تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

نگاهی به پیامد‌های اقتصادی طرح ضد اینترنت مجلس/ خود تحریمی با کشیدن دیوار در شبکه‌های مجازی

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران معتقد است؛ هر طرحی که باعث دیوار کشی بین فعالان اقتصادی با سایر کشور‌ها و تجار خارجی شود هیچ توجیه اقتصادی ندارد و زنگ خطری برای نابودی کسب وکارها، آن هم در شرایط فعلی اقتصادی - سیاسی کشور است.

کد خبر: ۱۰۴۲۷۲
۱۳:۴۸ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۰

پیامد‌های اقتصادی طرح ضد اینترنت

دیدارنیوز ـ به باور دبیر انجمن کسب و کار‌های اینترنتی طرح مجلس برای اینترنت می‌تواند تا ۳۰۰ هزار کسب و کار خرد و خانگی را از بین ببرد و با فیلترینگ گسترده تا ۹۰۰ هزار نفر بیکار می‌شوند و به اعتقاد اعضای کمیسیون فاوای اتاق ایران بی‌توجهی طرح صیانت به حفظ ارتباطات بین‌المللی به خطر افتادن ۳۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی را قطعی خواهد کرد.

در همین رابطه محمدرضا طلایی، رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران درگفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: شبکه‌های اجتماعی بالغ بر یک تا ۱.۵ میلیارد عضو دارد و این مهم‌ترین ظرفیتی است که می‌توان با آن پتانسیل‌های اقتصادی کشور را معرفی کرد. حالا با فرض اینکه پلتفرم داخلی مانند اینستاگرام پلاس ایجاد شود آیا صاحبان مشاغل در سایر کشور‌ها هم از این پلتفرم استفاده خواهند کرد؟!

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران گفت: تعداد شرکت‌هایی که در زمینه کسب‌وکار‌های نو و مبتنی بر فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند، روزبه‌روز در حال افزایش است. ضرورت دارد فعالان اقتصادی زمینه‌های پیوند فناوری با کسب وکارشان را فراهم سازند و همگام با پیشرفت تکنولوژی در مسیر توسعه بنگاه اقتصادیشان با توجه به تحریم‌ها و تهدید‌های خارجی گام بردارند.

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی؛ با گذر زمان شکل محتوا و هدف از تولید محتوا تغییر کرده است. بیشترین تغییرات به زمان ظهور اینترنت برمی‌گردد و اکثر آن محتوا‌های تولیدی باهدف انتقال دانش انجام می‌شود. این زمینه توسعه جوانب مختلف در کشور را در بر می‌گیرد که به هیچ عنوان نمی‌تواند از بدنه اقتصاد دور شود.

طلایی ادامه داد: نظر کمیسیون فاوای اتاق ایران مبنی بر اینکه فعالان شبکه‌های اجتماعی یا فضای مجازی ابراز هویت شوند کاملاً قابل درک و پذیرش است و قطعاً کار اصولی و هدفمند محسوب می‌شود ودر این راستا آمادگی هر گونه حمایت را دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: حمایت از پلتفر‌های داخلی در بخش‌های مختلف چه در شبکه‌های اجتماعی، پیام رسان‌ها کار بجا و قابل اجراست. چراکه متخصصین فناوری اطلاعات کشورما نیزباید مورد حمایت قرار بگیرند. اما این حمایت نباید جلوگیری از فعالیت رقبای خارجی باشد وگرنه این صنعت نیز گرفتار عاقبت صنعت خودرو سازی کشور خواهد شد. باید درنظرداشت رقابت به ویژه در صنایع موجب بالنگی می‌شود.

تکلیف کسب و کار‌های اینترنتی چه می‌شود؟

به گفته رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران؛ موضوع دیگر دربحث طرح صیانت مجلس، این است که دو قشر روی پلتفرها، فضای مجازی یا شبکه‌های اجتماعی ظرفیت‌های تولیدی خود را معرفی می‌کنند. یک بخش کسب و کار‌های کوچک و متوسط می‌باشند که در این فضا بدنبال معرفی ظرفیت‌های تولیدی خود هستند. بخش دیگر شرکت‌های صادراتی می‌باشند که در زمینه صادرات غیر نفتی فعال و تولیدکننده بشمار می‌روند.

طلایی یادآور شد: با فرض بر اینکه پلتفرمی شبیه اینیستاگرام طراحی و پیاده سازی شود و اقبال جامعه به سمت این پلتفرم شبیه اینستاگرام داخلی تقویت شود و همه در این فضا حضور یابند. آیا این طرح می‌تواند بیش از یک میلیارد عضو پلتفرم‌هایی که در خارج از ایران هستند را جذب این پلتفرم داخلی کند؟!

وی تصریح داشت: با حذف و مسدود سازی این شبکه‌ها چطور یک صادر کننده به عنوان تنها راه تبلیغاتی برای معرفی ظرفیت‌های تولیدی – صادراتی دربازار‌های بین المللی حضور داشته باشد؟ آیا مسیر دیگری برای استفاده جهت رقابت با سایر رقبای خود در این شرایط تنگنای تحریم دارد؟ این سوالی بود که از آقای مرادی یکی از تهیه کنندگان این طرح پرسیده شد، اما پاسخی در این زمینه دریافت نشد!

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: موضوع اصلی این است که یک تاجر و یا یک بازرگان ایرانی چند مسیر برای معرفی ظرفیت‌های تولیدی– صادراتی خود دارد. تنها مسیر برای حرکت اقتصادی فعالان اقتصادی، حضور در هیت‌های تجاری، نمایشگاه‌های بین المللی معتبر در خارج از کشوراست.

وی ادامه داد: حضور در نمایشگاه‌ها به دلیل افزایش نرخ ارز با هزینه‌های بسیار سنگین برای شرکت‌های ایرانی امکان ندارد. تنها مسیر مانده با کمترین هزینه و بیشترین بهره وری؛ حضور درفضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای معرفی ظرفیت‌های تولیدی – صادراتی کشور است.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: اگر طرحی باعث ایجاد هرگونه محدودیت و یا مسدود شدن این فضا شود آسیب زیادی به کسب و کار‌های کوچک و متوسط می‌زند. تجار و بازرگانان اکنون از این ابزار‌ها برای برقراری ارتباط با شرکت‌ها و رقبای خارجی نهایت استفاده را دارند. حالا با مسدود سازی این فضا آسیب جبران ناپذیری به بخش تولیدات صادرات محور کشور و فعالان این عرصه وارد خواهد شد.

طلایی تأکید داشت: برداشت اعضای کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران این است که ابعاد بین المللی این طرح دیده و مطالعه نشده است. تهیه کنندگان این طرح فقط بازار‌های داخل کشور را در نظر داشتند. از سوی دیگر اینکه آیا این طراحان صیانت پلتفرم‌های مشابه در ایران را می‌توانند به وجود بیاورند که همان شرایط دسترسی به سایر بازار‌های جهانی را برای تولید کنندگان و تجار به وجود بیاورد؟

رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: پلتفرم‌ها عمدتاً ابزار هستند و به تنهایی نمی‌توانند کار زیادی انجام دهند باید کاربران خارجی در آن حضور پیدا کنند. اگر در طراحی پلتفرم‌های ایرانی تضمینی برای حضورکاربران خارجی وجود داشته باشد واگر طراحان و برنامه ریزان این طرح تعهد حضور کاربران غیر ایرانی را در این پلتفرم‌ها را می‌دهند قطعاً از این طرح ایرانی بسیار استقبال خواهد شد!

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: رهبر عزیز کشورمان بار‌ها تأکید داشتند که باید در چاه‌های نفتی بسته و کشور بسمت توسعه صادرات غیر نفتی در حرکت باشد. امروز تجار و بازرگانان یک مسیر برای معرفی کالا و محصولات تولیدی – صادراتی خود دارند. تولید کنندگان و صادرکنندگان ایرانی تنها یک راه برای ارتباط با بازار‌های جهانی و معرفی کسب وکار‌های خود دارند. اکنون فضای مجازی قابل اعتماد‌ترین و کم هزینه‌ترین و کوتاه‌ترین و بالاترین بهره وری مسیر ارتباط تجار و تولیدکنندگان ایرانی با سایر رقبا و مشتریان خارجی است.

طلایی ادامه داد: فناوری اطلاعات تأثیرات خود را در ابعاد مختلف اقتصادی – فرهنگی و اجتماعی در جوامع مختلف گذاشته است و اثرات مثبت آن امروز قابل مشاهده است. جداسازی مردم و حذف این شبکه‌ها خود تحریمی است و دیوار بلند را دور کشور ایجاد می‌کند و آسیب‌های جدی چنین نگرشی را درآینده نه چندان دور خواهیم دید.
ابعاد بین‌المللی طرح صیانت بررسی نشده

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که اجرای طرح صیانت چه میزان خسارت به بازار ایران وارد می‌کند گفت: هیچ کسی آماردقیقی از میزان ضرر و زیان ریالی به کسب و کار‌های اینترنتی ندارد و اگر هم بخواهند رقمی اعلام کنند دقیقاً مدل آمار دهی طراحان این طرح می‌باشد و به هیچ عنوان نمی‌توان به آن استناد داشت.

وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور ضمن حرکت در مسیر بهبود فضای کسب‌وکار، باید فضای امن برای سرمایه‌گذاری در کشور فراهم کند.

طلایی در پایان تأکید داشت: ابعاد بین‌المللی طرح بررسی نشده و صدماتی که به صادرات وارد می‌کند برآورد نشده است. میلیون‌ها شرکت در بخش‌های مختلف اقتصادی فعال هستند. با تحریم داخلی تنها مسیری که باقی‌مانده برای معرفی ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی وجود دارد را به راحتی از دست خواهیم داد. این طرح تلاش برای کسب حدود ۳۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی را براحتی از بین می‌برد.

منبع: اقتصاد24
برچسب ها: فضای مجازی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی