تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
یورو بیست (۲۵)

فینال انگلیس ـ ایتالیا؛ نو ـ کلاسیکو!

فردا شب فینال یورو در شرایطی برگزار می‌شود که انگلستان برای نخستین بار به دنبال قهرمانی در قاره اروپاست و ایتالیا نیز پس از قهرمانی در ۱۹۶۸ بهترین فرصت را برای تکرار قهرمانی دارد.

کد خبر: ۹۹۷۶۴
۱۳:۵۷ - ۱۹ تير ۱۴۰۰

فینال انگلیس ـ ایتالیا؛ نو ـ کلاسیکو!

دیدارنیوز ـ آرش راهبر: مسابقات جام ملت‌های اروپا موسوم به یورو فردا شب با برگزاری مسابقه فینال به پایان خواهد رسید در حالی که پیروزی در این دیدار برای هر دو تیم به معنی به دست آوردن یک افتخار بزرگ است. ایتالیا ۵۳ سال قبل یعنی در سال ۱۹۶۸ توانست در فرم ابتدایی این مسابقات قهرمان شود و در سوی دیگر انگلستان تا به حال نتوانسته در این تورنمنت قاره‌ای به قهرمانی دست پیدا کند.

ایتالیا پس از قهرمانی در سال ۱۹۶۸ دو بار تا فینال رسید، اما هر دو بار شکست خورد در حالی که انگلستان در بهترین حالت دو بار تا یک چهارم نهایی صعود کرد و در مسابقات امسال برای نخستین بار تا نیمه نهایی رسیده است. جالب است که هر دو تیم در نیمه نهایی اخیر در ومبلی بازی کردند و هر دو نیز ۱۲۰ دقیقه در زمین حضور داشتند. این بازی البته آمار و رکورد‌های جالب دیگری هم دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست.

در فینال

ـ در بازی فردا شب انگلستان بی‌آنکه از قبل مشخص باشد میزبان فینال است و در ورزشگاه خاطره‌انگیز ومبلی به مصاف ایتالیا می‌رود. میزبانی البته یک موهبت برای انگلیس است، اما جالب است که در تاریخ مسابقات یورو تنها سه میزبان به قهرمانی دست پیدا کرده‌اند: اسپانیا در ۱۹۶۴، ایتالیا در ۱۹۶۸ و فرانسه در ۱۹۸۴. پرتغال در ۲۰۰۴ و فرانسه در ۲۰۱۶ در کشور خود به فینال رسیدند، اما باختند.

ـ ایتالیا تا به حال سه بار در فینال حضور داشته است: در ۱۹۶۸ در رم یوگسلاوی را ۲ ـ ۰ شکست داد، اما در ۲۰۰۰ در شهر روتردام به فرانسه ۲ ـ ۱ و به خاطر گل طلایی باخت. در مسابقات ۲۰۱۲ نیز در کییف با نتیجه ۴ ـ ۰ مقابل اسپانیا شکست خورد. البته رکورددار شکست در فینال اتحاد جماهیر شوروی و آلمان (به انضمام آلمان غربی) هستند که سه بار فینال را باخته‌اند. در واقع ایتالیا با حضور در این فینال با اسپانیا و شوروی سابق در زمینه رکورد ۴ بار فینالیست شدن برابر است. در این زمینه، اما آلمان با ۶ بار حضور در فینال رکورددار محض است.

انگلیس ـ ایتالیا

ـ لئوناردو بونوچی و جیورجو کیه‌لینی دو مدافع مرکزی ایتالیا در فینال سال ۲۰۱۲ در کییف مقابل اسپانیا حضور داشتند و با توجه به احتمال حضور هر دو در بازی فردا شب، این دو نفر به جمع ۳۸ بازیکنی که توانسته‌اند دو فینال یورو را تجربه کنند، اضافه می‌شوند. اما مورد جورجینو بازیکن دیگر ایتالیا نیز جالب است. او در این فصل در دو فینال بزرگ حضور داشته، یکی فینال لیگ قهرمانان اروپا با چلسی و حالا با لباس ایتالیا در فینال یورو. پیش از او لویس سوارز در ۱۹۶۴ با تیم ملی اسپانیا و اینتر چنین رکوردی به دست آورده و البته چند بازیکن دیگر: هانس فان بروکلن، رونالد کومان، بری فان آرله، جرالد فاننبورگ (هر سه در سال ۱۹۸۸ با تیم ملی هلند و آیندهوون دو فینال را تجربه کردند) و فرناندو تورس و خوان ماتا (۲۰۱۲ با اسپانیا و چلسی) به اضافه کریس رونالدو و په‌په (۲۰۱۶ با تیم ملی پرتغال و رئال مادرید).

فینال انگلیس ـ ایتالیا؛ نو ـ کلاسیکو!

ـ انگلستان، اما این دومین فینال بزرگی است که تجربه می‌کند. آن‌ها یک بار دیگر و از قضا در ورزشگاه قدیم ومبلی در فینال جام جهانی ۱۹۶۶ بازی کردند و آلمان را با نتیجه ۴ ـ ۲ شکست دادند تا تنها قهرمانی مهم خود را جشن بگیرند. انگلیس سیزدهمین کشوری است که توانسته به فینال یورو برسد و اولین تازه‌وارد به فینال پس از پرتغال و یونان در سال ۲۰۰۴ محسوب می‌شود. یوگسلاوی (۱۹۶۰ و ۱۹۶۸) و بلژیک (۱۹۸۰) تنها دو کشوری هستند که تجربه فینال را داشته، اما قهرمان نشده‌اند.

ـ بن چیلول، میسون ماونت و ریس جیمز نیز سه بازیکن چلسی و انگلیس هستند که در صورت برد انگلیس، می‌توانند در زمره بازیکنانی قرار بگیرند که دو قهرمانی اروپا را در یک فصل کسب کرده‌اند. اما ماجرای چند نفر در تیم ملی انگلیس در صورت قهرمانی در بازی فینال فردا شب متفاوت است، کایل واکر، رحیم استرلینگ، فیل فودن و جان استونز در فینال یورو چمپیونز لیگ با سیتی شکست خوردند و قهرمانی انگلیس برای آن‌ها التیام خواهد بود. این اتفاق برای چند بازیکن قدیمی دیگر افتاده است: ایگناسیو زوکو و آمانسیو آمارو (۱۹۶۴ با رئال و اسپانیا) و مانفرد کالتز و هورست هروبش (۱۹۸۰، هامبورگ و آلمان غربی).

سابقه برخورد

ـ بازی انگلیس و ایتالیا در زمره دیدار‌های بسیار مهم و کلاسیک اروپا به حساب نمی‌آید. این دو تیم تا به حال ۲۷ بار با هم بازی کرده‌اند که عموما بازی‌های سرنوشت‌سازی نبوده است. با این حال ایتالیا ۱۰ بار برنده از زمین خارج شده و انگلیس ۸ بار. گل زده انگلیس، اما عدد ۳۳ را نشان می‌دهد که دو تا بیشتر از گل‌های زده ایتالیاست.

فینال انگلیس ـ ایتالیا؛ نو ـ کلاسیکو!

ـ آخرین رویارویی دو تیم در ماه می ۲۰۱۸ رخ داد که از قضا در ومبلی و به عنوان یک دیدار دوستانه بود. این مسابقه با نتیجه تساوی ۱ ـ ۱ تمام شد در حالی که جیمی واردی در دقیقه ۲۶ گل اول را زد، اما لورنزو اینسینیه در دقیقه ۸۷ کار را به تساوی کشاند. از آن بازی تعداد قابل توجهی فردا شب در میدان حضور خواند داشت. البته نفر جدید و بسیار مهم ایتالیا در بازی فردا شب روبرتو مانچینی است که جای لوئیجی دی‌بیاجو را گرفت. آخرین بازی رسمی این دو تیم، اما به رویارویی آن‌ها در جام جهانی ۲۰۱۴ باز می‌گردد که ایتالیا با نتیجه ۲ ـ ۱ برنده شد، اما هر دو تیم نتوانستند از مرحله گروهی صعود کنند.

ـ انگلیس پس از پیروزی مقابل ایتالیا در مسابقات انتخابی جام جهانی ۱۹۷۸ که اتفاقا در ومبلی برگزار شد و با نتیجه ۲ ـ ۰ به سود سه شیر‌ها تمام شد، نتوانسته در ۶ مسابقه رسمی بعدی به پیروزی برسد. آن‌ها دو بار با ایتالیا مساوی کرده و چهار بار باخته‌اند. این مسابقه در سال ۱۹۷۷ برگزار شد و دو گل انگلیس را کوین کیگان و تره‌ور بروکینگ زدند تا این تنها پیروزی انگلیس در مقابل ایتالیا در ورزشگاه ومبلی باشد. در ۶ بازی دو تیم در ومبلی، ایتالیا تا به حال سه بار انگلیس را شکست داده و دو بازی هم مساوی شده است.  

  

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی