تیتر امروز

رستوران بزنیم؟!
بازار کار و آینده رستوران داری

رستوران بزنیم؟!

در هر قسمت از پریسکوپ ۲ مهمان داریم که یکی علاقه‌مند و دیگری متخصص در یک مسیر شغلی است که در قالب گفت‌وگو آینده آن حرفه را به چالش می‌کشیم.
نزاع دسته جمعی اصولگراها! برسر بهارستان دوازدهم
دیدارنیوز آخرین تحولات انتخاباتی را بررسی کرد:

نزاع دسته جمعی اصولگراها! برسر بهارستان دوازدهم

بسیاری از تحلیلگران و منتقدان می‌گویند در نبود نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرای میانه‌رو، کار اصولگراها برای سهم‌خواهی در مجلس، به جنجال کشیده خواهد شد.

ادامه مذاکرات وین در دولت رئیسی؛ روحانی بدون میراث!

بعد از چند هفته هنوز مشخص نیست که دور هفتم مذاکرات چه زمانی آغاز می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد که ایران تمایل دارد که بعد از تشکیل دولت جدید به مذاکرات بازگردد و روحانی پاستور را با دست‌های خالی ترک می‌کند.

کد خبر: ۱۰۰۳۷۲
۰۸:۵۶ - ۲۳ تير ۱۴۰۰

مذاکرات ایران آمریکا دولت رئیسی

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: چند هفته دیگر دولت رئیسی به روی کار می‌آید و پاستور شکل جدیدی به خود می‌گیرد. همین موضوع راه احیای برجام در وین را به تعویق انداخته است. غربی‌ها نتوانستند با تیم محمد جواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی به توافق نهایی دست پیدا کند و به نظر می‌رسد مذاکرات در دور جدید به دست تیم دولت رئیسی قرار می‌گیرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به تازگی گفته است که در خصوص زمان شروع دور هفتم مذاکرات باید از تهران سوال کرد. پرایس در ادامه بیان کرده است: «ما به وضوح گفته‌ایم که آماده بازگشت به دور هفتم هستیم.» رابرت مالی، سر تیم هیات مذاکره کننده آمریکایی در وین هفته‌ها است که به وین رفته است؛ با این حال تهران هنوز مشخص نکرده که بازگشتی برای ادامه مذاکرات وین دارد یا خیر؟

آمریکایی‌ها از توسعه هسته‌ای ایران نگران هستند و به همین دلیل وقت کشی تهران را برای مذاکرات خطرناک می‌خوانند. ایران نیز تا به امروز بار‌ها اعلام کرده که مذاکرات به هفته‌های پایانی خود رسیده است. با این حالا مشکلاتی هنوز باقی است. تا امروز پیشنویسی که بار‌ها از آن صحبت شده هنوز رونمایی نشده است. از طرف دیگر در تهران خبر‌هایی است که باعث شروع نشدن دور هفتم مذاکرات شده است.

احیای برجام در تلاطم سیاسی تهران

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی در پیوست آخرین گزارش خود به مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرده که دولت بعدی مذاکرات وین را به نتیجه می‌رساند. بی شک او این سخنان را در حالی می‌گوید که هفته هاست پرونده مذاکرات موضوع جلسات تیم مذاکره کننده با ٧نماینده دولت، مجلس، رییس جمهوری منتخب و شورای امنیت ملی بوده است.

تهران در حال آماده شدن تحلیف رئیس جمهوری جدید است و در این شرایط به نظر می‌رسد که ابراهیم رئیسی خواستار این است که خود و دولتش تکلیف پرونده احیای برجام را روشن کند. حال سوال اساسی این است که آیا تیم مذاکره کننده تغییر خواهد کرد؟

در هر حال با شرایط اقتصادی کشور و اظهار نظر ابراهیم رئیسی و اطرافیان او به نظر می‌رسد شورای امنیت و دولت او خواستار ادامه روند دیپلماسی در خصوص پرونده برجام هستند. اما دو گزینه پیش روی خود دارند؛ یک تغییر تمام تیم مذاکره کننده و یا اضافه کردن افرادی به این تیم. چندین هفته است که علی باقری کنی و تیمی برای بررسی کار وزراتخارجه دوران ظریف در این وزارتخانه مستقر شده اند و به نظر می‌رسد شرایط در حال تغییر است. با این حال باید منتظر بود و دید که آیا دولت رئیسی گزینه تغییر کل تیم مذاکره کننده و یا اضافه کردن چند نفر به تیم قبلی را مد نظر دارد. در هر صورت به نظر نمی‌رسد ادامه مذاکرات در دولت روحانی ادامه داشته باشد.

دولت روحانی؛ بدون میراث 

این احتمالا تلخ‌ترین خبر برای شخص حسن روحانی و همکاران اصلی او در دولت است. به نتیجه نرسیدن برجام در دولت روحانی به این معناست که او بدون هیچ میراثی صحنه سیاست در ایران را ترک خواهد کرد. در میانه بحران کرونا و بحران شدید اقتصادی، دولت روحانی احتمالا قادر به احیای مهم‌ترین دستاورد خود یعنی برجام هم نخواهد بود. شکستی تام و تمام برای دولتی که نزدیک به ۶ سال قبل و در زمان انعقاد برجام در اوج قدرت و محبوبیت قرار داشت و در انتخابات سال ۹۶ به پیروزی‌ای قاطع دست یافته بود.  

بی‌میراث ماندن دولت روحانی و ترک کردن صحنه با دست‌های خالی توسط او و مردان سیاست خارجی‌اش را می‌توان بیش از هر چیز نمادی از وضعیت میانه‌روها در صحنه سیاسی امروز ایران دانست. بدون دستاورد و در حال ترک کردن صحنه سیاست!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی