تیتر امروز

تشییع پیکر رئیس‌جمهور/ عضو مجلس خبرگان: شهید رئیسی به دنبال رضایت مردم بود
سقوط دردناک و غم‌انگیز بالگرد ابراهیم رئیسی در آذربایجان شرقی (بروزرسانی می‌شود)

تشییع پیکر رئیس‌جمهور/ عضو مجلس خبرگان: شهید رئیسی به دنبال رضایت مردم بود

روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و صبح روز دوشنبه رئیس جمعیت هلال احمر از پیدا شدن لاشه بالگرد...
واکنش مقامات خارجی به درگذشت ابراهیم رئیسی/ نخست وزیر لبنان: دیپلماتی برجسته و دوستی محترم را از دست دادیم
دیدارنیوز واکنش‌های جهانی به درگذشت رئیس جمهور را بررسی کرد؛ این قسمت دولت‌های جهان

واکنش مقامات خارجی به درگذشت ابراهیم رئیسی/ نخست وزیر لبنان: دیپلماتی برجسته و دوستی محترم را از دست دادیم

سانحه منجر به درگذشت حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و هیات همراه با واکنش گسترده مقامات رسمی کشور‌های دنیا همراه شد.
اندیشکده آمریکایی: برای شکست روسیه در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد(قسمت اول)
از چشم جهان (۱۵۰)

اندیشکده آمریکایی: برای شکست روسیه در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد(قسمت اول)

تازه‌ترین بسته حمایتی در حوزه امنیت ملی آمریکا در قبال اوکراین، که در آوریل امسال تصویب شد، به دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اجازه می‌دهد، برای ادامه حمایت از اوکراین علیه تجاوز روسیه، به تولید...

بی محلی چین به رئیسی، میراث توهین روحانی و ظریف به شی جی پینگ!

مواضع چین در قبال حضور رئیسی در مسند ریاست جمهوری ترکیبی از بی محلی و تعریف و تمجید بوده است.

کد خبر: ۱۰۴۰۳۸
۱۱:۰۳ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

بی محلی چین به رئیسی، میراث توهین روحانی و ظریف به شی جی پینگ!

دیدارنیوز - مواضع چین در برابر سید ابراهیم رئیسی از بی محلی در عدم شرکت در مراسم تحلیف تا تعریف تمجید سخنگوی وزارت خارجه این کشور قابل تحلیل است که گفت: چین و ایران شرکای راهبردی جامع هستند. چین اهمیت فوق‌العاده‌ای برای توسعه روابط دوجانبه [با ایران] قائل است و آمادگی دارد که با همکاری ایران، از پنجاهمین سال ایجاد روابط دیپلماتیک دو کشور برای ارتقای روابط به سطحی جدید بهره گیرد.

ریشه این تناقض به رفتار دولت حسن روحانی باز می گردد که در جریان سفر شی جی پینگ به ایران؛ یک ماه پس از امضای برجام؛ با رئیس جمهور چین با توهین آمیزترین شکل ممکن برخورد کرد و حتی در مراسم بدرقه وی نیز عباس آخوندی را فرستاد، درحالیکه وی با پیشنهاد 35 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی به ایران آمده بود. دولت حسن روحانی چندی بعد همین میزان قرارداد را به صورت خرید هواپیما از بوهینگ امضا و 35 میلیارد دلار را از کشور خارج کرد!

نگاه چین به ایران تا پیش از ظهور دولت اعتدال همواره مبتنی بر کشوری ضدآمریکایی بوده است که حد قابل قبولی از استقلال نسبت به غرب را رعایت می کند، اما دستپاچگی دولت روحانی برای امضای توافق برجام به هر قیمت ممکن و بی محلی و توهین به متحدان ایران مانند چین، روسیه و کشورهای آمریکای لاتین باعث شده است تا پکن به تردید افتاده و در تعامل با ایران منطق چک سفید امضا را کنار بگذارد.

چین، هم در جریان تحریم های سال 90 و هم در جریان تحریم های اخیر، به تنها خریدار نفت ایران تبدیل شد و ایران را رها نکرد و حتی با تاسیس بانک کونلون مراودات بانکی با ایران را سر پا نگاه داشت که پس از توهین به شی جی پینگ آنرا برچید تا دولت حسن روحانی را با وعده های بی سرانجام برجامی تنها گذاشته باشد.

فرو ریختن بنای برجام باعث شد تا واقعیت خود را بر ذهنیت غلط سیاستمداران ایرانی تحمیل کرده و به آنها شوک وارد کند. فروش نفت ایران در مقاطعی به کمتر از 200 هزار بشکه در روز رسید که به قراردادهای دوره احمدی نژاد با چینی ها باز می گشت و در نهایت چینی ها با شرط و شروط جدید آماده گسترش همکاری های جدید 25 ساله راهبردی شدند. آنها دیگر مانند گذشته به ایران اعتماد ندارند و مقام های ایرانی را افرادی شیفته غرب می دانند که به منافع ملی خود بی توجه هستند.

عدم شرکت هیات چینی در مراسم تحلیف رئیسی و سپس تعریف و تمجید سخنگوی وزارت خارجه چین از رئیس جمهور ایران به این واقعیت باز می گردد که سیاست خارجی محمدجواد ظریف اعتماد اژدهای آسیایی به ایران را از بین برده و آنها را در تعامل با تهران محتاط کرده است. احتیاطی که باعث می شود دیگر از چک سفید امضا خبری نباشد و در صورت اتخاذ رویه سست در دولت رئیسی در جریان مذاکرات آتی احتمالی با غرب بر سر احیای برجام، تردید چینی ها را بیشتر خواهد شد.

ایران برای چین جایگزین ندارد و این کشور آماده تعریف سخاوتمندانه ترین توافق های اقتصادی است، اما نباید پنداشت که دلباختگی به غرب می تواند به اعتبار کشور آسیب نرساند و برای منافع ملی کشور بدون هزینه باشد. ایران می بایست تعریف دقیق و جامعی از متحدان راهبردی خود ارائه کرده و غرب را فراموش کند.

منبع: تحریریه
برچسب ها: روحانی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۱
تندیس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
1
5
مشی نامتعادل و نامتوازن ایران در بازی شطرنج در معادلات بین المللی موجب سر در گمی طرف های خارجی شده است . رفتار ایران در مقابل غرب به گونه ایست که میتوان برداشت کرد ایران غرب را کلید توسعه سیاسی و اقتصادی خود میداند و قهر و آشتی ایران با غرب چنان محوریست که غرب نیز متقابلا این برداشت را دارد که گره توسعه ایران در دستان غرب ( اروپا و امریکا و متحدان انها ) میباشد و لذا رویکرد غرب در مقابل ایران نیز بر همین مبنا است از طرفی شرق در معادلات رواط خارجی ایران نقش یک اسپانسر در شرایط انزوای ایران است و چین ، هند ، روسیه و حتی ژاپن و کره که متحدان امریکا هستند اینرا در یافته اند انها فقط در مقاطعی که ایران از طرف غرب تحت فشار و انزواست بعنوان حامی و اسپانسر مورد رویکرد قرار میگیرند فلذا انها هم ماهرانه میکوشند از ایران سواری گرفته و حتی در مواقعی نیز با فشار و ریکرد قهرآمیز غرب هم همنوا میشوند . این که دنیا با ما چگونه تعامل کند به خود ما برمیگردد . در زمان جنگ سرد در روابط بلوکهای سیاسی شوروی - امریکا ، کشور یوگوسلاوی با اینکه از اقمار اردوگاه شرق محسوب میشد بخوبی در یافته بود که این قدرت را داراست که از هر دو بلوک سود ببرد اما سیاستهای اساسی خود را نیز خود بدست گیرد فلذا این کشور بعنوان اورلب سیاسی دو بلوک شناخته میشد و هردو بلوک شرق و غرب به او آوانس میدادند . تا حدودی هند و ترکیه کنونی نیز همین رویکرد را در پیش گرفته اند و بخوبی بین فضای غبارآلود دو قطب سیاسی کنونی بازی میکنند . اما ما متاسفانه در شرایطی که دو بلوک به همکاری ما نیاز دارند خوب سواری میدهیم اما در نیازمندیهای روابط خارجی از هیچ کدام از طرفهای قدرت آوانس نمیگیریم . ما بازیگران بدی هستیم .
حاج علی محمد آیین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
0
2
جای بسی تاسف است که شاه سلطان حسن با همکاری با غرب اینچنین با کشور و ملت کرده است او را محاکمه و باز خواست کنید و افرادی که سو استفاده و ثروت ملی را بردند محاکمه و وجو هات به بیت المال برگردد...یا علی از تو مدد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
0
5
ببخشید ما مثل چهارپایان خم شده ایم که شرق و غرب به نوبت سوارمان شوند و در مقابل اجمالاً تعریف و تمجیدی ناچیز بی ثمر نثارمان می کنند که بیشتر بتوانند سواری بگیرند! وگرنه هر دو گروه مردمان هوشیار و زیرکی هستند و فقط و فقط منافع ملی خودشان را دنبال می کنند. نهایت ساده اندیشی است که فکر کنیم روزگاری شرق و غرب به فکر حل مشکلات ما باشند. در سر در وزارت امور خارجه هنوز اصل اصولی «نه شرقی و نه غربی» حک شده است و در آن اول و با نهی موکد بیشتر، شرق نهی شده است و تالی تلو آن غرب.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
0
0
این که شددلبستگی به شرق
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی