هیچ مسئول و مدیری برای مدیریت این بحران از قبل فکری نکردند و چاره‌ای برای آن نیندیشیده اند.

تهیه داروی رمدسیویر بیرون از بخشنامه یا حتی تحت همه ابلاغیه‌های وزارت بهداشت و درمان بدون شک یک موفقیت است، اما تمام ماجرا نیست. پیک‌های پاندمی کرونا از یک به پنج رسیده است و با این روند این شماره‌ها باز هم بالاتر خواهد رفت. شماره‌هایی که هر کدام جان ده‌ها عزیز مردم است...

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی