تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

چرا طول عمر زنان بیشتر از مردان است؟

بر اساس گزارشات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، در ایالات متحده متوسط امید به زندگی برای زنان ۸۱ سال است. برای مردان، ۷۶ سال است. در سراسر دنیا، زنان به طور متوسط عمر طولانی‌تری دارند. دلیل این امر چیست؟

کد خبر: ۱۰۰۰۹۱
۱۱:۳۰ - ۲۱ تير ۱۴۰۰

راز طول عمر زنان

دیدارنیوز ـ به گزارش لایو ساینس، دو دلیل اصلی بیولوژیکی برای این موضوع وجود دارد. علت اول مربوط به تفاوت در هورمون‌های جنسی است. بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، استروژن در برابر طیف وسیعی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی عروقی نقش محافظت کننده دارد.

از سوی دیگر، بر اساس مطالعه ۲۰۲۰ در مجله Nature Medicine، سطح بالای تستوسترون با افزایش خطر برخی بیماری‌ها مانند سرطان آندومتر و سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان ارتباط دارد. تستوسترون همچنین با رفتار‌های پرخطر و سطوح بالاتر پرخاشگری مرتبط است، که می‌تواند خطر مرگ در سنین پایین را افزایش دهد.

دلیل دوم وجود یک مؤلفه ژنتیکی است. انسان‌ها دارای دو کروموزوم جنسی هستند: X و Y. زنان دارای دو کروموزوم X و مردان دارای X و Y هستند. زنان این کروموزوم X مضاعف – ماده ژنتیکی اضافی – را دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد، برای مثال، اگر جهش بدی روی یکی از دو کروموزوم X ایجاد شود، کروموزوم دیگر X نقش پشتیبان را داشته باشد و به هر حال بتواند آن‌ها را زنده نگه دارد. این مورد در مورد بیماری‌هایی مانند هموفیلی، نوعی اختلال خونریزی و دیستروفی عضلانی دوشن وجود دارد که باعث ضعف تدریجی عضلات می‌شود.

به طور متوسط، زنان چهار یا پنج سال بیشتر از مردان زندگی می‌کنند. مزیت‌های بقای آن‌ها چه چیزی است؟

عوامل اجتماعی نیز نقش زیادی دارند. مردان بیشتر از زنان سیگار می‌کشند و الکل می‌نوشند. طبق CDC، مردان تقریباً دو برابر بیشتر مشروبات الکلی مصرف می‌کنند و براساس داده‌های جهان ۳۵ ٪ از مردان در جهان در مقایسه با ۶ ٪ از زنان سیگار می‌کشند. زنان به احتمال زیاد تغذیه سالم و مردان وعده‌های غذایی چرب و فست فود را ترجیح می‌دهند؛ و طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۱ توسط CDC انجام شد، زنان به استثنای مراقبت‌های مربوط به بارداری، ۳۳ ٪ بیشتر از مردان به پزشک مراجعه می‌کنند.

فاصله امید به زندگی همیشه به اندازه الان نبوده است. بر اساس گزارشی از دفتر ملی تحقیقات اقتصادی، سوابق دقیق مرگ و میر نشان می‌دهد که تا آغاز قرن ۲۰ زنان بیشتر از مردان عمر نمی‌کردند. قبل از آن، بیماری‌های عفونی بیداد می‌کرد و به طور مساوی به هر دو جنس ضربه می‌زد. علاوه بر این، زنان اغلب هنگام زایمان می‌مردند.

منبع: شفقنا
برچسب ها: سبک زندگی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی