تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

کمبود شدید پرستار در پیک پنجم کرونا/ به ازای هر تخت کمتر از یک پرستار داریم

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور گفت: با توجه به وضعیت کرونایی در بیمارستان‌های کشور، کمبود پرستار بیش از پیش احساس می‌شود و باید به ازای هر تخت بیمارستانی ۲/۵ نیروی پرستار در ۲۴ ساعت داشته باشیم که این عدد اکنون ۰/۸ به ازای هر تخت است.

کد خبر: ۱۰۴۳۳۳
۱۷:۲۶ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۰

کمبود پرستار در پیک پنجم کرونا

دیدارنیوز ـ دکتر محمد میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری کشور در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: این روز‌ها که مردم به شدت با بیماری کرونا درگیر هستند، در بیمارستان‌ها به تعداد پرستاران بیشتری نیاز است. در حالی که اکنون برای هر تخت بیمارستانی از ۲/۵ نیروی پرستار، ۰/۸ پرستار وجود دارد و باید مجوز استخدامی پرستاران به سرعت در جریان بیفتد.

وی اظهار داشت: ما بیش از ۵۱ هزار مجوز استخدام پرستار داریم که فقط حدود ۸ هزار نفر استخدام شدند و از سازمان مدیریت می‌خواهیم که به وضعیت استخدام نیروی پرستار بیشتر توجه کند، زیرا علاوه بر بیماری کرونا، بیماری‌های نوپدید و دیگر نیز وجود دارد که به حضور این قشر برای ارائه خدمات به بیماران نیاز ضروری است.

میرزابیگی ادامه داد: برای ایجاد امنیت خانواده و رغبت برای خدمت پرستاران بر سر بالین بیماران، واکسیناسیون اعضای درجه یک آن‌ها ضروری است. اکنون واکسیناسیون مدافعان سلامت وجود دارد در حالی که آن‌ها می‌توانند به عنوان ناقل به سایر اعضای خانواده کرونا را انتقال دهند.

رئیس سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: مجموعه مدافعان سلامت به ویژه در حوزه پرستاری در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی واکسن به آن‌ها زده شده و باید اعضای درجه یک آن‌ها نیز در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند.

مطالبات پرستاران

میرزابیگی به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اشاره کرد و گفت: این قانون به تصویب رسید و منافع پرستاران دارای هویت شده و در پرداخت کارانه‌ها به سمت عدالت پیش می‌رویم و مبنای پرداخت این قشر نیز مشخص می‌شود.

وی تدوین مدل مراقبت‌های پسا کرونا با پیگیری پوشش بیمه‌ای خدمات مراقبت در منزل از جمله بیماری‌های مزمن به منظور ایجاد و امکان حضور پرستاران در سطح جامعه علاوه بر بیمارستان‌ها ضروری است و امیدواریم وزیر جدید بهداشت در دولت سیزدهم بتواند نظام سلامت و مدافعان سلامت را با ایجاد راهکار‌های مناسب و تسهیلات را ارتقا دهد.

میرزابیگی محقق سازی فوق العاده سختی کار، تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی و طرح تمام وقتی و حفظ سلامت قانون ارتقا بهره وری را از برنامه‌هایی عنوان کرد که توسط سازمان نظام پرستاری در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: اکنون نیرو‌های زیادی داریم که در بخش‌های کرونایی بیمارستانی به سختی کار می‌کنند و دست اندرکاران و مسئولان امر باید تسهیلات ایثارگری را برای پرستاران ایثارگر در نظر بگیرند و طرح برخورداری مدافعان سلامت از تسهیلات ایثارگری در مجلس نیز در حال پیگیری است.

رئیس سازمان نظام پرستاری از اخذ اعتبارات در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برای کاهش معوقات و جبران کاهش درآمد‌ها خبر داد و اظهار داشت: محقق سازی فوق العاده ویژه که در احکام کارگزینی پرستاران دولتی باعث افزایش ۲/۵ برابری حقوق کارکنان سلامت نسبت به سال قبل و شروع فعالیت دوره پنجم سازمان نظام پرستاری شده، در حال پیگیری است.

میرزابیگی افزود: پیگیری و اصلاح وضعیت ایمنی پرستاران در کرونا ضروری است و کار پرستاران در بیمارستان‌ها به دلیل قرمز بودن کرونا، افزایش یافته و باید شیفت‌های کاری آن‌ها دو برابر حساب شود و از وزیر آینده وزارت بهداشت می‌خواهیم که به مدافعان سلامت توجه اساسی داشته باشد و در قبال مسایل نظام سلامت پاسخگو باشد.

وی افزود: الان با این حجم بیماران کرونایی که وجود دارد این افراد در اوج غربت در حال خدمت رسانی هستند و مسئله این است که این ایام برای آن‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟ چه امتیازاتی برای این عزیزان می‌توان داد؟ دو طرح حمایت از مدافعین سلامت و دادن امتیازات شبه ایثارگری ارائه شده است، یکی از این طرح‌ها در دستور کار کمیسیون اقتصادی ستاد کرونا است و امیدوارم هر دوی این‌ها طی ماه‌های آینده به نتیجه برسد.

مرگ و میر پرستاران بر اثر کرونا

باشگاه خبرنگاران جوان نیز نوشت: رئیس سازمان نظام پرستاری در نشست خبری امروز گفت تاکنون ۱۲۰ پرستار و ۱۴۰ نفر از گروه‌های غیرحرفه‌ای وابسته به نظام پرستاری در دوران کرونا جان خود را از دست داده‌اند. البته حدود ۱۲۵ هزار پرستار هم در رأس خدمت رسانی مبتلا و از چرخه درمان خارج شدند. خوشبختانه بعد از واکسیناسیون ما شاهد کمترین مرگ و میر در بین جوامع پرستاران بودیم.

وی تصریح کرد: بعد از واکسیناسیون کرونا، مرگ و میر ناشی از این بیماری در پرستاران نداشتیم مگر مادران باردار که نتوانستند واکسن بزنند و امیدواریم با واکسیناسیون درصد بالایی از جامعه، کرونا تحت کنترل درآید و این فشار سنگین ارایه خدمات بر روی دوش مدافعان سلامت از جمله پرستاران کاهش یابد.

پرستاران در اولویت دریافت داروی کرونا نیستند

میرزابیگی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در روز‌های گذشته کلیپی از آقایی در یکی از داروخانه‌ها منتشر شد که ادعا می‌کرد همسرش پرستار مبتلا به کروناست، ولی داروخانه می‌گوید پرستاران در اولویت دریافت دارو نیستند، بیان کرد: این موضوع درست است. آن بنده خدا هم پرستار بوده است و کسی نبوده که از عنوان پرستاری سوءاستفاده کرده باشد. همکاران این موضوع را پیگیری کردند و مشخص شد که ایشان پرستاری است که در مرکز طبی کودکان کار می‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه اینطور نیست که بگویند الان که در شرایط پاندمی کرونا هستیم، دارو را برای پرستاران رایگان کنید. اصلاً این بحث‌ها وجود ندارد. امکان دارد یک پرستار در بیمارستانی که مشغول به کار است و به کرونا مبتلا شده، بر اساس رابطه‌هایی که دارد، برای او دارو‌ها مهیا شود، ولی این که به صورت رسمی برای پرستار‌ها یا هر کدام از مدافعین سلامت امتیاز خاصی وجود داشته باشد، نه اینطور نیست.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی