تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

غرویان: تقسیم‌بندی‌های سیاسی بزرگ‌ترین ضربه به مجلس عزاداری امام حسین‌(ع) است

محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه با توجه به انتقاداتی که نسبت به برخی از مداحی‌ها و سخنرانی‌ها در میان افکار عمومی و مقامات وجود دارد، گفت: آنچه که الان مردم نیاز دارند این است که در جلسات عزاداری امام حسین(ع) مداحان اشعاری بخوانند در جهت اخلاقیات و معنویات مردم، مسائل روحی و اینکه مردم به سمت روابط حسنه اجتماعی بروند.

کد خبر: ۱۰۱۷۱
۱۷:۲۰ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۷

دیدارنیوز - محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به انتقادهایی که نسبت به برخی مداحی‌ها مطرح می‌شود، بیان کرد: الان این مداحی‌ها اثر معنوی مجالس امام حسین (ع) را بسیار کم کرده و مجالس به حزب سیاسی یا میتینگ‌های سیاسی متعلق به گروه‌های سیاسی تبدیل شده است.
 
او ادامه داد: به عنوان نمونه فلان مجلس می‌گویند فلان مداح یا سخنران، سخنرانی می‌کند این برای حزب «الف» است. آن مجلس و آن مسجد دیگر مداح و سخنرانش برای گروه «ب» است، این گروه اصلاح‌طلب، آن گروه اصولگرا، حامی دولت یا مخالف دولت و... است.
 
غرویان تاکید کرد که مجالس ما الان به این شکل تقسیم‌بندی می‌شود که همین بزرگ‌ترین ضربه به مجلس عزاداری امام حسین (ع) است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سخنان و مداحی‌هایی که جلسات عزاداری را کم‌فروغ کرده گفت: بنابراین ورود مداحان و سخنرانان به چنین مسائل ریز سیاسی بزرگ‌ترین ضربه را به عظمت مجالس عزاداری امام حسین (ع) زده و می‌زند و این مشکل بزرگی است که داریم.
 
غرویان با بیان این موضوع که ورود در مسائل سیاسی به دو صورت است، عنوان کرد: یک ورود به نحو کلیست که به مردم بگوییم به مسائل سیاسی اجتماعی بی‌توجه نباشند و از نظام حمایت کنند و در صحنه حضور داشته باشند. این مسئله روشن و مورد اجماع همه گروه‌ها و علما است.
 
او افزود: اما یک ورود به مسائل سیاسی داریم که به شکل تطبیق بر مصداق و تعیین مصداق است، این متاسفانه کار غلطی است که به‌وسیله عده‌ای انجام می‌شود؛ یعنی از پیش، تعیین مصداق می‌کنند و شمر زمان، عمرسعد زمان، یزید زمان، عبیدالله زمان و امثال اینها را خود تعیین می‌کنند و برای مردم مطرح می‌کنند. این کار اشتباهی است که اثر بسیار منفی دارد و مورد نهی همه علمای بزرگ ماست.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اثر منفی دخیل کردن اظهارنظرهای شخصی در صحبت‌های مداحان و سخنرانان، بیان کرد: زمانی که مداحان وارد تطبیق مصداقی می‌شوند، از اشخاص نام می‌برند و نسبت به شخصیت‌های نظام اظهارنظر می‌کنند، قطعا آن اظهارنظر شخصی است و دیگر ربطی به دین ندارد؛ قطعا مخالف هم دارد و بسیاری از افرادی که در همان مجلس نشستند مخالف نظر شخصی مداح هستند و نسبت به حرف مداح و کسی که پشت تریبون قرار دارد در درون خود یک حالت مقابله‌ای پیدا می‌شود، چون نظر آن مداح را قبول ندارند.
 
غرویان ادامه داد: اینجاست که اثر کل آن مداحی‌ها و مرثیه‌خوانی‌ها از بین خواهد رفت. چون زمانی سخن گوینده اثرگذار است که دل شنونده با مداح  و سخنران همراه باشد، وقتی دل و باطن شنونده حرف‌های آن فرد را قبول ندارد،‌ کل آن جلسه تاثیر خود را از دست خواهد داد.
 
او با بیان اینکه در شرایط فعلی، جامعه گرفتار یک سری بداخلاقی‌ها در صحنه سیاسی و اقتصادی است، توضیح داد: مسئله احتکاری که در حال حاضر می‌بینیم و در سرتاسر کشور اتفاق می‌افتد، مسئله‌ای است که مداحان و سخنرانان ما باید درباره آن با مردم سخن بگویند. باید گفت که چگونه می‌شود کسی بر کودک امام حسین(ع) گریه کند اما از طرف دیگر پوشک کودکان جامعه خود را احتکار کند تا به ثروت بیشتر برسد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این مسائل را مداحان بزرگ و برای جامعه مطرح کنند، مسائل اخلاقی و معنوی را شرح دهند، نه این مسائل جزئی گروهی و حزبی را که جز غرض‌ورزی شخصی چیز دیگری ندارد و نیست.
 
غرویان در ادامه تاکید کرد: آنچه که الان مردم نیاز دارند این است که در این جلسات عزاداری امام حسین(ع) مداحان اشعاری بخوانند در جهت اخلاقیات و معنویات مردم، مسائل روحی و اینکه مردم به سمت روابط حسنه اجتماعی بروند.
 
او در پاسخ به این سوال که با وجود تذکرات و انتقادها از طرف مقامات و بزرگان روند نامناسب در میان مداحان ادامه دارد، برای بهبود این شرایط و نظارت مناسب چه کاری باید انجام داد،‌ گفت: باید سازمان تبلیغات اسلامی در این باره راهکاری ارائه کند. به‌ویژه با توجه به اینکه آقای قمی از طرف مقام معظم رهبری به ریاست این سازمان منصوب شده‌اند، باید سازماندهی و مدیریتی کنند تا تضمین و التزامی از مداحان بگیرند که مطالب سیاسی را در حد کلیات مسائل سیاسی کشور که مورد اتفاق همه است در مراسم مطرح کنند، وارد بحث‌های جزئی، خلاف قانون، خلاف رای مردم و خلاف منافع ملی نشوند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی