تیتر امروز

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

هشدار انگلیس درباره افغانستان: القاعده جان می‌گیرد

وزیر دفاع انگلیس ضمن اذعان به این مساله که کشورش به دنبال تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان مجبور شد تا همه نیروهایش را از این کشور خاورمیانه خارج کند، هشدار داد، تهدید تجدید فعالیت گروه‌های تروریستی از جمله القاعده به دنبال خروج نیرو‌های ناتو از افغانستان احتمالا افزایش می‌یابد.

کد خبر: ۹۹۳۲۲
۱۴:۰۵ - ۱۵ تير ۱۴۰۰

هشدار انگلیس درباره افغانستان: القاعده جان می‌گیرد

دیدارنیوز ـ به نوشته روزنامه دیلی میل، بن والاس، وزیر دفاع انگلیس که به دنبال مثبت شدن تست کرونای ژنرال نیک کارتر، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح این کشور مجبور شد خودش را قرنطینه کند، گفت: تصمیم آمریکا برای خروج از افغانستان، انگلیس و متحدان ناتو را در موقعیت بسیار دشواری برای ادامه این ماموریت قرار داد.

والاس به نمایندگان پارلمان در "کمیته استراتژی امنیت ملی" گفت: ما در موقعیتی هستیم که ما نیز باید از افغانستان خارج شویم، حتی با وجود تمامی خطراتی که ممکن است در آینده، در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده ایجاد شود.

وی همچنین متعهد شد که انگلیس به همکاری‌هایش با دولت کابل تحت حمایت آمریکا ادامه می‌دهد و بر تهدیداتی که از افغانستان سرچشمه می‌گیرد و ممکن است آنقدر بزرگ شود که دامن انگلیس و متحدانمان را نیز بگیرد، تمرکز کند.

جیمز هیپی، وزیر نیرو‌های مسلح انگلیس این دورنما را مطرح کرد که ممکن است انگلیس از کشوری دیگر جنگنده‌های خود را به پرواز درآورد تا حملات هوایی را در افغانستان علیه هر تهدید تروریستی که به وجود آید، ترتیب دهد.

این اظهارات والاس به دنبال انتقادات بی‌سابقه "الکس یونگر"، رئیس سابق ام‌آی سیکس نسبت به این مداخله ۲۰ ساله در افغانستان در نخستین مصاحبه تلویزیونی‌اش مطرح شدند. این افسر اطلاعاتی سابق همچنین هشدار داد که روسیه ممکن است از این بحران امنیتی برای لطمه زدن به انگلیس و متحدانش سوء استفاده کند.

براساس گزارش رونامه تایمز، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس آماده می‌شود تا پس از خروج تقریبا کامل نیرو‌های ناتو از افغانستان، به زودی بیانیه‌ای را در پارلمان پیرامون حضور انگلیس در افغانستان قرائت کند.

دولت انگلیس همچنین بررسی می‌کند که آیا گروه کوچکی از سربازان نیروی ویژه را برای مشورت دادن به نیرو‌های امنیتی افغان در این کشور جنگ‌زده نگه دارد یا خیر. اما طالبان هشدار داد که ماندن هر تعداد نیروی خارجی یا مقاطعه‌کار امنیتی در افغانستان، توافق خروج را نقض می‌کند و درگیری‌هایی را به وجود می‌آورد.

خروج آخرین گروه از نیرو‌های عادی انگلیسی از افغانستان به یک مشارکت پر هزینه پایان می‌دهد؛ مشارکتی که از زمان آغاز عملیات تحت رهبری آمریکا به دنبال حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی القاعده به نیویورک و واشنگتن، در آن ۴۵۴ تبعه و سرباز انگلیسی کشته شدند.

"تام توگنهت"، یکی از قانون‌گذاران حزب توری که در ولایت هلمند خدمت کرده، روز شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه بی‌بی‌سی گفت: خروج از افغانستان یک اشتباه استراتژیک بزرگ است. متاسفانه ما با این کار خیلی صریح و شفاف به دشمنان و متاسفانه به متحدانمان نشان می‌دهیم که آمریکا و متحدانش نمی‌مانند.

وی افزود: اگر اکنون توانایی مقاومت ندارید، پس تحت تاثیر قرار دادن کشور‌های دیگر را فراموش کنید. اگر شما فردا در افغانستان نباشید، هیچ کس به آنچه شما فکر می‌کنید اهمیت نخواهد داد. شما با خروج از افغانستان دشمنانتان را ترغیب و متحدانتان را دلسرد می‌کنید.

طالبان در حال حاضر کنترل ۴۲۱ منطقه و مراکز مناطق در افغانستان را برعهده دارد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
تندیس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
0
اظهارات این مقام انگلیسی تاییدی بر پلن B لانه زنبور است . انچه که ذیل طرح اتلانتیک - پاسفیک شورای راهبردی امریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ دنبال میشد . بیاد داشته باشیم که جوزف بایدن در سمت معاون اوباما در طراحی پروژه لانه زنبور و هدایت میدانی ان در تعامل با انگلیس ، اسراییل ، عربستان ، ترکیه ، امارات ، اردن و تعداد کشورهای دیگر نقش محوری داشت . این پروژه بر تولید تهدیدات سازمان یافته الیگارشی محور با استفاده از عناصر تهدید آفرین منطقه ای استوار است . اساس این طرح بهم ریختن نظم و آرایش منطقه ای در راستای منافع آمریکایی است . امریکا در پنل A این طرح حتی منافع اروپا را نیز مد نظر قرار نداد تا جایی که اروپا در معرض عوارض سهمگین رخنه تروریسم در داخل مرزهای آن از یک طرف و روانه شدن سیل عظیم مهاجرین بی خانمان و آواره عرب به داخل کشورهای اروپایی مواجه شد . اما اینک امریکا برای پروژه مهار چین در قالب طرح بزرگ آتلانتیک - پاسفیک و درگیر کردن روسیه با تهدیدات پیرامونی و آسیب پذیر کردن دیگر کشورهای اثرگذار آسیایی چون ایران ، از پلان دیگر پازل لانه زنبور رونمایی کرده است . بسیار جای تاسف است که بخشی از تحلیل گران ما خروج امریکا از افغانستان را بعنوان شکست امریکا در افغانستان تحلیل میکنند . در حالی که امریکا با خروج خود از این کشور هزینه اشغالگری را از گرده خود کم کرده اما هزینه منطقه در آسیبی که از قبل افراط گرایی می بینند را افزوده است . این پلان دقیقا بر فعال شدن پتانسیل بزرگی از نیروهای افراطی در شمال چین و جنوب روسیه و پیرامون ایران و دیگر کشورهای منطقه حتی در حوزه آسیای جنوبی طرح ریزی شده است . این طرح امکان باز پروری پلان A در غرب آسیا یعنی بازسازی داعش را نیز پشتیبانی میکند . این طرح با کمی تفاوت خاطره دولت شام و عراق را در اذهان متبادر میکند اما اینک قرار است اتشفشان بازتولید افراطی گری در کانون اولیه خود یعنی در حدفاصل چهار قدرت بزرگ منطقه آسیا یعنی چین ، روسیه ، ایران و هند یعنی دقیقا جایی که القاعده در ان بستر رشد یافت و همچنین کانون الهام بخش داعش در تولید قدرت بود فعال شود . در خوشبینانه ترین باورها اگر طالبان را در ادعای خود یعنی تعهد به عدم بازتولید داعش در این منطقه صادق فرض نماییم اما نمیتوان ظرفیت بالای سلفی گری در باز تولید افراطی گری در این نقطه جهان را باور نداشت . متاسفانه پلان B ظرفیت به جنبش درآوردن حس تجزیه طلبی در شمال پاکستان ، شرق ایران ، غرب هند و شمال چین را داراست . هرچند شاید در بعضی حوزها چون شمال چین و شرق ایران و یا حوزه های دیگر چون مناقشات مرزی هند و پاکستان امکان تجزیه وجود نداشته باشد اما اساسا ظرفیت بازتولید مناقشه را داراست .
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی