تیتر امروز

بحران آب خوزستان را نمی توان با هندسه و ریاضی حل کرد!
رئیس دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز:

بحران آب خوزستان را نمی توان با هندسه و ریاضی حل کرد!

دکتر مهدی قمیشی رئیس دانشکده آب دانشگاه شهید چمران اهواز مشکل آب در خوزستان را نه ناشی از سدها که ناشی از نگاه کلان مدیران کشور به مقوله آب می‌داند. نگاهی که او به هندسه و ریاضی تشبیه می‌کند!

قیمت برخی خودرو‌های پرتیراژ داخلی مانند پراید۱۱۱، پژو ۲۰۶ و کوئیک دنده‌ای نسبت به ۳ روز نخست هفته جاری، کاهش یک تا ۲ میلیون تومانی را تجربه کرد، اما مقاومت اغلب پراید‌ها در برابر کاهش قیمت ادامه دارد.

کد خبر: ۹۷۳۶۰
۱۲:۴۱ - ۰۲ تير ۱۴۰۰

کاهش قیمت خودرو‌های پرتیراژ

دیدارنیوز ـ پس از گذشت ۲ هفته از افزایش قیمت خودرو‌های پرتیراژ داخلی در آگهی‌های مجازی فروش خودرو، سرانجام از دیروز سیر نزولی قیمت خودرو‌های داخلی با کاهش یک تا ۳ میلیون تومانی قیمت برخی از این خودرو‌ها آغاز شد.

با وجود رکود شدید حاکم بر معاملات بازار خودرو، طی چند هفته گذشته قیمت انواع خودرو‌های پرتیراژ داخلی متاثر از نوسان نرخ ارز، کاهش عرضه و انتظار مشتریان برای تأثیر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بر قیمت و بازار خودرو، سیر صعودی به‌خود گرفته بود؛ به‌نحوی که قیمت برخی خودرو‌های داخلی مانند انواع پژو ۲۰۶ و پراید افزایش قیمت ۳ تا ۱۰ میلیون تومانی تا ۳ روز نخست هفته جاری را شاهد بود. اما از دیروز سیر نزولی قیمت خودرو‌های پرتیراژ داخلی هرچند کم در برخی محصولات ایران‌خودرو و سایپا آغاز شده است؛ گرچه چسبندگی قیمت انواع پراید به بالا موجب شده نه‌تن‌ها روند کاهشی قیمت انواع محصولات سایپا نسبت به ایران‌خودرو کندتر باشد، بلکه حتی در فضای راکد و کاهشی قیمت خودرو نیز برخی انواع پراید رشد قیمت یک تا ۴ میلیون تومانی را تجربه کرد.

نوسان قیمت خودرو‌های پرتیراژ داخلی در فضای مجازی در شرایطی ادامه دارد که به‌گفته فعالان صنفی این روز‌ها کمتر خریدار یا فروشنده‌ای در بازار خودرو حاضر به پذیرش ریسک انجام معاملات خودرویی است؛ موضوعی که در مورد بازار خودرو‌های وارداتی نیز مصداق داشته و فعالان صنفی و محدود مشتریان اینگونه خودرو‌ها نیز به‌دلیل نامشخص‌بودن و نوسان نرخ ارز و سرانجام آزادسازی واردات خودرو چشم‌انداز مبهمی را برای قیمت و بازار اینگونه خودرو‌ها در آینده نزدیک تصور می‌کنند.

این در حالی است که به‌گفته برخی کارشناسان، در میان‌مدت به‌دلیل پیشی گرفتن تقاضای عرضه از بازار خودرو‌های پرتیراژ داخلی به‌دلیل ورود خودرو‌های دپوشده تولیدی سال گذشته به بازار و به‌دلیل کاهش تقاضای مؤثر خرید در بازار این خودرو‌ها به کمتر از ۵۰۰هزار دستگاه، کاهش قیمت و تشدید رکود سرنوشت بازار خودرو در چندماه آینده خواهد بود.

با وجود این، بازار خودرو نیز همانند بسیاری دیگر از کالا‌های واسطه‌ای و سرمایه‌ای بیش از هر عامل دیگری در انتظار سرانجام مذاکرات سیاسی و گشایش‌های ارزی و تعرفه‌ای احتمالی ناشی از آن طی سال‌جاری خواهد بود.

افت قیمت برخی پرتیراژ‌ها

بررسی قیمت انواع خودرو‌های پرتیراژ داخلی در آگهی فروش اینترنتی حاکی از شکست مقاومت بازار این خودرو‌ها در برابر کاهش قیمت‌هاست؛ به‌نحوی که قیمت برخی انواع خودرو‌های پرتقاضای مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت، نسبت به ۳ روز نخست هفته جاری سیر نزولی به خود گرفته است. قیمت برخی خودرو‌های پرتیراژ داخلی از دیروز (سه‌شنبه) نزولی شده است؛ به‌نحوی که قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معمولی مدل ۱۳۹۹ با کاهش یک میلیون تومانی از ۲۰۰ به ۱۹۹ میلیون تومان، اما مدل فول و ۱۴۰۰ این خودرو با افزایش ۳ میلیون تومانی قیمت از ۲۰۸ به ۲۱۱ میلیون تومان رسید. در گروه پراید‌ها نیز قیمت پراید ۱۳۱ با کاهش یک میلیون تومانی به ۱۲۲ میلیون و کوییک دنده‌ای مدل ۱۳۹۹ با کاهش ۲ میلیون تومانی از ۱۴۷ میلیون تومان در روز دوشنبه هفته جاری به ۱۴۵ میلیون و مدل ۱۴۰۰ این خودرو با بیشترین کاهش قیمت نسبت به سایر خودرو‌های پرتیراژ موجود در بازار، از ۱۵۳ به ۱۵۰ میلیون تومان رسید.

ساز ناکوک پراید‌ها برای گرانی

کاهش یا تثبیت قیمت برخی خودرو‌های پرتیراژ در معاملات دیروز بازار خودرو نسبت به ۳ روز نخست هفته جاری و قبل از آن در حالی است که قیمت اغلب پراید‌ها سیر صعودی به‌خود گرفت؛ به‌نحوی که قیمت پراید ۱۱۱ از ۱۳۳ میلیون تومان در اواخر هفته گذشته به ۱۳۵ میلیون تومان رسید و قیمت پراید ۱۳۱ نیز با وجود کاهش یک‌میلیون تومانی و رسیدن به نرخ ۱۲۲ میلیون تومان کماکان ۳ میلیون تومان گران‌تر از چهارشنبه هفته گذشته بود. همچنین پراید ۱۳۲ نیز که چهارشنبه هفته گذشته ۱۲۰ میلیون تومان قیمت داشته، دیروز با قیمت ۱۲۲ میلیون و پراید ۱۳۱ با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان معامله شد، پراید ۱۵۱ نیز نسبت به چهارشنبه هفته گذشته رشد قیمت ۴ میلیون تومان را شاهد بود و دیروز ۱۲۵ میلیون تومان قیمت خورد.

یک فعال بازار خودرو در مورد افزایش قیمت پراید‌ها در بازار خودرو گفت: با وجود این که بازار خودرو رکودی است و قیمت‌ها روند کاهشی به خود گرفته، قیمت پراید به‌دلیل عدم عرضه، سیر صعودی دارد. در واقع با توجه به توقف تولید ۳ مدل پراید، قیمت بازار آن با افزایش روبه‌رو شده است. علیرضا پورحسنی، با بیان اینکه این افزایش قیمت‌ها تا اندازه‌ای معقول است، افزود: اگر این افزایش قیمت‌ها ادامه پیدا کند، متقاضیان به سمت خرید خودروی تیبا با کیفیت بهتر، موتور قوی‌تر، شاسی مستحکم‌تر و حجم موتور بالاتر سوق داده می‌شوند و باید این شیوه افزایش قیمت پراید‌ها در همین محدوده قیمتی متوقف شود.

او افزود: به مشتریان و متقاضیان توصیه می‌شود اگر قصد خرید خودرو در همین محدوده قیمتی را دارند، نسبت به خودرو‌های نزدیک به قیمت بازار پراید‌ها اقدام کنند؛ چراکه اکنون قیمت خودرو‌های تیبا و تیبا ۲ با بدنه و موتور قوی‌تر ۱۲۹ و ۱۳۷ میلیون تومان است. این فعال بازار خودرو تأکید کرد اگر مشتریان بتوانند اندکی بر بودجه خود بیفزایند نیز می‌توانند نسبت به خرید خودرو‌های ساینا، کوئیک و کوئیک R اقدام کنند؛ چراکه این خودرو‌ها اکنون به‌ترتیب با قیمت ۱۴۶، ۱۵۳ و ۱۵۹ میلیون تومان معامله می‌شوند. همچنین با وجود این که پراید تا مدل ۹۹ در بازار موجود است، اما این خودرو‌ها با مدل ۱۴۰۰ نیز روانه بازار می‌شوند.

تأثیر عرضه خودرو‌های دپوشده بر کاهش قیمت

یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با همشهری با بیان این که احتمال آن که قیمت خودرو در کوتاه‌مدت کاهش یابد، اما در بلندمدت این احتمال وجود دارد که نرخ بالای تورم مانع از تداوم این کاهش قیمت‌ها شود، گفت: همچنان پیش‌بینی قطعی از آینده بازار خودرو دشوار خواهد بود، هرچند در کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌توان دو سناریوی متفاوت برای این بازار درنظر گرفت. فربد زاوه افزود: براساس آمار‌هایی که وزارت صمت از تولید خودرو در سال ۹۹ ارائه کرده، اکنون میزان تولید خودرو از تقاضای فعال و مؤثر در بازار پیشی گرفته و همین موضوع به کاهش نسبی قیمت‌ها منجر شده است.

به‌گفته او صرف‌نظر از برنامه‌ریزی کلان برای تولید خودرو در داخل کشور، فعلا شرایط بازار به شکلی است که تعداد خودرو‌های عرضه‌شده در بازار نسبت به خریداران واقعی بالاتر رفته و همین موضوع می‌تواند در کوتاه‌مدت به کاهش قیمت خودرو منجر شود. زاوه با اشاره به وضعیت قیمت خودرو‌های تولیدی سال ۹۹ در بازار گفت: با توجه به این که میزان تولید و عرضه خودرو در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته، قیمت خودرو‌های تولیدی امسال قدری افزایش یافته، اما خودرو‌های تولیدی سال ۹۹ با تعداد بالا در بازار عرضه شده‌اند و همین موضوع به کاهش نسبی قیمت‌ها نیز منجر شده است. او بخشی از عدم تعادل کنونی قیمت‌ها در بازار خودرو را نتیجه لجاجت شورای رقابت بر دخالت در بازار خودرو دانست و افزود: هنوز هم در بسیاری از خودرو‌ها که عمدتاً هم محصولات پرفروش ایران‌خودرو است، همچنان شاهد فاصله قیمت ۷۰ تا ۸۰ درصدی کارخانه و حاشیه بازار هستیم. زاوه با اشاره به اینکه اکنون سطح عمومی قیمت‌ها در بازار با قدرت خرید مردم فاصله فاحشی پیدا کرده است، افزود: شرایط حاکم بر بازار خودرو گویای آن است که بازار خودرو طی چندماه آینده نیز دچار رکودی سنگین خواهد بود؛ چراکه افزایش نرخ تورم که بر مبنای اتخاذ سیاست‌های نادرست پولی و رشد نقدینگی ایجاد شده است، منجر به رشد هزینه تمام‌شده تولید و تداوم زیاندهی شرکت‌های خودروسازی خواهد شد که میزان زیان انباشته آن‌ها نسبت به سال گذشته همچنان در حال افزایش است.

منبع: همشهری
برچسب ها: قیمت خودرو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: