تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

در مراسم یادبود خبرنگار فقید ایسنا چه گذشت؟

مراسم یادبود «مهشاد کریمی» ـ خبرنگار فقید محیط زیست ایسنا ـ به همت این خبرگزاری و با همکاری جهاددانشگاهی برگزار شد.

کد خبر: ۹۸۳۱۳
۰۹:۱۸ - ۰۹ تير ۱۴۰۰

در مراسم یادبود خبرنگار فقید ایسنا چه گذشت؟

دیدارنیوز - در پنجمین روز از درگذشت مهشاد کریمی ـ خبرنگار فقید ایسنا ـ مراسم یادبودی با حضور جمع کثیری از مدیران دولتی و شهری، نمایندگان مجلس و همچنین فعالان فرهنگی، رسانه‌ای و محیط زیست در فضای باز پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاددانشگاهی برگزار شد.

این مراسم که به میزبانی ایسنا و با حضور خانواده مرحوم مهشاد کریمی برگزار شد، با همراهی پیروز حناچی (شهردار تهران)، عیسی کلانتری (رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست)، علی ربیعی (سخنگوی دولت)، حمیدرضا طیبی (رئیس جهاددانشگاهی)، مسعود پزشکیان (نماینده مجلس)، محمدرضا رضایی کوچی (نماینده جهرم و رییس کمیسیون عمران)، معصومه ابتکار (معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده)، محمد خدادی (معاون مطبوعاتی)، محمدمهدی زاهدی (نماینده مجلس)، علی اعطا (سخنگوی شورای شهر تهران)، محمد احسانی (مدیر شبکه نسیم)، مهدی توکلی‌زاده (مدیر تأمین برنامه شبکه نسیم)، شیدا اسلامی (مدیر روابط عمومی معاونت برون مرزی صداوسیما)، مهدی رحمانیان (مدیر مسوول روزنامه شرق)، محمدصادق عرب (مدیر مسوول تابناک)، مسعود حیدری (مدیرعامل ایلنا)، محمدحسین حسنی (مدیرعامل ایکنا)، سیدمحمد جواد شوشتری (معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی)، محمدصادق بیجندی (معاون آموزشی جهاددانشگاهی)، محمدرضا پورعابدی (معاون پژوهش وفناوری دفتر مرکزی جهادانشگاهی)، مهرداد ذوالنور (هنرمند گرافیست و فیلمساز)، مجید فروغی (مدیر روابط عمومی معاونت هنری)، پدرام پاک آیین (نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات)، حبیب الله عباسی (مدیر پایگاه خبری شفقنا)، علی اصغر شفیعیان (مدیر پایگاه خبری انصاف نیوز)، محسن فتحی (نماینده سنندج)، فاطمه محمدبیگی (نماینده قزوین و سخنگوی فراکسیون محیط زیست)،سمیه رفیعی(نماینده تهران و رئیس فراکسیون محیط زیست)، علیرضا رحیمی (نماینده تهران در دوره دهم)، سیدنظام موسوی (سخنگوی هیات رئیسه مجلس)، عباس مقتدایی (نماینده اصفهان)، ابراهیم رضایی (نماینده دشتستان)، زهرا شیخی (نماینده اصفهان)، مسعود نجفی (مدیر روابط سازمان سینمایی)، محمدرضا نوروزپور (مدیرعامل ایرنا)، کامبیز نوروزی (فعال رسانه‌ای)، جمعی از اهالی مطبوعات، مدیران جهاددانشگاهی، فعالان محیط‌زیست و فعالان فرهنگی هنری و همراه بود.


هیچگاه حضوری اینگونه تلخ در جمع بچه‌های ایسنا را انتظار نداشتم

در مراسم بزرگداشت زنده‌یاد مهشاد کریمی خبرنگار محیط زیست ایسنا که در حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران در استان آذربایجان غربی جان باخت، علی ربیعی، سخنگوی دولت گفت: تجدید نظر و سیاستگذاری در زمینه پروتکل‌های اعزام خبرنگاران به ماموریت باید با جدیت مورد پیگیری نهادهای صنفی قرار بگیرد.

ربیعی با بیان اینکه «هیچ‌وقت حضوری اینگونه تلخ در جمع بچه‌های ایسنا را انتظار نداشتم»، اظهار کرد: مطمئنم این حادثه تلخ باید پیام آور در چند حوزه شود و قطعاً تجدید نظر و سیاستگذاری در زمینه پروتکل های اعزام خبرنگاران به ماموریت باید با جدیت مورد پیگیری نهادهای صنفی قرار بگیرد.

وی با اشاره به سختی فعالیت خبرنگاران گفت: اهالی رسانه همواره شرایط و سختی کار دارند؛ امروز مهشاد و ریحانه جانشان را دادند اما بچه‌های رسانه‌ای مدتهاست با همه سختی‌ها از روح و روانشان مایه می گذارند.

سخنگوی دولت همچنین به ۱۷ هزار تلفات جاده‌ای در سال ۹۸ اشاره و خاطرنشان کرد: امروز نیازمند آموزش و فرهنگ سازی و نظارت بیشتر و نوسازی وسایل نقلیه هستیم و خون این دو عزیز باید موجب سیاستگذاری‌های مطلوب جاده‌ای شود. باید تا روز آخری که در مسند کار هستیم دنبال مهیا کردن شرایطی باشیم تا شاهد از دست دادن‌های کمتری باشیم.

ربیعی با بیان اینکه «می‌دانم پدر و مادر مهشاد کریمی سختی‌های بسیاری را تحمل می‌کنند»، اظهار کرد: با مرگ انسان‌ها، فقط یک تن زیر خاک نمی‌رود بلکه بسیاری از خاطرات هستند که زیر خاک می‌روند. امروز جمع شده‌ایم تا به خانواده از دست رفتگان تسلیت بگوییم.

وی تصریح کرد: با داغداران سانحه واژگونی اتوبوس خبرنگاران ابراز همدردی و ادای احترام می‌کنیم و برای هر نقصان متصوری عذرخواهی و پوزش می‌طلبیم.

سخنگوی دولت در پایان گفت: مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی برای زندگی و زیست بهتر مردم می‌نوشتند؛ آنها برای گلها و حیوانات و هر چه که بوی زندگی می‌داد، می‌نوشتند و قطعاً اثر وجودی‌شان بر زندگی همه ما باقیست و روح آن عزیزان با فاطمه زهرا (س) محشور است.

راوی اتفاقات خود به موضوع روایت تبدیل شد

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم که در مراسم یادبود مهشاد کریمی خبرنگار فقید ایسنا حضور داشت، با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران گفت: اینکه چطور می‌توان این اتفاق را به یک موضوع پیشگیرانه تبدیل کرد بسیار موضوع مهمی است و این اتفاق، با همه تلخی خود دریچه‌ای را به سوی روشنی باز کرده است.

او در سخنانی ضمن ابراز تسلیت به خانواده‌های داغدار مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی و همچنین جامعه خبری، اظهار کرد: این اتفاق تلخ و سخت از جهات مختلف سنگین بوده، هست و خواهد بود. از این جهت که خبرنگاران همواره پیش از این راوی بودند اما در این اتفاق خود به موضوع روایت تبدیل شدند و شاید بخشی از تلخی این حادثه به این دلیل بود که این جایگاه‌ها از راوی به خود موضوع روایت تغییر کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به سانحه اتوبوس خبرنگاران یادآور شد: جامعه خبرنگارانی که در این کاروان بودند و تعداد آنها بیش از ۲۰ نفر بود، همگی برای مسئولیت حرفه‌ای خود پای در این مسیر گذاشتند. این سفر، تفریحی و سیاحتی نبود بلکه ماموریت و مسئولیت رسانه‌ای بود. همه این موارد در کنار هم، با شنیدن خبر این حادثه، جامعه ایرانی به طور عام و جامعه رسانه به طور خاص را در یک غم عمیقی فرو برد. به ویژه اینکه این دو خبرنگار عزیز که دیگر بین ما نیستند، ویژگی‌های خاص خود را در ایسنا و ایرنا داشتند و این ویژگی‌ها را همه همکاران در رسانه با تمام وجود خود حس کرده بودند؛ داشتن دغدغه‌های اجتماعی از جمله ویژگی‌های این دو عزیز بود و این ویژگی‌ها کاملا در کار حرفه‌ای آنها نمایان بود.

صالحی افزود: خلاقیت و سواد رسانه‌ای در محیط کاری رسانه‌، از دیگر ویژگی‌های این دو عزیز بود. عشق حرفه‌ای این دو به کار رسانه‌ای مثال‌زدنی است و هر کدام از همکاران و اطرافیان آنها می‌توانند به این موضوع گواهی بدهند. اینکه خانم مهشاد کریمی در آستانه مهمترین اتفاق زندگی خود یعنی ازدواج، پای به سفر کاری خود می‌گذارد یک موضوع ساده نیست بلکه نشان می‌دهد که چگونه با حرفه خودش پیوند ترکیبی یافته و از اینکه در این ماموریت، راوی اتفاقات خود به موضوع روایت تبدیل شده است، غمگین و محزون هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به سخنان ابوالفضل فاتح، موسس ایسنا گفت: ایشان در سخنان چند روز گذشته خود به درگذشت سالانه ۱۷ هزار نفر به علت سوانحه جاده‌ای اشاره کرد که اتفاق ناخوشایندی است و امروز که غم خبرنگاران ما را در سوگ برده است، جامعه رسانه بیش از پیش می‌تواند به این موضوع مهم بپردازد و این معضل را مورد مطالبه قرار دهد تا سوگ این عزیزان مقدمه‌ای برای جلوگیری از سوگ عزیزان دیگر باشد. اینکه چطور می‌توان این اتفاق را به یک موضوع پیشگیرانه تبدیل کرد، بسیار مهم است. این اتفاق با همه تلخی خود دریچه‌ای را به سوی روشنی باز کرده است.

صالحی همچنین گفت: داغدار این اتفاق تلخ هستیم. با حادثه تلخی روبه‌رو بودیم و در طول این یک هفته خانواده‌های این عزیزان با شرایط سخت و دشواری روبه‌رو شده‌اند. جامعه رسانه‌ای ما این دو عزیز را از یاد نخواهد برد.

پر کشیدن ۹ جوان در طول  ۲۰ سال عمر ایسنا

همچنین علیرضا بهرامی از جمع همکاران زنده‌یاد مهشاد کریمی در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در سخنانی گفت: در مراسم یادبود همسنگر پرکشیده‌مان هستیم و بی‌شک آنچه در این روزها بر دوستان و خانواده آن مرحومه گذشت در هیچ واژه‌ای و کلامی نمی‌گنجد. اما همان‌طور که دوستان در این جایگاه و جایگاه‌های مشابه تاکید کردند، چاره‌جویی و تدوین مرام‌نامه‌هایی برای مراقبت از جان تک تک آحاد جامعه، از روزنامه‌نگاران گرفته تا معلمان، سربازان، کارگران و دیگر اقشار، یکی از اصلی‌ترین مطالبات ما در پیگیری این موضوع خواهد بود. امیدواریم که در این راه از پای نمانیم.

او سپس گفت: قطعا درگذشت بیش از ۱۷۰ هزار نفر از هموطنان‌مان در یک دهه گذشته در حوادث جاده‌ای فقط یک عدد نیست؛ ۱۷۰ هزار ضربدر یک دنیا خاطره، آرزو، تکیه‌گاه، عاطفه و همان اجزایی است که ساختار اجتماعی را تشکیل می‌دهد. دستیابی به آنچه این روزها در زمینه‌ی چاره‌جویی موضوع بر قلم‌ها جاری می‌شود، آنقدر دشوار می‌نماید که گاهی به آرزویی دست‌نیافتنی می‌ماند. امیدواریم جدیتی که در این حرکت ایجاد شده، در نهایت تسلی داغ‌دیدگان با اتفاق‌های خوشایند در جلوگیری از تکرار حوادث مشابه در آینده باشد.

بهرامی در بخش پایانی سخنان خود با یادآوری خبرنگاران جوانی که در طول دو دهه فعالیت ایسنا پر کشیدند، گفت: پر کشیدن ۹ جوان در طول این ۲۰ سال، برای یک مجموعه‌ی جوان، میانگین زیادی است. شهید حسن قریب، اسماعیل عمرانی، وحید سهرابی، میلاد اسلامی، کمال حاجی‌پور، علیرضا تلیانی، سیدمصطفی فاطمی، ندا پورمزرعه و حالا مهشاد کریمی. این تعداد برای یک مجموعه‌ی جوان، آمار کمی محسوب نمی‌شود. حال اگر ایسنا را یک نمونه‌ی کوچک در جامعه در نظر بگیریم، ضرورت چاره‌جویی در این زمینه و جلوگیری برای از دست رفتن سرمایه‌های اجتماعی، بسیار ضروری می‌نماید.

عصر چهارشنبه ـ دوم تیرماه ـ واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران در نقده دو کشته و ۲۱ زخمی برجای گذاشت. متاسفانه مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی خبرنگاران ایسنا و ایرنا در این حادثه جان باختند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی