تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
به‌مناسبت دومین سالگرد درگذشت دکتر سید شمس‌الدین وهابی

خورشیدی خفته در خاک

به مناسبت دومین سالگرد درگذشت دکتر سید شمس‌الدین وهابی، سید شمس‌الدین سیاسی‌راد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و فعال حوزه معدن که سال‌ها هم‌کار مرحوم وهابی بوده است، یادداشتی را در اخیار دیدارنیوز قرار داده است.

کد خبر: ۱۰۴۳۱۱
۱۵:۵۲ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۰

شمس الدین وهابی شمس الدین سیاسی راد صنعت و معدن حزب اتحاد ملت ایران

دیدارنیوز ـ سید شمس‌الدین سیاسی‌راد*: هجدهم مرداد ماه مقارن با دومین سالگرد هجرت ابدی دکتر سید شمسالدین وهابی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد استخراج معدن و دکتری علوم اقتصادی، مبارز سیاسی قبل از انقلاب، مدرس دانشگاه، پژوهشگر، کارآفرین، نماینده مردم تهران در دوره ششم مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی و اجتماعی اصلاح‌طلب است.

طی دوسالی که از رحلت آن عزیز گذشته، به‌همت جمعی از دوستان و هم‌فکرانش مستند‌های تصویری و تعداد پرشماری مصاحبه، مقاله، یادداشت و دل‌نوشته در معرفی و توصیف شخصیت، خدمات و نقاط عطف و ماندگار زندگی شصت و چهارساله ایشان منتشر شده است.

تأکید بر عزت نفس، پاکدستی، صداقت، وظیفه‌شناسی و جدیت درکار، صراحت و شجاعت مدنی از جمله مضامین مشترک در همه گفته‌ها و نوشته‌های دوستانش پیرامون روحیات و ویژگی‌های شخصیتی او است.

به این مناسبت، بنده نیز به‌عنوان کمترین دوست و در ادواری هم‌کار او در مؤسسه تحقیقات و کاربرد مواد معدنی ایران و هم‌دوره در دفترتحکیم وحدت در دهه شصت. جبهه مشارکت ایران اسلامی در دهه‌های هفتاد و هشتاد و حزب اتحاد ملت ایران در دهه نود، وظیفه خود می‌دانم که به برخی ویژگی‌های شخصیتی و دغدغه‌های فکری و حرف‌های ایشان اشاره کنم.

این روایت نه‌تن‌ها برای ادای دین و انجام وظیفه شخصی که برای تبیین سبکی از زندگی مسئولانه انسان بزرگی است که می‌تواند برای جوانان این مرز و بوم سر مشق و الگو قرار گیرد.

دکتر وهابی در بیش از ۴۵ سال مبارزه سیاسی همواره معتقد و ملتزم به فعالیت جمعی و تشکیلاتی در چارچوب موازین و معیار‌های اخلاقی و دینی در مسیر توسعه و سربلندی ایران بود.

«شمس وهابی» به گواه نوشته‌ها، گفته‌ها و سوابق فعالیت‌های جمعیش و در مسیر پر فراز و نشیب پیگیری مطالبه تاریخی حاکمیت قانون، مردمسالاری و توسعه متوازن و پایدار ایران، در عرصه داخلی عدالت‌طلبی پرشور و اصلاح‌طلبی مدافع مردمسالاری و منتقد جدی مناسبات استبدادی و یکه‌سالارانه که همواره نگران رعایت کرامت و حقوق بشر و آزادی‌های خدادادی و قانون‌شناخته ملت بود که ضمن باور به ضرورت گردش آزاد اخبار و اطلاعات، عضوی فعال در سازمانی مردم‌نهاد برای شفافیت و مبارزه با مظاهر مختلف فساد ساختاری بود. همچنین در عرصه بین‌المللی معتقد به ضرورت احترام به استقلال و حقوق برابرکشور‌ها و رهایی ملت‌های تحت ستم از مناسبات سلطه و بهره‌کشی قدرت‌های غربی و شرقی بود.

امانت‌داری، وظیفه‌شناسی و تعهد به انجام درست و دقیق وظایف و امور محوله در حوزه‌های مختلف حرف‌های و تشکیلاتی از دیگر ویژگی‌های بارز شخصیتی او بود که در مواردی سخت‌گیری‌ها و موشکافی‌های همکاری و همراهی با او را حتی برای دوستان و همکارانش دشوار می‌ساخت. شکل‌گیری شخصیت ماندگار «شمس آسمان تعهد و مسئولیت‌پذیری» را می‌توان محصول تربیت ممتاز خانوادگی در دامن مادری پارسا و در سایه پدری عالم و متدین و برخورداری از هوش و استعداد بالای ذاتی و تحصیلات دانشگاهی تا بالاترین سطوح در دو رشته مهندسی معدن و علوم اقتصادی در کنار تلفیق درس آموخت‌ها و تجارب حاصل از حضور فعال در مبارزات سیاسی قبل از انقلاب، تجارب ارزشمند آموزشی و پژوهشی، مدیریتی در بنگاه‌سازی و بنگاه‌داری در کنار فعالیت منظم سیاسی و تشکیلاتی دانست.

«شمس آسمان صداقت» کرامت‌ذاتی و خانوادگی، عزت‌نفس و بلندی‌طبع خود را با دنیاگریزی، قناعت‌پیشگی و بیزاری از دین‌فروشی، عالم‌نمایی و شهرت‌طلبی در هم آمیخته بود. شمس عزیز آن‌گونه که در بیش از ۳۳ سال رفاقت و همکاری از نزدیک شاهد بودم.

علیرغم امیدواری، رضایت و خوشنودی از زندگی شخصی و خانودگیش، به‌دلیل مشاهده ناملایمات اجتماعی ناشی از شیوه غلط اداره کشور نگران و در اغلب اوقات غمگین و به‌نوعی تنها بود. او به خصوص از سیاست‌ها و اقدامات منجر به تضییع حقوق اساسی ملت، تعمیق شکاف‌های طبقاتی و نافی عزت و کرامت انسانی مردم به‌ویژه طبقات فرودست و محروم نگه‌داشته جامعه به شکل عمیقی رنج می‌برد. همچنین کم‌توجهی مسئولان و سیاستگذاران به معیار‌ها و موازین توسعه پایدار در استفاده از منابع بین‌نسلی و پایان‌پذیر کشور به‌ویژه استحصال بی‌رویه منابع آب، انرژی و مواد معدنی به‌سختی اندوه‌گینش می‌ساخت به‌شکلی که شاید بتوان گفت مصداق این قول فضیل عیاض بود، که «هرچیزی را زکاتی است و زکات عقل، اندوه طویل است.»

نقش‌آفرینی ماندگار زنده یاد دکتر وهابی در پروژه «تدوین استراتژی توسعه بخش معدن و صنایع معدنی کشور» که برون‌داد‌های کلیدی آن به‌طور عمده وامدار دقت‌نظر و دانش وسیع او بود در برگیرنده نگاه دقیق و آسیب‌شناسانه او به سیاست‌های و تصمیمات رایج در بخش معدن و صنایع وابسته به آن است که به‌صورت مجموعه‌ای ارزشمند از نظریه‌پردازی‌های عالمانه و راهبرد‌های بدیع و چاره‌ساز در استفاده اصولی و پایدار از منابع معدنی منطبق بر تجربیات موفق کشور‌های «صنعتی‌شده بر پایه منابع طبیعی» است.

در پایان با اندوهی عمیق از هجران آن «خورشید آسمان رفاقت» و درد و دریغ از تداوم سنت قدرناشناسی، سرمایه‌سوزی و نخبه‌کشی در عرصه جامعه و سیاست ایران، یاد عزیزش را گرامی داشته و سالگرد ارتحالش را به بازماندگان و ارادتمندانش به‌ویژه همسر فداکار و سه یادگار عزیزش تسلیت می‌گویم.

در دلم بود که بی‌دوست نباشم هرگز

چه توان کرد که سعی من و دل باطل بود

دوش بر یاد حریفان به خرابات شدم

خم می‌دیدم خون در دل و پا در گل بود

بس بگشتم که بپرسم سبب درد فراق

مفتی عقل در این مسئله لایعقل بود

راستی خاتم فیروزه بواسحاقی

خوش درخشید، ولی دولت مستعجل بود

۱۸ مرداد ۱۴۰۰

 

*عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی