تیتر امروز

رئیس‌جمهور و هیات همراه به شهادت رسیدند/ باقری سرپرست وزارت امور خارجه شد/ تسلیت ژاپن، عزای عمومی در سوریه
سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی در آذربایجان شرقی (بروزرسانی می‌شود)

رئیس‌جمهور و هیات همراه به شهادت رسیدند/ باقری سرپرست وزارت امور خارجه شد/ تسلیت ژاپن، عزای عمومی در سوریه

روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه، بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و صبح روز دوشنبه رئیس جمعیت هلال احمر از پیدا شدن لاشه بالگرد خبر داد. متاسفانه ابراهیم رئیسی...
اندیشکده آمریکایی: برای شکست روسیه در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد(قسمت اول)
از چشم جهان (۱۵۰)

اندیشکده آمریکایی: برای شکست روسیه در جنگ اوکراین، باید نخست پنج مساله راهبردی را حل و فصل کرد(قسمت اول)

تازه‌ترین بسته حمایتی در حوزه امنیت ملی آمریکا در قبال اوکراین، که در آوریل امسال تصویب شد، به دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اجازه می‌دهد، برای ادامه حمایت از اوکراین علیه تجاوز روسیه، به تولید...

دلار نخرید، کاهش قیمت پیدا می کند، چرا؟

افزایش قیمت دلار به میزان بیش از ۵۵۰ درصد با واقعیات ارزی کشور نمی‌خواند و نرخ دلار نمی‌تواند بیش از این افزایش یابد.

کد خبر: ۱۰۲۷۲۲
۱۳:۱۲ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۰

 

دلار نخرید، کاهش قیمت پیدا می کند، چرا؟

 

دیدارنیوز: افزایش قیمت دلار به خصوص از تابستان سال ۱۳۹۹ منطبق بر واقعیات نبود و نوسانات هفته گذشته هم با منطق اقتصادی مبتنی بر عیدات ارزی کشور قابل تحلیل نیست.

برآورد برخی کارشناسان مانند احسان سلطانی نشان می‌دهد که میانگین صادرات نفت خام معادل درآمد‌های ارزی ایران در دوره ۹۹-۱۳۷۶، حدود ۳.۶ میلیون بشکه در روز است و میانگین صادرات نفت خام معادل درآمد‌های ارزی ایران در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹، حدود ۳.۸ میلیون بشکه در روز است که از میانگین درازمدت بالاتر است.  

وی معتقد است، رسانه‌های زرد و اقتصادخوانده‌های وابسته کارگزارانی با موجه سازی و تحریک بازار در کودتای ارزی ایفای نقش کردند... دولت و بانک مرکزی در ۳ سال گذشته به جای مدیریت بازار ارز (عرضه و تقاضا)، با مهندسی عرضه، هرج و مرج (بازارسپاری) و تضییع منابع ارزی موجبات تعمدی رشد بیش از ۶ برابری قیمت دلار در مدت کمتر از ۳ سال را فراهم ساختند، که در تاریخ ایران بی سابقه است (معادل حدود ۵۳ سال سلطنت پهلوی یا ۱۰۰ سال سلطنت قاجار).

در دوران همتی، بانک مرکزی تزریقی به بازار ارز نداشت و نزدیک به ۱ میلیارد دلار هم از بازار جمع کرده بود که معلوم نیست برای تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است و یا اینکه با هدف ایجاد تقاضای مصنوعی با هدف گران کردن قیمت دلار.

افزایش ۶.۵ برابری قیمت دلار در ۳ سال اخیر با واقعیات ورودی ارز به کشور نمی‌خواند و به خصوص اینکه در یک سال اخیر عایدات ارزی کشور افزایش چشمگیری پیدا کرده است. پس دلیل این نوسانات چیست؟

خصولتی‌های رانتی و گیرندگان دلار ۴۲۰۰ تومانی در نوسانات ارزی منافع مستقیم دارند و برای پاسخ دقیق به معمای افزایش نرخ ارز در ۱۵ روز انتهایی دولت حسن روحانی باید به انتظار نشست که آیا پای ضدوبندی سیاسی در میان است و یا منافع بخشی بر منافع دولت اعتدال برای یک ویترین آرایی منطقی، غلبه پیدا کرده است.

در صورت حذف سریع بمب ساعتی پرداخت دلار ۴۲۰۰ تومانی به بهانه تامین ارزان کالا‌های اساسی که باعث بدتر شدن اوضاع و گرانتر شدن بیش از تورم قیمت مرغ و روغن شده است توسط سید ابراهیم رئیسی، نوسانات ارزی پایان پیدا خواهد کرد.

منبع: تحریریه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی