تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

ادامه اعتراضات مردم خوزستان به بی‌آبی؛ کیست که ما را یاری کند؟

خوزستان همیشه نسبت به همه ایران گشاده دست بوده است و ثروت‌هایش را با همه ایران به اشتراک گذاشته است. این روزها اما خوزستان تشنه و معترض است و در جستجوی یاری و مرهمی.

کد خبر: ۱۰۱۲۹۹
۰۸:۴۳ - ۲۹ تير ۱۴۰۰

اعتراضات مردم خوزستان به بی آبی

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: پای سخن هر کسی که بنشنید، از مردم عادی گرفته تا مسئول از پیر گرفته تا جوان وقتی از خوزستان حرف بزنید همه متفق القول می‌گویند همه ایران به این مردم و این استان بدهکارند؛ این مردم سال‌ها در مقابل فشار‌های بی امان عراقی‌ها در مقابل تجاوز و بی رحمی‌های آن‌ها ایستادگی کردند و بالاخره دشمن را از خاک خود بیرون کردند.

خوزستانی‌ها مردم با غیرت و شریفی هستند که خیلی کمبود‌ها را به جان خریدند تا کشورشان آباد بماند از همان زمان که هورالعظیم را برای بهره برداری از نفتش خشک کردند و به جای آن ریزگرد بهشان هدیه دادند تا گرفتن آب از سرشاخه‌های کارون و رساندن آن به صنایع دیگر تا سرپا بمانند همیشه ساکت بودند و اعتراضی نداشتند، اما این روز‌ها بی آبی معیشت آن‌ها را به خطر انداخته، زمین‌های کشاورزشان از بین رفته و دیگر آبی ندارند تا کشاورزی کنند، دامداران آبی ندارند تا گاومیش هایشان را زنده نگه دارند و آن‌ها از این شرایط ناراضی اند.


بیشتر بخوانید:تشنگی خوزستان، جان کندن هورالعظیم؛ حاصل سال‌ها اشتباه!



حق مردم این نیست

چند روزی از اعتراض‌های مردم به وضعیت بی آبی خوزستان می‌گذرد. این اعتراضات در طول شب‌های گذشته ادامه یافته است. دیشب هم تصاویر متعددی در فضای مجازی از ناآرامی‌ها در شهرهای خوزستان منتشر شد که البته به صورت مستقل قابل تایید نیست اما وضعیت مشاهده شده در آن تصاویر و فیلم‌ها بسیار بسیار نگران کننده و اندوه آور بود. 

مسئولان استانی و دولتی تلاش کردند که به اصطلاح این موضوع را حل کنند، اما هنوز زخم مردم تازه است و کسی روی آن مرهمی نگذاشته است و صحبت‌های متولیان هم تا به امروز فقط روی کاغذ بوده و بس و اقدام جدی از سوی آن‌ها اجرایی نشده است. غیر از مردم، نمایندگان این استان هم در گفتگو‌های مختلف به این بی توجهی و آزار دیدن هم استانی هایشان واکشن نشان دادند و یک صدا گفتند که این حق مردم خوزستان نیست.

آیت‌الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری درباره اتفاق‌های اخیر خوزستان می‌کوید: استانی که مردم آن در همه آزمون‌های انقلاب اسلامی همه چیز خود را در طبق اخلاص نهاده و به میدان آورده است، سزاوار نیست در تنگنای تامین آب مورد نیاز خود و در معرض بی‌آبی و تشنگی قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه بهره‌برداری از آب حقوق طبیعی انسان‌ها است و حتی احشام و بهایم نیز حق طبیعی و مسلم استفاده از آب را دارا هستند، می‌افزاید:تامین آب شرب مردم به ویژه مناطق محروم و روستا‌ها از حقوق طبیعی آن‌ها است.

سید احمد آوایی نماینده مردم دزفول در مجلس نیز با انتشار مطلبی در حساب توئیتری خود نوشت: آب برای خوزستانی‌ها با توجه به وابستگی معیشت مردم به کشاورزی بسیار اهمیت دارد و تامین آب مورد نیاز برای کشت پاییزه و تقویت صنعت کشاورزی با توجه به شرایط سخت اقتصادی و معیشتی مهم است.

او در ادامه تاکید می‌کند که به منظور تامین آب کشاورزان از شبکه آبیاری دز تدابیری اندیشیده شده، تا از وارد شدن آسیب بیشتر به صنعت زراعت جلوگیری شود.در حالیکه نمایندگان در کنار مردم ایستادند و نسبت به اتفاق‌های اخیر و ضرر‌های جانی و مالی وارده به خوزستانی‌ها معترضند، ولی‌اله حیاتی، معاون امنیتی انتظامی استاندار خوزستان در جمع خبرنگاران حاضر می‌شود و می‌گوید: برخی از مردم استان خوزستان در مناطقی از استان مطالبات بحقی در خصوص تامین آب مناطق‌شان داشته‌اند که خادمان آن‌ها در دستگاه‌های مختلف دولتی در حال رفع آن هستند و در این بین دشمنان قسم‌خورده نظام با اهداف خاص، کلیپ‌های متعددی مبنی بر فوت سه نفر از شهروندان و دو مامور در فضای مجازی در این زمینه منتشر کرده‌اند که به هیچ وجه واقعیت ندارد.

با این حال به نظر می‌رسد که دامنه اعتراض‌هادر حال گسترده‌تر شده است. خبرسازترین شهر در روز‌های اخیر سوسنگرد بوده که فیلم‌ها و اخبار منتشر شده در فضای مجازی در این زمینه نشانگر آن است که خشم مردم این شهر نسبت به بی عدالتی‌ها بیشتر از قبل شده که آن‌ها را مجبور کرده برای گرفتن حقشان به خیابان‌ها بیایند. 

در این میان همه نگاه‌ها به استاندار خوزستان و شخص رئیس جمهور است تا آن‌ها به عنوان نخستین افراد تصمیم گیر در سطح ملی واستانی این مشکل بزرگ را حل کنند، استاندار خوزستان که می‌گوید قرار است بحران آبی خوزستان در جلسه سران سه قوه بررسی شود و معاون اول رییس‌جمهور نیز هیاتی را به این استان بفرستد تا بعد از بررسی به کشاورزان «خسارت» بدهند.

رییس قوه قضاییه هم گفته صبح روز جمعه هفته گذشته نمایندگان دادستان و وزارت نیرو به خوزستان اعزام شده‌اند. همچنین تیمی از سوی رئیس جمهور منتخب، مأمور بررسی دقیق و همه جانبه مسائل و موضوعات استان شده و قرار است گزارش خود را به آیت الله رئیسی ارائه کند.


بیشتر بخوانید:هورالعظیم، «گور العظیم» شد؛ حقابه کجاست؟


 بی آبی مردم خوزستان؛ یک داستان قدیمی

در گزارش پیش رو به جای اینکه سراغ مسئولان رفته و حرف‌های تکراری بشنویم تصمیم گرفتیم سراغ خود مردم و فعالان اجتماعی استان برویم و وضعیت این روز‌های خوزستان را از زبان آن‌ها برایتان تعریف کنیم.

"بحران و تنش آبی در خوزستان سالهاست که شروع شده است" این حمله را یکی از فعالان اجتماعی این استان در گفتگو با دیدار بیان می کند و می‌گوید: در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن خوزستان ۱۰ سال آینده به استانی خشک و لم یزرع تبدیل و کشور با بحران مهاجرت و تبعات اجتماعی جدیدی مواجه خواهد شد.

به گفته او وضعیتی که این روز‌ها در برخی از شهر‌های استان شکل گرفته بخش عمده‌اش طلب حقی است که به ناحق از آن‌ها گرفته شده و این مردم سالهاست که در برابر این بی عدالتی سکوت کرده اند، اما همه این اتفاق‌ها را هم نمی‌توان به تنش آبی تسری داد، زیرا در این میان عده‌ای هم هستند که می‌خواهند از این آب گل آلود ماهی خود را بگیرند.

خوزستان اقوام زیادی دارد که هر کدام به سبک و سیاق خود زندگی می‌کنند و حالا این روز‌ها همه با هم متحد شدند تا استان را از وضعیت کنونی نجات دهند و انجام نشدن اقدام‌های مناسب و کارآمد ناراحتی آن‌ها را بیشتر کرده است و مدیریت نادرست و نداشتن اشراف کامل به معضلات مختلف استان کار درست مدیران بالادستی داده که حالا سر و سامان دادن به این اوضاع کار آسانی نیست.

این فعال اجتماعی هم مانند سایر کارشناسان ساختن سد و گرفتن آب از سرشاخه کارون را مهمترین دلیل مشکلات این روز‌های خوزستان می‌داند و می‌گوید: خیلی قبل‌تر از این‌ها باید برای این مشکل چاره‌ای اندیشیده می‌شد و دیگر هیچ کاری از دست کسی بر نمی‌آید و اگر هم سدی باز و حقابه تالاب و کارون و کرخه هم به آن برگردانده شود باز هم مقطعی است و دوباره همه چیز به شرایط این روز‌ها برمی گردد.

او معتقد است: حل مشکل خوزستان نیاز به یک برنامه ریزی درست و اجرایی و مدیرانی کارامد دارد وگرنه هیچ کدام از مرهم‌های کنونی زخم عمیق بر دل نشته کارون و هورالعظیم را درمان نخواهد کرد و آینده بدتری در انتظار خوزستانی خواهد بود.

مشکل مردم نبود آب شرب در سطح شهر نیست، هر چند یک ماه پیش این مشکل وجود داشت، اما با تدبیر‌هایی که از سوی مدیران استانی اندیشیده شد این مشکل تا حدود زیادی رفع شد، اما حرف این روز‌های مردم تشنگی زمین‌های کشاورزی و دام‌های است که زنده ماندن آن‌ها رابطه مستقیمی با زنده ماندن مردم دارد و آن‌ها فقط می‌خواهند معیشت شان تامین شود.


بیشتر بخوانید: تراژدی دریاچه ارومیه؛ احتضار طولانی و دردناک!


حق مردم را بدهید

سال‌هاست که روستا‌ها و شهر‌های استان خوزستان درگیر تنش آبی هستند یک روز خرمشهر و آبادان یک روز اهواز و روز دیگر ایذه و خرمشهر و ... این صحبت‌های امین غفاری خبرنگار و فعال محیط زیست استان خوزستان است که در گفتگو با دیدار مهمترین خواسته این روز‌های مردم خوزستان را گرفتن حقابه برای کشاورزی و دامداریشان می‌داند و می‌گوید: سالهاست که ما در سطح استان از تنش‌های آبی که هر ساله در شهر‌ها رخ می‌دهد حرف زدیم گزارش نوشتیم، اما هیچ اقدام جدی برای رفع این مشکل انجام نشد.

او می‌افزاید: هر زمان استان دچار بحران شد مسئولان آمدند یک مرهمی روی این زخم گناه گذاشتند و رفتند و هیچ وقت همت کافی برای حل مشکل نداشند و و حالا این زخم عفونت کرده و داد مردم را درآورده است.

به گفته او این بحران به این ماه و این روز‌ها ختم نمی‌شود مطمئن باشید در شهریور ماه آب قسمت‌های جنوبی شور می‌شود و وضعیت تنش آبی ادامه پیدا خواهد کرد، البته این وضعیت خاص روستا‌های غرب و جنوبی نیست حتی شهر‌های شمالی استان هم با مشکل کم آبی درگیر هستند.

غفاری معتقد است، انتقال آب، سد سازی، عدم اصلاح الگوی کشت، بی توجهی به محیط، ریختن پسماند کشاورز و فاضلاب شهری همه و همه دست به دست هم داد تا آب‌های کشاورزی با مشکل جدی مواجه شوند و نخلستان‌ها خشک شود و مردمی که حیاتشان وابسته به کشاورزی و دامداری است معترض جدی این شرایط باشند.

او در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر شرایط شهر‌های استان و وسعت اعتراض تا کجا پیش رفت است، می‌گوید: در شهر اهواز خبری از اعتراض نیست، اما روستا‌های اطراف و شهر‌های سوسنگرد، بستان، هویزه و حمیدیه وضعیت بحرانی دارند و جالب است بدانید که این اعتراض‌ها بخاطر همجواری با هورالعظیم و شرایط این تالاب دیده و شنیده شد و گرنه ممکن بود صدای خواسته مردم به گوش کسی نرسد، این روز‌ها تماس داریم از شهر‌های شمال استان که می‌گویند بین دو سد زندگی می‌کنیم، اما بحران آب داریم.

به گفته غفاری از بین رفتن کشاورزی و دامداری یعنی روان شدن سیل مهاجرت روستا‌های استان خوزستان به شهر اهواز و بهتر است بدانید شهر اهواز سومین شهر پرحاشیه نشین با جمعیت ۴۰۰ هزار نفری است و بی شک گسترش این پدیده تبعات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به همراه خواهد داشت.

این فعال محیط زیست معتقد است: بروز مشکلات آبی خوزستان به دلیل سد سازی‌های بی رویه در بالا دست و بهم ریختن اکوسیستم‌ها و انتقال آب برای صنایع کویری است و این روند آنقدر ادامه پیدا کرد که به وضعیت این روز‌ها رسیدیم.

او به صحبت‌های یکی از نمایندگان مجلس استان در همین زمینه اشاره می‌کند و می‌گوید: این نماینده در مصاحبه‌ای گفته است که وزارت نیرو بدون خبر باز هم در بالادست استان اقدام به سد سازی و انتقال آب به جا‌های دیگر کرده و این وزارت خانه زحمت اطلاع‌رسانی در این زمینه را هم به خودش نمی‌دهد و ما از رئیس مجلس خواسته‌ایم این مطالبه را پیگیری کند.

غفاری تاکید می‌کند: از سوی دیگر مطالعات آبی استان خوزستان مربوط به دهه ۷۰ و تخصیص حقابه برای استان هم برای همان دوران است در حالیکه شرایط زندگی در سال‌های اخیر تغییر جدی کرده شهر‌ها گشترش پیدا کرده اند، جمعیت زیادتر شده است، اما متاسفانه هیچ کدام از این شرایط دیده نشد در حالیکه مطالعات آبی در اصفهان و یزد مربوط به دهه ۹۰ است.

او درباره راهکاری موثر برای رفع بحران کنونی نیز می‌گوید: مسئولان در قدم اول باید ۳۴ میلیارد متر مکعب حقابه استان خوزستان را بدهند و بحث انتقال آب را نیز منطقی کنند آن وقت باید نشست و بررسی کرد که تنش‌های آبی باقی مانده را چگونه رفع کنیم، اما متاسفانه حقابه به استان داده نمی‌شود.

غفاری تاکید می‌کند: خوزستان رتبه اول تامین برخی اقلام کشاورزی مانند گندم را دارد و اگر وضعیت تغییر پیدا نکند و مسئولان اقدام درست و اساسی انجام ندهد کشور با امنیت غذایی جدی مواجه خواهد شد.

این فعال محیط زیست یادآور می‌شود: هور العظیم کولر آبی منطقه است و نقش بازدارنده ریزگرد‌ها را داشته و دارد، اما با تصمیم‌های نادرست و بیان اینکه حوضچه‌های این تالاب آب دارند نابودی آن رقم خورد و شرایط اینطوری شده است که می‌بینید.

چه کسی خوزستان را یاری می‌کند؟

خوزستان و مردمانش هرگز ایران را تنها نگذاشتند. خوزستان در طول سال‌ها نماد شرافت و پایداری ایران بوده است. هنوز زخم‌های جنگ تحمیلی بر تن خوزستان تازه است و هنوز همه راه‌های خوزستان به مزار شهدای وطن ختم می‌شود. خوزستان گشاده دست بوده است. نفت و آب و ثروت‌های طبیعیش را بی دریغ به همه ایران سرازیر کرده است. خوزستان اما امروز تشنه است. تشنه بی‌تدبیری‌ها و تصمیمات اشتباه در طول سال‌ها و سال‌ها. و سوال امروز مردمان این دیار این است: کیست که خوزستان تشنه را یاری دهد؟

برچسب ها: خوزستان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی