تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

شرط فرهنگیان برای بازگشایی مدارس: واکسیناسیون سریع و فراگیر

مدرسه‌ها از اول مهر باز می‌شوند. این ترجیع بند سخنان دولتمردان است و البته خواست خانواده‌ها و مطالبه فرهنگیان؛ اما یک شرط مهم وجود دارد: واکسیناسیون سریع و گسترده فرهنگیان!

کد خبر: ۹۹۸۳۵
۰۶:۰۰ - ۲۰ تير ۱۴۰۰

بازگشایی مدارس در دوره کرونا

دیدارنیوز ـ رسول شکوهی: این روز‌ها فرهنگیان و خانواده‌ها در تعطیلات تابستانی هستند، ولی اصلی‌ترین نگرانی آن‌ها سال آینده تحصیلی و بازگشایی احتمالی مدارس از مهرماه ۱۴۰۰ است. تا همین چند روز پیش فقط از مسئولین آموزش و پرورش شنیده می‌شد که احتمال بازگشایی مدارس از مهرماه امسال در صورت واکسیناسیون فرهنگیان وجود دارد، اما به تازگی اظهارات دیگر مسئولان این خبر را می‌دهد که به احتمال زیاد مدارس از مهرماه ۱۴۰۰ باز خواهد شد.

حسن روحانی در آخرین اظهارنظر خود درباره وضعیت مدارس گفت: از اسفند سال ۹۸ جز ایام امتحانات، مدارس و دانشگاه‌های ما تعطیل شد که آن هم برای بعضی از مقاطع درس‌ها و ارتباطات آموزشی از طریق فضای مجازی بود. طبیعی است فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین معلم باشد. فضای مجازی حداقل کاری بود که می‌شد انجام داد و باید خود را برای بازگشایی مدارس آماده کنیم.

روحانی با اشاره به مباحث مطرح شده درباره بازگشایی مدارس گفت: تعطیلی مدارس از حیث روحی و روانی روی دانش‌آموزان اثر می‌گذارد، فعالیت‌های بدنی کاهش و عادت‌های غذایی تغییر می‌یابد؛ در الگوی خواب اختلال ایجاد می‌کند. همه این مسائل باعث می‌شود سعی کنیم تا بچه‌های پیش دبستانی، دبستانی و دبیرستانی به مدرسه بروند.

رئیس جمهور به تجربه سایر کشور‌ها هم اشاره داست و در این باره گفت: بسیاری از کشور‌ها دوره‌های پیش‌دبستانی را تعطیل نکردند برخی کشور‌ها هم مدارس را در مدت کوتاهی بستند و دوباره باز کردند، چون ابتلای افراد زیر ۱۸ سال کم است و طبق آمار و ارقام ابتلای آنان ۵ درصد است که اکثر آن‌ها هم بعد از مدتی بهبود می‌یابند.

با این صحبت‌های روحانی احتمال بازگشایی مدارس بیش از گذشته به نظر می‌رسد. نکته‌ای که در صحبت‌های محمد محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش نیز مطرح شد. او در گفت و گویی با ایسنا به تدوین طرح «نظام مراقبت مبتنی بر مدرسه» اشاره کرد و گفت: این نظام مراقبتی، وضعیت بازگشایی مدارس را در شرایط و مناطق مختلف مدیریت و به مدارس برای تطبیق با وضع موجود کمک می‌کند.

محسن بیگی با اشاره به مشکلاتی که عدم بازگشایی مدارس می‌تواند داشته باشد خاطر نشان کرد: تاکید ما بر بازگشایی مدارس در مهرماه ۱۴۰۰ برای کاهش آسیب‌ها است و اگر تا آن زمان ایمنی جمعی ایجاد شده باشد و مجوز‌های لازم صادر شوند، آموزش‌ها حضوری خواهند بود، با این حال هنوز نمی‌توان از تصمیمی قطعی و یکپارچه برای همه مدارس سخن گفت.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش به تصمیم نهایی ستاد ملی مقابله با کرونا در رابطه با بازگشایی مدارس تاکید کرد و گفت: درحال کسب آمادگی تدریجی برای بازگشایی مدارس هستیم و سناریو‌های مختلفی بر حسب شرایط در دست داریم؛ با این حال با وزارت بهداشت در اجرای دستورالعمل‌ها در تعامل هستیم و به حفظ سلامت دانش آموزان نیز توجه داریم و تابع تصمیمات ستادملی مقابله با کرونا برای بازگشایی مدارس خواهیم بود.

پیش از این گفته شده بود که واکسیناسیون معلمان در مرداد ماه انجام خواهد گرفت و بعد از آن‌ها برای واکسیناسیون رانندگان سرویس مدارس هم اقدام خواهد شد. نکته مهم در این رابطه این است که تا به امروز هیچ گونه اطلاع رسانی درباره واکسیناسیون معلمان صورت نگرفته و هنوز مشخص نیست که از چه واکسنی و با چه سازوکاری استفاده خواهند کرد.

شرط فرهنگیان برای بازگشایی مدارس: واکسیناسیون گسترده در سریع‌ترین زمان ممکن

در همین راستا به سراغ نرگس ملک‌زاده از فعالین فرهنگی کشور که از معلمی تا مدیریت مدرسه را در کارنامه خود دارد رفتیم تا دغدغه‌های فرهنگیان درباره بازگشایی مدارس را از زبان او بشنویم. او در ابتدای صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که هیچ اطلاع رسانی و بخشنامه‌ای درباره واکسیناسیون و بازگشایی سال آینده به دست فرهنگیان نرسیده و آن‌ها هم اخبار را از طریق رسانه‌ها دنبال می‌کنند و معلمان نیز به مانند سایر اقشار جامعه در خبر‌ها شنیده‌اند که مردادماه نوبت واکسیناسیون آن‌ها است.

ملک‌زاده به صراحت اعلام می‌کند که امکان بازگشایی مدارس بدون واکسیناسیون وجود ندارد. او به تجربه سال گذشته اشاره کرد که در هفته‌های اولیه بازگشایی مدارس صحبت از سناریو‌های مختلف در رابطه با فعالیت مدارس بود، ولی در عمل این اتفاق رخ نداد و همه چیز مجازی دنبال شد. لازم به ذکر است که در سال گذشته تحصیلی قرار بر این بود که دانش آموزان به صورت اختیاری و با توجه به رنگ شهر و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کردند در مدرسه حاضر شوند و آن‌هایی که تمایل به حضور ندارند به صورت مجازی مسائل آموزشی خود را دنبال کنند. نکته‌ای که ملک‌زاده به عنوان یک مدیر مدرسه به صراحت اعلام کرد که شدنی نبود و در نهایت همان آموزش مجازی دنبال شد.

نرگس ملک‌زاده در این باره تاکید می‌کند: «سناریو‌های مختلف عملی نیست و ما در سال گذشته این کار را کردیم، ولی در عمل این اتفاق رخ نداد و کاملا مجازی فعالیت آموزشی خود را ادامه دادیم».

از این مدیر مدرسه درباره نظر خانواده‌ها سوال پرسیدم. او سه دلیل برای تمایل خانواده‌ها به بازگشایی مدارس عنوان کرد. براساس گفته‌های ملک‌زاده تجربه سخت آموزش مجازی خانواده‌ها را نرم‌تر کرده و تمایل بیشتری به آموزشی حضوری دارند. او در این باره می‌گوید: «خانواده‌هایی که سال گذشته به هیچ وجه حاضر به آموزش حضوری نبودند امسال تمایل بیشتری به حضور دانش آموزان در مدرسه دارند و این نکته را در ثبت نام‌های سال جدید دیدیم و خانواده‌ها به خاطر شرایط سخت آموزش مجازی و مشکلاتی که در این دو سال داشتند تمایل بیشتری به آموزش حضوری دارند».

دومین دلیل از نگاه ملک‌زاده عادی شدن کرونا در جامعه است. سومین مساله‌ای که نرگس ملک‌زاده به آن اشاره داشت عدم آموزش درست و یادگیری ناقص دروس است. همه این عوامل باعث شده است که خانواده مقاومت کمتری برای آموزش حضوری داشته باشند، ولی تا زمانی که واکسیناسیون به وضعیت روشنی نرسد همچنان این عدم تمایل در میان خانواده‌ها و فرهنگیان وجود دارد.

در رابطه با نگرانی‌های معلمان نیز از ملک زاده پرسیدم. او بر این نکته تاکید داشت که معلمان هم بخشی از جامعه هستند و سلامتی اولویت اول آن‌ها است و همچنین نگران هزینه‌های درمان خود نیز هستند. اگر همین شرایط ادامه پیدا کند و خبری از واکسیناسیون نباشد قاعدتا آن‌ها همان آموزش مجازی را ترجیح می‌دهند.

ملک زاده به نکات دیگری نیز اشاره داشت. شنیده‌ها حاکی از آن است که اولویت واکسیناسیون فرهنگیان به معلمان ابتدایی و هنرستان‌ها داده شده و مقطع متوسطه اول و دوم در اولویت واکسن قرار ندارند. ملک زاده فرهنگیان شاغل در این دو مقطع را میزان قابل توجهی عنوان کرد و تاکید داشت که اگر بناست واکسیناسیون صورت بگیرد باید همه معلمان را در نظر گرفت.

او همچنین به زمان واکسیناسیون نیز اشاره کرد که باید تا قبل از بازگشایی مدارس به اتمام برسد و شرایط به گونه‌ای پیش نرود که در طول سال تحصیلی و با عجله و بی برنامگی بخواهند معلمان را واکسینه کنند.

آخرین نکته‌ای که ملک زاده به سراغ آن رفت تغییر برنامه درسی در سال آینده بود. او در این باره می‌گوید: «بعضا شنیده می‌شود که برخی دروس به صورت حضوری و برخی دیگر به صورت غیر حضوری قرار است آموزش داده شوند. این مساله نا هماهنگی در مدرسه و بی توجهی به برخی دروس را به وجود می‌آورد. بی عدالتی هم میان معلمانی که باید حضور داشته باشند و آن‌هایی که نباید به وجود خواهد آمد».

کمیسیون آموزش ناظر و پیگیر واکسیناسیون معلمان

برای پیگیری مطالبات فرهنگیان با رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی داشتیم. حاجی‌پور بر این نکته تاکید داشت که کمیسیون آموزش در بحث بازگشایی مدارس به این علت که حساسیت خاصی دارد نظارت ویژه‌ای خواهد داشت و بعد از تعطیلات هفته آینده مجلس بلافاصله جلسه‌ای با حضور مسئولین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان برگزار خواهد شد.

حاجی‌پور این نکته را مطرح کرد که بعد از گذشت دو سال هنوز نتوانسته‌ایم زیرساخت‌های آموزش مجازی و شبکه شاد را به همه نقاط کشور برسانیم. او در این‌باره یک نمونه از حوزه انتخابیه خودش مطرح می‌کند: «یک نمونه کوچک آن در استان مازندران و شهرستان آمل، ما در بحث انتقال فیبر نوری از مرکز شهرستان به بخش لاریجان که حدود ۷۰ روستا در آن منطقه است مشکلات زیادی داریم و امکانات لازم فیبر نوری در دسترس دانش آموزان نیست و آن‌ها با مشکلات مختلفی روبرو هستند و ما همچنان پیگیر هستیم. این مساله در بسیاری از نقاط کشور وجود دارد و ما با این مشکلات در کل کشور روبرو هستیم».

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این نکته که هیچ چیز به اندازه ارتباط حضوری در تعلیم و تربیت اثرگذار نیست خاطر نشان کرد که درباره بازگشایی مدارس منوط به نظر نهایی ستاد ملی مقابله با کرونا است و همه باید تابع نظر این ستاد باشیم.

برخی این نکته را مطرح می‌کنند که به خاطر جابجایی دولت‌ها برخی وزارتخانه‌ها در فعالیت‌های خود کم کاری می‌کنند و این شایعات درباره وزارت آموزش و پرورش هم شنیده می‌شود. در این رابطه نیز از حاجی پور پرسیدم و او اینگونه پاسخ داد: «اینگونه نیست که در دوره انتقال دولت مسئولین فعلی آموزش و پرورش وظایف خود را رها کنند و اقدامات لازم صورت نگیرد. ما هم در کمیسیون آموزش و تحقیقات نظارت جدی بر عملکرد وزارتخانه حتی در این روز‌های پایانی داریم. در این مدت هم جلسات مختلفی داشتیم و در ادامه نیز این جلسات را ادامه خواهیم داد و بعد از تعطیلات مجلس ما به مانند گذشته پیگیری‌های خود را دنبال خواهیم کرد».

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی