تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج عجولانه ما از افغانستان به شرمساری جهانی تبدیل می‌شود

رهبر اقلیت سنا بار دیگر خروج سریع نیروهای آمریکایی از افغانستان به دستور رئیس جمهور آمریکا را به باد انتقاد گرفت و مدعی شد که طالبان در شرف رسیدن به یک پیروزی نظامی است که یک بحران انسانی را در پی خواهد داشت.

کد خبر: ۱۰۰۴۶۲
۱۱:۵۸ - ۲۳ تير ۱۴۰۰

رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج عجولانه ما از افغانستان به شرمساری جهانی تبدیل می‌شود

دیدارنیوز -  به نوشته روزنامه هرالد-لیدر، میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در صحن سنا گفت: عجله بی‌ملاحظه ما برای خروج از افغانستان به یک شرمساری و خجالت جهانی تبدیل می‌شود. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با این تصمیم حقیقت آشکار در مقابل چشمان همگان را نادیده می‌گیرد. افغانستان در حال تجزیه و فروپاشی است.

این دومین انتقاد تند میچ مک‌کانل از تصمیم بایدن برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در هفته‌های اخیر محسوب می‌شود.

مک‌کانل در این سخنرانی به موفقیت طالبان در بازپس‌گیری برخی مناطق در سراسر افغانستان و فقدان برنامه‌های ویژه برای حفاظت از متحدان افغان به عنوان اصلی‌ترین دلایل نگرانی اشاره کرد.

با توجه به اینکه اکنون اکثریت قاطع نیروهای آمریکایی و متحدان ناتو از افغانستان خارج شده‌اند، طالبان حالت تهاجمی به خود گرفته و خانواده‌های افغان را از خانه‌هایشان بیرون می‌کند، نیروهای ویژه افغان را به قتل می‌رساند و مجددا قدرت را در مناطق دور افتاده کشور به دست می‌گیرد. ژنرال آستین اسکات میلر، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی و ناتو روز دوشنبه از سمت خود کناره گیری کرد.

اما برخی تحلیل‌گران با مک‌کانل مخالفند و تسلط کامل طالبان یک نتیجه‌گیری از پیش است.
"مایکل اوهانلون"، یکی از تحلیل‌گران سیاست خارجی موسسه "بروکینگز" گفت: فکر می‌کنم که در چند ماه آتی خطر جدی سقوط دولت افغانستان وجود دارد اگرچه هیچ چیز اجتناب‌ناپذیری در این مورد وجود ندارد. فکر می‌کنم که احتمال به وجود آمدن نوعی بن‌بست، از تسلط کامل طالبان بیشتر است.              
اما مک‌کانل یک بحران انسانی را بسیار نزدیک به یک امر اجتناب‌ناپذیر مجسم کرد.
وی هشدار داد: این بحران انسانی احتمالا تاریخی خواهد بود. بایدن و تیمش ناامیدانه برای اجتناب از پاسخ دادن به سوالات سخت درباره افغانستان تلاش می‌کنند. اما مردم آمریکا سزاوار پاسخ هستند.
برخی دموکرات‌ها نیز درباره اینکه برنامه‌های دولت بایدن برای حفاظت از متحدان افغان از جمله مترجمان چه خواهد بود، شروع به ابراز نگرانی کرده‌اند.

پاتریک لهی، سناتور دموکرات از ایالت ورمونت گفت: ما قرار است شاهد تصاویری از به صف شدن متحدان افغان در مقابل یک دیوار و تیرباران شدنشان باشیم. و این اصلا اغراق نیست.
مک‌کانل از کمیته‌های مربوطه سنا خواست تا بر پیامدهای این خروج از جمله اینکه چطور جمع‌آوری اطلاعات آمریکا با مشکل رو برو می‌شود و اینکه چطور روسیه و چین برای محکم‌تر کردن جای پای خود در منطقه تلاش خواهند کرد، نظارت و بررسی دقیقی داشته باشند.


منبع: ایسنا
برچسب ها: افغانستان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی