تیتر امروز

برای اجرای قصاص به خانواده قاتل پول بدهید!/ ناگفته‌های روحانی از تماس تلفنی با اوباما/ محاصره کاراکاس؛ تمرین خفگی
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

برای اجرای قصاص به خانواده قاتل پول بدهید!/ ناگفته‌های روحانی از تماس تلفنی با اوباما/ محاصره کاراکاس؛ تمرین خفگی

این صد و چهلمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که امروز پنجشنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۴ با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
علی اصغر مهابادی، حقوقدان: سعدی زنده دل است و در بین ما زندگی می‌کند
دیدار از نشست بازنمایی حقوق عمومی در اندیشه سعدی گزارش می دهد

علی اصغر مهابادی، حقوقدان: سعدی زنده دل است و در بین ما زندگی می‌کند

بازنمایی حقوق عمومی در اندیشه سعدی» عنوان نشست و گردهمایی بود که به همت انجمن علمی حقوق اساسی ایران و گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی با حضور جمعی از حقوقدانان و علاقمندان به...
حسین نقاشی: فیلترینگ، بستن زبان‌ها و امکان اعتراض مردم است/ نظام حکمرانی دچار بن‌بست‌های جدی است/ امیررضا باقرپور شیرازی: برخی صفر و یک‌هایی ساخته و اصرار دارند که طرف مقابل را در آن گرفتار کنند!/ راه‌حل ملموس در مسئله فیلترینگ این نیست که همه‌ سکوها را یکباره بازگشایی کنیم
بررسی کلان موضوعات حکمرانی فضای مجازی در ایران با حضور یک فعال سیاسی و یک پژوهشگر فضای مجازی

حسین نقاشی: فیلترینگ، بستن زبان‌ها و امکان اعتراض مردم است/ نظام حکمرانی دچار بن‌بست‌های جدی است/ امیررضا باقرپور شیرازی: برخی صفر و یک‌هایی ساخته و اصرار دارند که طرف مقابل را در آن گرفتار کنند!/ راه‌حل ملموس در مسئله فیلترینگ این نیست که همه‌ سکوها را یکباره بازگشایی کنیم

شماری از کلان‌موضوعات و مسائل مهم پیرامون حکمرانی فضای مجازی در ایران، بهانه‌ای شد تا به سراغ حسین نقاشی و امیررضا باقرپور شیرازی، فعال سیاسی و پژوهشگر فضای مجازی رفته و در یکی دیگر از سلسه مناظرات...

اتوبوس خبرنگاران ۷ سال به نمایندگی مراجعه نکرده بود/ عامل ایجاد نقص فنی در اتوبوس‌ها چیست؟

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد گفت: اتوبوس حادثه دیده خبرنگاران از سال ۹۳ مراجعه‌ای به نمایندگی‌های مجاز خودروساز برای اخذ خدمات خودرویی نداشته است. عدم کنترل و نظارت مناسب در حین بهره برداری مهم‌ترین عامل بروز عیوب فنی طی سالیان اخیر شده است.

کد خبر: ۹۸۶۹۳
۱۱:۱۹ - ۱۲ تير ۱۴۰۰

عامل ایجاد نقص فنی در اتوبوس‌ها چیست

دیدارنیوز ـ تیرماه امسال با حادثه آغاز شد؛ حادثه نخست مربوط به دوم تیر ماه بود که اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست که برای تهیه گزارش از روند احیای دریاچه ارومیه عزیمت کرده بودند، در مسیر نقده واژگون شد و این حادثه منجر به فوت دو تن از خبرنگاران شد.

حادثه دوم نیز مربوط به سوم تیر ماه و واژگون شدن اتوبوس حامل سرباز معلمانی بود که از مبدا زاهدان به مقصد آبادان در حرکت بود که در جاده یزد-دهشیر به علت نقص فنی به وجود آمده، با جدول وسط جاده برخورد کرده و واژگون می‌شود و پس از واژگون شدن با یک دستگاه تریلی که در مسیر مخالف جاده پارک شده بود، برخورد می‌کند. این حادثه منجر به فوت ۵ تن از سرباز معلم‌ها شد.

با توجه به انتقاداتی که نسبت به کیفیت اتوبوس‌های حامل سرباز معلم‌ها و خبرنگاران همچون استفاده از لنت ترمز نامرغوب، خراب بودن کمربند ایمنی و … وارد بود، پیمان پیرایش مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی در سازمان ملی استاندارد به سوالات عمده در مورد وضعیت کیفی اتوبوس‌ها پاسخ داد که این توضیحات در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

علت حذف تجهیزات ایمنی، کمربند ایمنی، چکش شکستن شیشه و … از اتوبوس‌ها هنگام تولید و فروش به مشتریان چیست؟ آیا سازمان استاندارد، مراحل تولید خودرو را چک می‌کند؟

هیچکدام از تجهیزات مذکور از مراحل تولید و استاندارد‌های اجباری حذف نشده اند و علت فقدان آن در بعضی از اتوبوس‌ها می‌تواند به علت قدیمی بودن اتوبوس و یا حذف آن از سوی بهره بردار باشد. بدیهی است نظارت بر وجود تجهیزات مزبور طبق استاندارد ملی و پس از آن صدور صورت وضعیت بر عهده ارگان‌های مربوطه است و باید از حرکت اتوبوس‌های فاقد تجهیزات یاد شده اکیداً ممانعت به عمل آید.

گفته می‌شود برخی سازندگان داخلی از قطعات نامرغوب مانند لنت ترمز یا جداره‌های اتوبوس در هنگام تولید استفاده می‌کنند، آیا این موضوع صحت دارد؟

لنت ترمز دارای استاندارد اجباری است و تولید و واردات آن به کشور منوط به مطابقت با استاندارد ملی است، چنانچه به صورت غیرمجاز به کشور وارد و یا فاقد پروانه کاربرد علامت استاندارد باشد، توزیع آن در کشور غیر قانونی بوده و در صورت شناسایی با متخلفان برخورد می‌شود. در استاندارد ۷۸۱۵ استحکام کابین خودرو با سقوط بدنه از ارتفاع بر روی گوشه سقف خودرو سنجیده می‌شود که لازمه تأیید در این آزمون استفاده از مواد با سختی و استحکام مناسب و طراحی ساختار مقاوم در برابر ضربه می‌باشد.

تعمیرات اتوبوس‌ها با چه قطعاتی انجام می‌شود؟

چنانچه اتوبوس برای خدمات پس از فروش به نمایندگی مجاز خودروساز مراجعه کند، حسب آئین نامه حمایت از مصرف کنندگان خودرو، خودروساز مکلف به تعمیر و تعویض قطعات مصرفی با قطعات اصلی و استاندارد است. اما شواهد حاکی از آن است که مالکان اتوبوس بعضاً از سایر مراکز خدماتی بهره گیری کرده و قطعات غیر اصلی را استفاده می‌کنند. حسب اعلام خودروساز در حادثه اخیر اتوبوس خبرنگاران، اتوبوس حادثه دیده از سال ۹۳ مراجعه‌ای به نمایندگی‌های مجاز خودروساز برای اخذ خدمات خودرویی نداشته است.

لوازم یدکی پرمصرف از قبیل لاستیک اعم از وارداتی و تولید داخل اکثراً از انواع مرغوب نیست؟ چرا سازمان ملی استاندارد هشدار‌های لازم را به دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت صمت نمی‌دهد؟

لاستیک خودرو دارای استاندارد اجباری است و تولید آن در کشور و واردات آن از مبادی رسمی مشمول کنترل و نظارت این سازمان است. با توجه به جنبه ایمنی قطعه مزبور نظارت‌های ویژه‌ای در واردات کالا علی الخصوص در مورد سال تولید آن لحاظ شده است. متأسفانه عدم کنترل و نظارت مناسب در حین بهره برداری مهم‌ترین عامل بروز عیوب فنی طی سالیان اخیر شده است به نحوی که در حادثه اخیر اتوبوس سربازان معلم در جاده یزد به دهشیر، علی رغم صدور صورت وضعیت توسط شرکت حمل و نقل، صاف بودن تایر خودرو یکی از عوامل ترکیدن تایر و از کنترل خارج شدن خودرو در حین سانحه بوده است.

منبع: مهر
ارسال نظرات
امروز شنبه ۲۹ آذر
امروز شنبه ۲۹ آذر
امروز شنبه ۲۹ آذر
امروز شنبه ۲۹ آذر