تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

آخرین تغییرات کنکور اعلام شد/ مصوبات جدید از سال ۱۴۰۲ اجرا می‌شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آزمونی که بناست طی دو مرحله برگزار شود، برای پایه دوازهم مانند امتحانی است که به‌طور معمول دانش آموزان در آن شرکت می‌کردند، ولی تفاوت آن، این است که آزمون دوره دبیرستان یک امتیاز ۶۰ درصدی در پذیرش دانشگاه خواهد داشت.

کد خبر: ۹۹۴۳۵
۱۱:۰۸ - ۱۶ تير ۱۴۰۰

آخرین تغییرات کنکور اعلام شد/ مصوبات جدید از سال ۱۴۰۲ اجرا می‌شود

دیدارنیوز ـ سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در توضیح طرح برگزاری کنکور که قرار است دو بار در سال برگزار شود، گفت: طرح برگزاری دو مرتبه کنکور در سال، ۱۲ ماده دارد که ۶ ماده آن در جلسه قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است.

وی توضیح داد: مباحث، ناظر بر این بود که کنکور دو مرتبه در سال برگزار شود، به این منظور که اگر افراد نتوانستند در یک مرحله جایگاه مناسبی را پیدا کنند، ۶ ماه بعد بتوانند در امتحان بعدی شرکت کنند. این رویه موجب کاهش اضطراب در داوطلبان خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ضمن اینکه، امتیازی که شخص از این آزمون کسب می‌کنند تا دو سال اعتبار دارد. به عنوان مثال ممکن است، با آن امتیازی که متقاضی، امسال آن کسب کرده در رشته مورد نظر پذیرفته نشود، اما اگر سال بعد اقدام کند، قبول شود. یا حتی این امکان هم فراهم خواهد بود که به عنوان مثال داوطلب سنجش را در سال جاری انجام دهد، اما سال آینده به دانشگاه برود.

وی بیان کرد: جنبه مهم دیگر این طرح آن است که آموزش و پرورش ۱۲ سال برای دانش آموز زحمت می‌کشد؛ بنابراین باید به این دوره‌ای که هم دانش آموز و هم آموزش و پرورش تلاش می‌کنند توجه کرد.

عاملی گفت: ۶۰ درصد ارزیابی دروس عمومی و تخصصی در دوره دبیرستان مورد ملاحظه قرار می‌گیرد و کنکور سراسری هم ۴۰ درصد سهم نمره را دارد. همچنین سوالات هم ناظر بر دروس تخصصی است. این موارد که عنوان شد، جزو بند‌هایی بوده که تصویب شده است.

وی در واکنش به احتمال سوءاستفاده از مافیای کنکور از این طرح بیان کرد: اینطور نخواهد بود. زیرا سوالات آزمون پایه دوازدهم کیفی تشریحی بوده و به شکل تستی نیست. سوالات استاندارد و ملی خواهد بود و مرکز سنجش آموزش برگزارکننده آن است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آزمونی که بناست طی دو مرحله برگزار شود، برای پایه دوازهم مانند امتحانی است که به طور معمول دانش آموزان در آن شرکت می‌کردند، ولی تفاوت آن، این است که آزمون دوره دبیرستان یک امتیاز ۶۰ درصدی در پذیرش دانشگاه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: این طرح آزمونی از سوی آموزش و پرورش است، مافیای کنکور و کلاس‌های کنکور نمی‌توانند به آن ورود کنند. همچنین سوالات تستی نیست، اما سوالات کنکور به شکل تکنیکی و تستی است.

تغییرات کنکور از ۲ سال دیگر اعمال می‌شود

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور هم درباره آخرین تغییرات کنکور سراسری که ۲ سال دیگر اجرایی می‌شود، گفت: ما ۶۰ درصد از فشار و بار کنکور سراسری را از دوش دانش‌آموزان و دانشجویان کم کردیم و داوطلبان دو بار شانس شرکت در کنکور سراسری را دارند که با توجه به بالا بودن نمره در هر بار شرکت در آزمون، آن نمره مد نظر خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، منصور کبگانیان دبیر ستاد جامع علمی کشور گفت: در کنکور سال‌های پیش نگرانی‌های زیادی در خانواده‌ها ایجاد می‌شد و هزینه‌های اقتصادی زیادی برای کلاس‌های کنکور دانش آموزان به خانواده‌ها تحمیل می‌شد و کیفیت یادگیری اندازه گیری نمی‌شد.

او افزود: ما ۶۰ درصد از فشار و بار کنکور سراسری را از دوش دانش‌آموزان و دانشجویان کم کردیم و داوطلبان دو بار شانس شرکت در کنکور سراسری را دارند که با توجه به بالا بودن نمره در هر بار شرکت در آزمون، آن نمره مد نظر خواهد بود.

کبگانیان با اشاره به سابقه تحصیلی دانش آموزان ادامه داد: نتایج کنکور تا ۲ سال معتبر خواهد بود یعنی زمانی که نتایج کنکور اعلام می‌شود دانشجویان فرصت دارند تا دو سال برای تحصیل اقدام کنند. در سال ۱۴۰۲، ۶۰ درصد سابقه تحصیلی دانش آموزان در کنکور سراسری لحاظ می‌شود.

او بیان کرد: سهمیه‌هایی در طی سال‌های گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی تصویب شد که تک تک این سهمیه‌ها با توجه به تناسب ضرورت‌ها بوده و قرار بر این شده است که ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور پیشنهاد‌هایی ارائه و نهایی کرده و در نهایت در شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌های مربوط به یکپارچه شدن این سهمیه‌ها تصویب شود.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در پایان تصریح کرد: رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون‌ها دستور دادند که باید برخی از سهمیه‌ها اصلاح شوند.

گفتنی است روز گذشته در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده ۷ سیاست‌های سنجش و پذیرش که به موضوع سهمیه‌های کنکور تعلق داشت، مورد بررسی قرار گرفت و ماده ۸، ۹ و ۱۰ این مصوبه در دستور جلسه بعد شورای عالی انقلاب فرهنگی باقی ماند.

منبع: ایلنا
برچسب ها: کنکور سراسری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی