تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

علائم ویروس کرونای دلتا چیست؟

وقتی با ویروس مقابله می‌شود طبیعی است که ویروس هم برای بقای خود تلاش کند که یکی از راه حل‌ها انجام موتاسیون‌های جدید است.

کد خبر: ۱۰۰۳۲۲
۱۵:۰۰ - ۲۲ تير ۱۴۰۰

علائم ویروس کرونای دلتا

دیدارنیوز ـ فتوحی با بیان اینکه واریانت دلتا ویروس کرونا قدرت انتقال بالاتری دارد، گفت: بر اساس شواهد این واریانت توانسته در بسیاری از کشور‌های جهان سوش غالب شود. در ایران آمار دقیقی درباره این واریانت هنوز منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد که دارد به سوش غالب تبدیل می‌شود.

این استاد اپیدمیولوژی تاکید کرد که در هیچ یک از موج‌های ابتلا به بیماری، فقط سوش غالب نقش ایفا نمی‌کند بلکه تعامل و ارتباط بیشتر مردم با یکدیگر و رعایت کمتر پروتکل‌های بهداشتی مثل ماسک نزدن یا رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی هم دست به دست هم می‌دهند و موج ابتلا را ایجاد می‌کنند.

وی افزود: سوش دلتا قدرت انتقال بالاتری دارد و ۶۰ درصد بیشتر از سوش انگلیسی (یا آلفا) و بیش از دو برابر بیشتر از سوش اولیه ویروس کرونا قدرت انتقال دارد. این قدرت انتقال باعث رخ دادن خیز جدید شده است. یکی از اثرات این قدرت بالای انتقال ویروس آن است که ابتلای درون خانوادگی را شدیدتر می‌کند و اگر فردی مبتلا باشد سایر اعضای خانواده

علائم ویروس دلتا مثل علائم سرماخوردگی است

فتوحی با بیان اینکه علائم کرونا دلتا شبیه به سرماخوردگی شدید است گفت: علائمی مثل دست دادن بویایی برخلاف گونه‌های کرونا در واریانت دلتا کمتر دیده می‌شود و در مقابل با علائمی مثل آبریزش بینی، سرفه، سردرد که علامت غالبی است همراه است.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در اوایل ابتلا به این گونه جدید، علائم تنفسی کمتر مشاهده می‌شود بنابراین مردم باید بیشتر حساس باشند و اگر علائم سرماخوردگی دارند بیشتر از گذشته احتمال مبتلا شدن به کرونا بدهند.

فتوحی افزود: اصولا در این فصل سال خیلی انتظار ویروس سرماخوردگی نداریم، اگر کسی علائم سرماخوردگی دارد به احتمال زیاد به کرونا مبتلا شده است و باید که برای جلوگیری از ابتلای دیگران به این بیماری اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه هنوز اطلاعات کافی درباره عوارض این گونه جدید در دست نیست گفت: این سوش در مدت دو ماه دنیا و به ویژه کشور هند را تحت تاثیر قرار داده است. وقتی یک بیماری خیز برمی‌دارد و تعداد ابتلا به آن زیاد می‌شود طبیعتا تعداد بستری و مرگ و میر ناشی از آن افزایش پیدا خواهد کرد بنابراین لزوما به معنای شدت بیشتر بیماری نیست، اما در مورد گونه دلتا شواهدی وجود دارد که به نظر می‌رسد می‌تواند میزان بستری را دو برابر کند و این شواهد به نفع آن است که بیماری شدیدتر است.

تاثیر واکسن‌ها بر گونه دلتا ضعیفتر، اما همچنان قابل قبول است

این استاد اپیدمیولوژی دانشگاه همچنین در ارتباط با تاثیرگذاری واکسن‌ها بر روی گونه دلتا ویروس کرونا گفت: هرچند همه واکسن‌ها بر روی واریانت دلتا نسبت به گونه‌های قبلی ضعیفتر عمل می‌کنند، اما در جلوگیری از ابتلا و بستری همچنان کارآیی قابل قبولی دارند.

فتوحی ادامه داد: همه واکسن‌ها از مرگ جلوگیری می‌کنند. در جوامعی که واکسیناسیون به صورت گسترده انجام شده است، به رغم آنکه افزایش موارد کرونا آن هم با واریانت دلتا مشاهده می‌شود، افزایش بستری و افزایش مرگ و میر مشاهده نمی‌شود. این نشان دهنده آن است که واکسن‌ها کار اصلی که از آن‌ها انتظار داریم یعنی جلوگیری از بستری و جلوگیری از مرگ و میر را انجام می‌دهند.

این استاد اپیدمیولوژی دانشگاه به راه‌های جلوگیری از ابتلا به کرونا دلتا پرداخت و گفت: به نظر می‌رسد که بعد از یک سال و نیم مردم به خوبی می‌دانند که چگونه باید با این واریانت مقابله کنند. همان روش‌های سلامت عمومی و اقدامات اجتماعی همچنان در مورد این واریانت نیز عمل می‌کند. وقتی فردی به این بیماری مبتلا می‌شود مردم همچنان باید از او فاصله بگیرند.

جهش‌های جدید کرونا قابل پیش بینی است

این استاد دانشگاه، واکسیناسیون را پاسخ و راه حل نهایی در مقابله با ویروس کرونا دانست و گفت: به رغم آنکه می‌توان واریانت جدیدی برای این ویروس پیش بینی کرد، با واکسیناسیون همچنان می‌توانیم خود را از پاندمی محافظت کنیم.

فتوحی ادامه داد: وقتی با ویروس مقابله می‌شود طبیعی است که ویروس هم برای بقای خود تلاش کند که یکی از راه حل‌ها انجام موتاسیون‌های جدید است.

وی با بیان اینکه واریانت‌ها را مجموعه‌ای از موتاسیون‌های مختلف شکل می‌دهند گفت: در واریانت هندی موتاسیونی دیده شده است که آن موتاسیون در واریانت آفریقای جنوبی وجود داشت. آن موتاسیون خاص به ویروس برای فرار از آنتی بادی ناشی از ابتلای قبلی به بیماری کمک می‌کند.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: بر اساس مطالعات آزمایشگاهی و تحلیل به نظر می‌رسد که واریانت دلتاپلاس که مجموعه‌ای از واریانت هندی به علاوه موتاسیون خاص آفریقای جنوبی است، به ویروس توان انتقال بالا و امکان فرار از واکسن بیشتری داده است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: کرونای هندی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی