تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

جلوگیری از فروش سوالات کنکور، دلیل اختلال اینترنت در روز گذشته/ مباحث حقوقی از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یکی از علت‌های اختلال اینترنت در روز گذشته جلوگیری از فروش سوالات کنکور بوده است.

کد خبر: ۹۸۷۳۰
۱۲:۴۱ - ۱۲ تير ۱۴۰۰

جلوگیری از فروش سوالات کنکور، دلیل اختلال اینترنت در روز گذشته

دیدارنیوز ـ محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم نامه ۵جانبه معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه و وزارت ارتباطات و ۳ اپراتور بزرگ تلفن همراه در پاسخ به این سوال که اطلاع رسانی در خصوص مباحث حقوقی و جرائم از طریق پیامک از چه زمانی آغاز خواهد شد؟ گفت: البته این اقدام صرفا از طریق پیامک نیست و سایر ابزار‌ها هم هستند، ولی فرایند کار از امروز آغاز خواهد شد و ما با قوه قضاییه در زمینه آگاهی سازی مساعدت می‌کنیم.

وی در واکنش به اختلالات اخیر تلفن همراه و ارتباط آن باقطعی برق گفت: فرآیند قطعی برق ما را متاثر کرد، اما اختلال روز گذشته، علی رغم تمهیداتی که انجام شد، بحث برگزاری کنکور بود. خیلی از کنکوری‌ها به علت احتمال لو رفتن سوالات در فضای مجازی امنیت روانی نداشتند، البته سازمان سنجش هم نسبت به این موضوع حساسیت داشت که این حساسیت به جا است. درخواست شد که در حوزه‌های امتحانی اینترنت ۳ g و ۴ g فعال نباشد که قطعا این مورد در همسایگی نقاطی که کنکور در آن جا در حال برگزاری بود تاثیر گذار است. البته زیان اختلالات ایجاد شده از سود آن بیشتر است بنابراین باید سال آینده برای این موضوع فکر دیگری کرد.

آذری جهرمی، درباره اینترنت ماهواره‌ای خاطرنشان کرد: اینترنت ماهوراه‌ای یک پدیده است که ما با آن مواجه خواهیم شد. این یک عصر جدید است، زیرا خیلی از مناطق با اینترنت موبایل پوشش دهی ندارند. البته همواره آمریکا به خاطر خویی که در سلطه جویی در همه عرصه‌ها دارد در برابر همه کشور‌ها دنبال این بوده که پلتفرم‌های خود را توسعه دهد؛ بنابراین از مدت‌ها قبل دنبال این موضوع بوده است. ما هم باید در این شرایط خودمان را تمهید کنیم.

وی افزود: البته ما مقررات سرزمینی برای استفاده از اینترنت‌های ماهواره‌ای داریم. اما سازمان فضایی هم دنبال منظومه‌های ماهواره‌هایی بوده است، اما ما نباید بترسیم و باید خودمان را برای فراگیری از آن آماده کنیم.

غلامی معاون پیشگیری قوه قضاییه در ادامه در جمع خبرنگاران با اشاره به ارسال پیامک جهت آگاهی مردم در خصوص جرائم اظهار کرد: این مساله از پیش مطرح بوده و خیلی ربطی به کرونا ندارد. پیامک‌ها صرفا بر اساس فراوانی جرایم انجام خواهد شد، به این صورت که همراه پیامک یک لینک هم ارسال خواهد شد تا مخاطبان برای مطالعه بیشتر به آن لینک مراجعه کنند.

وی درباره آموزش اپراتور‌ها گفت: به مجموعه‌ها در خصوص پیشگیری از وقوع جرم، آگاهی سازی می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که برای افزایش اطلاعات حقوقی مردم چه کرده‌اید؟ گفت: یک سری کارگاه‌ها در شهر‌های مختلف برگزار شده، اما این کار یک اقدام بسیار کلان بود و و قرار است هر هفته یک پیامک برای ۷۵ تا ۸۰ میلیون جمعیت ایران جهت آگاهی سازی از جرائم ارسال شود.

امضای تفاهمنامه میان معاونان قوه قضاییه و وزارت ارتباطات

محمدجواد آذری جهرمی همچنین در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری پویش ملی ارتقاء آگاهی حقوقی جامعه بین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و قوه قضائیه افزود: حدود یک سال قبل گزارشی از قوه قضاییه دریافت کردیم که مبنای آن بررسی بیش از هزاران پرونده با موضوعات متعدد کلاهبرداری در دادسرای جرایم رایانه‌ای بود که مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده بود.

وزیر ارتباطات افزود: در گزارشی که برای ما ارسال شد، قوه قضاییه درخواست کرده بود راه‌حل‌هایی برای پیشگیری از این مشکلات نظر گرفته شود تا بتوان از وقوع جرایم در فضای مجازی و به تبع آن ثبت شکایت پیشگیری کنیم.

وی با تاکید بر این که رویکرد قوه قضاییه بسیار مناسب و مطلوب بود، گفت: از زمان دریافت گزارش، کارگروهی مامور شدند تا به صورت خاص روی این مساله کار کنند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات حدود ۶ ماه روی این مساله مطالعه انجام داد تا بستر‌های فسادخیز و ایجاد مساله برای مردم که باعث تشکیل پرونده قضایی می‌شود بررسی کند.

جهرمی تاکید کرد: بخشی از این مشکلات به دلیل سیستم‌های فنی مانند تبلیغات و اخبار دورغی است که در فضای مجازی منتشر می‌شود و پایه و اساسی ندارند. البته با توجه به وجود دستورات اجرایی از سوی آمریکا برای قطع همکاری کشور‌ها در حوزه فناوری اطلاعات، سختی‌های بسیاری را ایجاد کرد، اما در دسترس نبودن تجهیزات حوزه فناوری باعث نشد ما در این مسیر پیش نرویم.

وزیر ارتباطات گفت: یکی از کار‌های انجام شده ایجاد زیرساخت برای تبلیغات بود. این که آژانس‌های تبلیغاتی به جای استفاده از پلتفرم‌هایی که قوانین ما را رعایت نمی‌کنند، تبلیغات خود را روی بستر‌های داخلی انجام بدهند.

وی خاطرنشان کرد: با امضای این تفاهم‌نامه، دولت فرصت مناسبی در دست آژانس‌های تبلیغاتی قرار داده تا از ظرفیت‌های هوش مصنوعی برای پیشبرد کار خود استفاده کنند و فضای تبلیغات منجر به فریب را کم اثر کنند. این کار به خوبی پیش رفته است و حتی می‌تواند تبدیل به کسب وکار جدیدی در کشور تبدیل شد.

جهرمی تصریح کرد: مسئولیت مهم ما آگاه‌سازی کاربرانی است که در برابر اخبار بسیار زیادی قرار دارند و ما باید آن‌ها را برای تشخیص بین سره و ناسره آماده کنیم.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: در موضوع کرونا هر روز خبری بدون سند ارایه می‌شد و مشکلاتی را ایجاد می‌کرد. برای این که مرجع خبری وجود داشته باشد و مردم هر شنیده‌ای را مورد توجه قرار ندهند بستر مناسبی ایجاد خواهد شد. ما تصمیم گرفتیم به جای مسدودسازی و درگیر شدن با فضای مجازی راهکار آگاه سازی مخاطب را مدنظر قرار بدهیم.

وی افزود: دستگاه قضایی خیلی سریع اهتمام به خرج داد و با تیم اجرایی ما وارد مذاکره شد. نتیجه این همکاری به تدوین تفاهم بین سازمان تنظیم مقررات به عنوان نماینده دولت و معاونت پییشگری دولت به نمایندگی از قوه قضاییه منجر شد. اجراکننده این تفاهم‌نامه اپراتور‌ها هستند و اگر نیاز باشد سایر فعالان حوزه فناوری نیز وارد عرصه خواهند شد.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: با امضای این تفاهمنامه، بستر‌هایی که باعث ترویج جرم به ویژه کلاهبرداری از مردم می‌شود ساماندهی خواهند شد و در آینده می‌توان تاثیر این تفاهم‌نامه را شاهد بود.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی