تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

برخی از چربی‌های بدن ماده خاکستری مغز را کاهش می‌دهند

مطالعه جدید محققان دانشگاه استرالیا ارتباط بین چربی بدن و خطر ابتلا به زوال عقل یا سکته مغزی را کشف کرد.

کد خبر: ۱۰۳۴۸۷
۱۰:۳۱ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

چربی‌های بدن و ماده خاکستری مغز

دیدارنیوز ـ به گزارش مدیکال نیوز، این مطالعه ارتباط بین برخی از انواع چربی بدن و کاهش ماده خاکستری را پیدا کرد، بخشی از مغز که بیشتر سلول‌های عصبی آن را شامل می‌شود و برای عملکرد شناختی بسیار مهم است.

محققان دریافتند که در افراد چاق‌تر، به ویژه افرادی که دارای چربی‌های نامطلوب از نظر متابولیک و خنثی هستند، میزان بسیار کمی از ماده خاکستری مغز وجود دارد، که نشان می‌دهد در این افراد عملکرد مغز ممکن است مختل شود.

ماده خاکستری و عملکرد شناختی

“ماده خاکستری” جزء ضروری مغز است که غنی از سلول‌های عصبی، سلول‌های گلیال و مویرگ‌هاست. از آنجا که ماده خاکستری در مناطق مختلف مغز قرار دارد، نقش‌های متعددی دارد، از جمله یادگیری، حافظه، عملکرد شناختی، توجه و کنترل ماهیچه‌ها. ”

افت شناختی مرتبط با سن و زوال عقل اغلب با کاهش ماده خاکستری همراه است که آتروفی نامیده می‌شود.

زوال عقل بیماری آلزایمر به طور خاص با آتروفی هیپوکامپ یا کاهش ماده خاکستری در هیپوکامپ همراه است، که با پیشرفت بیماری به مناطق دیگر گسترش می‌یابد. بنابراین، در برخی موارد، [مقدار]ماده خاکستری ممکن است نشان دهنده سلامت شناختی باشد.

چاقی در سراسر جهان رو به افزایش است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در حال حاضر نزدیک به ۲ میلیارد نفر از افراد بالغ اضافه وزن دارند و ۶۵۰ میلیون نفر از آن‌ها چاق هستند.

این مشکل به کودکان نیز سرایت می‌کند، زیرا نزدیک به ۴۰ میلیون کودک زیر ۵ سال و بیش از ۳۴۰ میلیون جوان ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز دارای اضافه وزن یا چاقی هستند.

WHO گزارش می‌دهد که بین اضافه وزن یا چاقی و طیف وسیعی از مشکلات سلامتی ارتباط وجود دارد.

این مشکلات شامل بیماری‌های قلبی عروقی – به ویژه بیماری‌های قلبی و سکته مغزی – دیابت، اختلالات اسکلتی عضلانی، مانند آرتروز و برخی از سرطان‌ها است.

سه نوع مختلف چاقی داریم:

-افرادی که بار ژنتیکی بالایی برای چاقی نامطلوب دارند با تجمع چربی در اطراف شکم و اندام‌های داخلی، کلسترول بالا و افزایش خطر دیابت نوع ۲ و بیماری عروق کرونر قلب مشخص می‌شوند.

– افرادی که دارای چربی مطلوب هستند، بیشتر چربی در ناحیه لگن و اندام‌های داخلی کمتری دارند، با احتمال کمتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی پیوندی.

– افرادی که دارای چربی خنثی هستند هیچ ارتباطی با دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی ندارند.

اما باید توجه داشته باشیم که حتی در افراد با وزن نسبتاً طبیعی، وزن اضافی در ناحیه شکم می‌تواند باعث نگرانی شود.

به طور فزاینده‌ای درک می‌شود که چاقی یک وضعیت پیچیده است و به ویژه چربی اضافی که در اطراف اندام‌های داخلی قرار دارد [آثار]به خصوص مضر بر سلامتی دارد.

چاقی در میانسالی با ضعف شناختی و افزایش خطر زوال شناختی همراه است، اما […]افزایش [شاخص توده بدنی (BMI)]در اواخر عمر ممکن است با شناخت بهتر مرتبط باشد – شاید به این دلیل که کاهش BMI در اواخر عمر ممکن است نشان دهنده سلامت و تغذیه ضعیف‌تر باشد.

محققان بیش از ۳۳۶،۰۰۰ پرونده سلامت در انگلستان را تجزیه و تحلیل کردند و تجربیات نزدیک به ۲۸۰۰۰ فرد را ثبت کردند. آن‌ها سپس این سوابق را به پرونده‌های بیمارستانی و مرگ وصل کردند تا ارتباطات مربوط به موارد زوال عقل و سکته مغزی را ردیابی کنند.

این مطالعه نشان داد که به ازای هر ۳ کیلوگرم اضافه وزن در فردی با قد متوسط، میزان ماده خاکستری ۰.۳ درصد کاهش می‌یابد.

در این مطالعه، شواهد قانع کننده‌ای برای ارتباط نوع فرعی چاقی با زوال عقل یا سکته مغزی پیدا نشد. در عوض، نقش احتمالی التهاب و ناهنجاری‌های متابولیک و چگونگی آن‌ها در چاقی و کاهش حجم ماده خاکستری را نشان می‌دهد.

منبع: شفقنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی