تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

محصول جدید ایران خودرو با ۳ استوانه! صادر می‌شود

بررسی سخنان مدیرعامل ایران‌خودرو به بهانه عرضه خودروی ۳ استوانه‌ای نشان می‌دهد که باید سیاستگذاری خودرویی کشور زیر و رو شود.

کد خبر: ۹۹۱۰۷
۱۳:۰۶ - ۱۴ تير ۱۴۰۰

محصول جدید ایران خودرو با ۳ استوانه!

دیدارنیوز ـ ادامه انحصار کشنده در بازار خودرو کار را به جایی رسانیده است که شبه نوآوری جای نوآوری را گرفته و در ماه‌های گذشته شاهد رونمایی از انبوهی از مدل‌های جدید در دو خودروساز اصلی کشور با عمدتا پسوند "پلاس" بوده ایم، و حالا یک مدل جدید با موتور ۳ استوانه ای! که قرار است مثل ال ۹۰ به بازار‌های جهانی صادر شود.

مدیرعامل ایران‌خودرو درباره زمان عرضه خودروی ارزان‌قیمت این گروه صنعتی به بازار گفت: رونمایی این خودرو ظرف چند ماه آینده انجام می‌شود، اما تولید انبوه آن به ۱۸ ماه زمان نیاز دارد، ضمن آنکه عرضه آن به بازار نزدیک به دو سال طول می‌کشد... یکی از راهکار‌های کاهش قیمت تمام‌شده، طراحی خودرو و حرکت به سمت پلت‌فرم‌های مشترک است. وی تاکید کرد: در راستای تحقق این هدف، ایران‌خودرو، طراحی خودرویی در کلاس A پلاس با موتور سه استوانه -که دی سال گذشته رونمایی شد- را آغاز کرده است.

برای آنکه خواننده متوجه شود صنعت خودرو کشور در چه نقطه‌ای ایستاده است، سخنان مقیمی را به محور‌های اصلی تفکیک کرده و برای هر یک توضیح مناسبی ارائه می‌کنیم.

محور‌های سخنان مقیمی و توضیحات کارشناسی میز بازار تحریریه:

طراحی این نوع خودرو‌ها خاص و ویژه بوده و تمام استاندارد‌ها و شرایط روز را دارا هستند. (توضیح تحریریه: همه خودروسازان پس از سال‌ها تولید، تقلید و تحقیق به استاندارد‌های روز می‌رسند و اینگونه نیست که ایران خودرو پس از ۳۰ سال کپی زدن از روی مدل بنجلی مانند پژو ۴۰۵ به یکباره به استاندارد روز دنیا برسد. ثانیا؛ این ادعا در کدام مرکز استاندارد دنیا سنجش شده است؟ ادعای مدیرعامل ایران خودرو به تنهایی؛ جز تبلیغ و ادعا، ارزش دیگری ندارد.)
تولید در بالاترین تیراژ نیز یکی دیگر از راهکار‌های کاهش قیمت تمام‌شده این نوع خودرو است، زیرا هرچه تولید افزایش یابد، هزینه تمام‌شده کاهش پیدا می‌کند. (توضیح تحریریه: کاهش هزینه متوسط بلندمدت با افزایش تیراژ یک اصل بدیهی است و معلوم نیست چرا مدیرعامل ایران خودرو گمان می‌کند موضوع جالب و قابل طرحی کشف کرده است.)
امکان صادرات این خودرو نیز فراهم خواهد شد، زیرا در حال حاضر نیازمندی به امثال آن در بازار‌های کشور‌های همسایه احساس می‌شود. (توضیح تحریریه: مدیرعامل محترم ایران خودرو به جای بازارسنجی علمی از روش احساس نیاز در کشور‌های همسایه استفاده کرده است! اما اگر واقعا ایران خودرو گمان می‌کند در بازار رقابتی کشور‌های همسایه کسی طرفدار تولیدات عجیب ۳ استوانه‌ای این شرکت است، می‌توانند ادعایشان را با رقابت با محصولات خارجی در بازار داخل ثابت کنند و از سر راه واردات کنار بروند.)
هرچند شاید در سال‌های گذشته به دلیل عمل به تعهدات، تمرکز چندانی بر کیفیت خودرو وجود نداشت، اما از سال گذشته روی این موضوع تمرکز کرده‌ایم. (توضیح تحریریه: این جمله به تنهایی برای نشان دادن وضعیت بازار خودرو کشور کافی است. به دلیل عمل به تعهد بر کیفیت تمرکز نداشته اند، زیرا تحویل محصول کیفی را جز تعهدات نمی‌دانند! اگر جناب مقیمی از درب و پنجره ساز منزل خود کار باکیفیت تحویل نگیرد و پاسخ بشنود، چون باید به تعهدم عمل می‌کردم به کیفیت کار توجه نکردم! چه واکنشی نشان می‌دهد؟)
باید برای کیفیت هزینه شود، این در حالی است که زیان مانع کیفیت و توسعه است. نمی‌توان با وجود زیان، توسعه یافت، زیرا توسعه به سرمایه‌گذاری نیاز دارد و این سرمایه‌گذاری باید از محل سود اتفاق بیفتد. (توضیح تحریریه: ما نیز مخالف شدید قیمتگذاری هستیم، اما مردم نیز نباید پس انداز عمرشان را صرف خرید بنجل‌های ایران خودرو و سایپا کنند. ضمن اینکه سودده کردن یک شرکت با حفظ منافع مصرف کننده در یک بازار رقابتی و مدیریت بهینه شرکت معنی پیدا می‌کند؛ و الی می‌توان با هدف سودده کردن ایران خودرو برای سمند قیمت یک میلیارد تومان از مردم مطالبه کرد.)

چنانچه روشن است، وضعیت بازار خودرو کشور از ابتذال نیز گذشته و کار به تحقیر روزمره ملت سرافراز و نجیب ایران کشیده است. اصرار بی فایده بر خودروساز شدن با بستن در‌های کشور و برافراشتن دیوار تعرفه‌ها همچنانکه در ۴۳ سال گذشته فایده‌ای نداشته در ۴۳ سال بعد هم فایده‌ای نخواهد داشت و تنها نتیجه آن واضح‌تر شدن عقب افتادگی خیابان‌های ایران در مقایسه با خیابان‌های جهان، حتی همسایگان شرقی و غربی کشور می‌شود؛ و بدتر از همه اینکه تبدیل به حجابی برای پوشاندن دستاورد‌های درخشان کشور در سطح منطقه و نوآوری‌های ممتاز در صنایع نظامی شده است. زیرا مردم با گلایه و غرولند نمی‌پذیرند که کشوری گرفتار پژو و پراید بتواند پهپاد مدرن و موشک در کلاس جهانی تولید کند.

منبع: تحریریه
برچسب ها: ایران خودرو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی