تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

حلقه‌های اطراف یک سیاه‌چاله را ببینید

ناسا اخیرا در حساب کاربری خود در اینستاگرام تصویری زیبا از حلقه‌های اطراف یک سیاه چاله منتشر کرد.

کد خبر: ۱۰۴۱۴۹
۱۸:۱۸ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

حلقه‌های اطراف یک سیاه‌چاله

دیدارنیوز ـ ناسا با انتشار این تصویر نوشت: تلسکوپ فضایی پرتو ایکس چاندرا ناسا تصویری از مجموعه‌ای از حلقه‌های باشکوه اطراف یک سیاهچاله ثبت کرده و با این کار اطلاعات جدیدی درباره گرد و غبار موجود در کهکشان راه شیری در اختیار ما قرار داده است.

در پنج ژوئن سال ۲۰۱۵ یک انفجار اشعه ایکس سبب ایجاد حلقه‌هایی با انرژی بالا در یک سیستم شد که این پدیده با نام "اکوی نور" (light echoes) شناخته می‌شود.

همانطور که امواج صوتی به دیواره یک دره برخورد کرده و بازتاب دارند، اکو‌های نوری نیز هنگامی که یک انفجار اشعه ایکس حاصل از سیاهچاله به ابر‌های گرد و غبار بین این سیستم و زمین برخورد کرده و بر می‌گردند، ایجاد می‌شود.

این سیاهچاله که در فاصله هفت هزار و ۸۰۰ سال نوری از ما قرار دارد، مواد را از ستاره همراه (companion star) خود دور کرده و به سمت داخل قرص اطراف یک جسم نامرئی می‎کشاند. این ماده در پرتو ایکس می‌درخشد و به همین دلیل ستاره شناسان از این سیستم‌ها با نام "دوتایی پرتو ایکس" یاد می‌کنند.

در این تصویر ترکیبی، اشعه ایکس حاصل از تلسکوپ چاندرا (آبی روشن) با داده‌های نوری حاصل از تلسکوپ Pan-STARRS ترکیب شده و ستارگان را در میدان دید قرار داده‌اند.

هر حلقه توسط اشعه ایکس حاصل از شراره‌هایی که در سال ۲۰۱۵ بر روی ابر‌های مختلف گرد و غبار منعکس می‎شدند، ایجاد شده‌اند.

گرد و غبار کیهانی مانند هر گرد و غباری نیست و همانند دود است و از ذرات ریز و جامد تشکیل شده است. این گرد و غبار کیهانی نه تنها می‌توانند اطلاعاتی درباره رفتار سیاهچاله بلکه اطلاعاتی درباره چشم انداز بین سیستم سیاه چاله و زمین نیز در اختیار ستاره شناسان قرار دهند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: نجوم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی