تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
بازنشر یک تصویر خارق‌العاده به مناسبت احیای "هابل"

یک "ایران" دیگر در کهکشان راه شیری!

ناسا به مناسبت راه‌اندازی مجدد تلسکوپ فضایی "هابل" پس از بیش از یک ماه خاموشی و عدم فعالیت، تصویری خارق‌العاده از سال ۲۰۱۶ را که توسط این تلسکوپ دوست داشتنی گرفته شده، بازنشر کرده است که در آن، "سحابی حباب" شبیه به نقشه جغرافیایی ایران دیده می‌شود.

کد خبر: ۱۰۱۱۱۳
۱۶:۰۶ - ۲۷ تير ۱۴۰۰

تصویری شبیهنقشه ایران در کهکشان راه شیری

دیدارنیوز ـ به نقل از ناسا، جهان ما پر از چیز‌های عجیب و غریب و غافلگیر کننده است و خوشبختانه تلسکوپ فضایی "هابل" وجود دارد تا چشم ما به سوی نادیده‌ها باشد!

اخیراً رایانه بار مفید "هابل" که ابزار‌های علمی موجود در این تلسکوپ فضایی را کنترل و هماهنگ می‌کند با مشکل روبرو شد و موجب شد تا این تلسکوپ به حالت خواب فرو رود. پس از گذشت بیش از یک ماه از این مشکل، سرانجام مهندسان ناسا با تلاش شبانه‌روزی موفق به شناسایی این مشکل و رفع آن شدند و با سوئیچ به سخت افزار پشتیبان توانستند "هابل" را به فعالیت بازگردانند تا عملیات عادی علمی آن از سر گرفته شود.

تصویری شبیهنقشه ایران در کهکشان راه شیری

ناسا برای جشن گرفتن این اتفاق، ما را به سال ۲۰۱۶ برده است که "هابل" دوست داشتنی شاید یکی از جذاب‌ترین رویداد‌ها را در کهکشان راه شیری شکار کرد.

این تصویر نشان دهنده یک ستاره بزرگ است که درون یک حباب گیر افتاده است. ستاره‌ی درون این "سحابی حباب" یک میلیون برابر درخشان‌تر از خورشید ما است و خروجی‌های گازی قدرتمندی تولید می‌کند که با سرعت بیش از چهار میلیون مایل در ساعت به بیرون از آن جریان دارند.

تصویری شبیهنقشه ایران در کهکشان راه شیری

دانشمندان بر اساس میزان مصرف انرژی این ستاره تخمین می‌زنند که طی ۱۰ تا ۲۰ میلیون سال آینده به شکل یک ابرنواختر منفجر شود که در اثر آن این حباب نیز تسلیم یک سرنوشت مشترک خواهد شد و خواهد ترکید.

"سحابی حباب" با نام علمی"NGC ۷۶۳۵‎" سحابی پخشیده کم‌نوری در صورت فلکی ذات‌الکرسی است. این سحابی در فاصله ۱۱ هزار سال نوری در محدوده صورت فلکی ذات الکرسی قرار داشته و به کمک یک تلسکوپ کوچک در شرایط نوری مناسب قابل مشاهده است.

محققان در ۲۶ سالگی تلسکوپ "هابل" این سحابی را تصویربرداری کردند که یک جرم بسیار بزرگ بوده و هفت سال نوری گستردگی دارد. این میزان، ۵۰ درصد بیشتر از فضای بین خورشید و ستاره همسایه آن یعنی "آلفا قنطورس" است. این سحابی در فاصله حدود ۷۱۰۰ سال نوری از منظومه شمسی ما واقع شده است.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی