تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

جان داوطلبان در خطر است! تعویق کنکور سراسری رد شد!

کنکور پدیده عجیب و غریب ساختار آموزشی ایران است. پدیده‌ای که کرونا هم آن را متوقف نکرده است؛ در حالی که برخی داوطلبان با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار تعویق کنکور هستند!

کد خبر: ۹۵۷۸۷
۱۹:۱۵ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۰

تعویق کنکور

دیدارنیوز – رسول شکوهی: کنکور به اندازه کافی مشکلات مختلفی را برای ساختار آموزشی کشورمان به وجود آورده است. پدیده‌ای که تمام شئون تعلیم و تربیت کشور را درگیر کرده و خانواده‌ها و معلمان و دانش آموزان از سال‌های ابتدایی دوره متوسطه با آن سر و کله می‌زنند. با شیوع کرونا در کشور کنکور مشکلات دیگری را هم به وجود آورده است.

سال گذشته بعد از تعویق چند باره کنکور‌های مختلف، در نهایت تلاش شد تا پایان تابستان همه کنکور‌ها برگزار شود. امسال نیز با پیک چهارم کرونا بعد از تعطیلات نوروز برخی کنکور‌ها مانند کنکور کارشناسی ارشد به تعویق افتاد. مشکل، اما در رابطه با کنکور سراسری است که قرار است در تیرماه برگزار شود.

به مانند سال گذشته امسال نیز بخش زیادی از داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها کمپینی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کردند و خواستار تعویق کنکور سراسری شدند. هشتگ‌های مختلفی با عنوان تعویق کنکور در شبکه‌های اجتماعی ساخته شد و کاربران مختلفی در این باره گفتند و نوشتند. خانواده‌ها و داوطلبان نگرانی خود را نسبت به وضعیت کرونایی کشور اعلام کردند.

ارسال نامه به وزیر بهداشت و پیگیری‌های مختلف انجام شد، ولی در نهایت به نتیجه‌ای نرسید و سازمان سنجش برنامه برگزاری کنکور‌ها را طبق نظر ستاد ملی کرونا اعلام کرد. فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به مصوبه شصت و هشتمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، آزمون مذکور طبق زمان بندی اعلام شده برگزار خواهد شد.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور خاطر نشان کرد: آزمون گروه آزمایشی هنر صبح روز چهارشنبه نهم، گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و گروه آزمایشی علوم انسانی صبح روز پنجشنبه دهم تیرماه، گروه آزمایشی علوم تجربی صبح روز جمعه ۱۱ تیر و گروه آزمایشی زبان‌های خارجی نیز صبح روز ۱۲ تیر ماه برگزار خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: متقاضیان لازم است از روز یکشنبه ۶ تیر ماه سال جاری نسبت به پرینت کارت شرکت در جلسه آزمون سراسری اقدام کنند. در این راستا اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور درخصوص جزئیات برگزاری آزمون در تاریخ ۳۰ خرداد از طریق درگاه اطلاع رسانی این سازمان منتشر خواهد شد.

با برخی از داوطلبان کنکور سراسری گفت و گویی داشتم و اکثر آن‌ها نگران سلامتی خود و اطرافیانشان بودند و بر این نکته تاکید داشتند که اگر کنکور به تعویق بیافتد احتمال کمتری دارد که دچار مشکلاتی در حوزه سلامتی شوند. آن‌ها اصرار داشتند که نامه‌ای که خطاب به رئیس جمهور نوشته شده است منتشر شود شاید تاثیری در تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا داشته باشد:

«عنوان مطالبه: درخواست تعویق کنکور سراسری ۱۴۰۰

جناب آقای دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهور و رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا

با عرض سلام و خسته نباشید و ضمن تشکر محضر تمامی عزیزان زحمتکش که در این شرایط کرونایی کشور و امتحان خاص الهی، خالصانه در جهت رفع مشکلات ملت تلاش نموده و از هیچ عملی برای بهبودی شرایط مضایقه نکرده و نمی‌کنند. به نمایندگی از تعداد کثیری از داوطلبان آزمون‌های ملی کارشناسی ارشد و سراسری از شما عزیزان تقاضا داریم به دلایل ذیل آزمون سراسری را همچون سایر آزمون‌های ملی به تعویق انداخته و آن را در موعد مناسب تری برگزار بفرمایید:
۱ -متاسفانه تعداد بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری در طول سال گذشته بالاخص در پیک چهارم، به ویروس منحوس کرونا مبتلا شده و به دلیل شرایط جسمانی نامناسب مدت زیادی از طلایی‌ترین ساعات مطالعاتی خود را از دست داده اند که جبران این امر تعویق آزمون سراسری را اقتضا می‌کند.

۲ -در طول ۵۳ سال گذشته از زمان برگزاری اولین کنکور در ایران، این برای اولین بار است که کنکور ارشد بعد از کنکور سراسری برگزار خواهد شد که این امر مشکلات عدیده‌ای را برای داوطلبان مشترک در این دو آزمون که جمعیت قابل توجهی هستند من باب موضوع انتخاب رشته و آسیب به برنامه مطالعاتی آنان ایجاد می‌کند. مهر تاییدی بر این امر را سخنگوی محترم سازمان سنجش در گفتگوی اخیر خود با سایت انصاف نیوز، با بیان وجوب رعایت این ترتیب آزمون‌ها در سالیان گذشته بر اساس معیار‌ها و تجربه‌ها و تبعا لزوم رعایت آن در سال آتی زدند.

۳ -بعد از ماه مبارک رمضان و پای ان امتحانات دانش آموزان به دلیل افزایش سفر‌ها و رفت آمد‌های شهری و برون شهری و همچنین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا متاسفانه چند روزی است که با افزایش دوباره آمار مبتلایان در کشور و همچنین قرمز شدن دوباره شرایط شهر‌ها و استان‌هایی همچون هرمزگان و سیستان و بلوچستان و... مواجه شده ایم که تجمع گسترده‌ای همچون کنکور سراسری با جمعیتی بالغ بر یک و نیم میلیون نفر می‌تواند خطری بالقوه برای افزایش شیوع کرونا باشد.
از طرفی بر اساس شنیده‌ها و مصاحبه‌ها و همچنین آمار‌های اعلامی روزانه، متاسفانه زنگ خطر آغاز پیک پنجم در بسیاری از استان‌ها به صدا در آمده که مصداق آن ۳ برابر شدن آمار مبتلایان جدید در ۳ روز اخیر است.

۴ -ورود سویه‌های جدید ویروس کرونا همچون سویه هندی و آفریقای جنوبی که قدرت سرایت بیشتری داشته و متاسفانه جوانان را بیشتر درگیر می‌کند.

۵ -افزایش میزان واکسیناسیون در کشور با ورود واکسن‌های تولید داخل در ماه آتی و کاهش خطر مرگ و میر و شیوع بیشتر کرونا.

۶ -شرایط روحی نامناسب تعداد زیادی از دانش آموزان به دلیل وجود محدودیت‌ها و همچنین از دست دادن شماری از عزیزان خویش در موج قبلی کرونا.

۷ -شرایط نامطلوب آموزشی به دلیل برگزاری مجازی کلاس‌ها و همچنین عدم دسترسی بسیاری از داوطلبان به این نوع آموزش در کشور اقتضا می‌کند که دانش آموزان فرصت بیشتری برای مطالعه داشته باشند.

۸ -انتقال آزمون‌های ملی با جمعیتی کمتر نسبت به کنکور سراسری به مرداد ماه از جمله انتقال آزمون وکالت، ارشد و حتی آزمون ارشد وزارت بهداشت با وجود واکسینه شدن داوطلبان.

۹ -حذف کنکور نظام قدیم در سال ۹۹ که سبب شد جمعیت عظیمی از پشت کنکوری‌ها امسال منابع نظام جدید را تهیه نموده و لزوماً نیازمند زمان بیشتری برای مطالعه آن با توجه به جدید بودن منابع هستند تا عدالت بین آنان و سایر داوطلبان رعایت شود.

۱۰ -برگزاری کنکور سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی در اواخر مرداد ماه که سبب شد داوطلبان پشت کنکوری با توجه به شرایط نامساعد کرونا فرصت و امکانات کمتری برای مطالعه امسال داشته باشند.

۱۱ -فاصله کم پایان امتحانات نهایی با برگزاری کنکور سراسری با توجه به اوضاع نامناسب آموزشی امسال نسبت به سال‌های گذشته.

۱۲ -تجربه موفق برگزاری کنکور سال گذشته در اواخر مرداد ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عملکرد مناسب دستگاه‌های نظارتی

از شما عزیزان عاجزانه تقاضا داریم ضمن حمایت از جوانان، تصمیم بهتری در این باره گرفته شود و کنکور سراسری همچون سایر آزمون‌های ملی امسال نیز با تعویق برگزار شود چرا که این خواسته بسیاری از جوانان در فضای مجازی که بستری برای ارائه درخواست ملت است بوده فارغ از آن به دلیل اهمیت کنکور سراسری در آینده جوانان و همچنین لزوم رعایت عدالت و آرامش ذهنی برای داوطلبان که تعویق این آزمون را اقتضا می‌کند بار دیگر از شما عزیزان خواهان یاری هستیم.

بدون شک برگزاری این آزمون در شرایط کنونی می‌تواند سبب کاهش احتمال موفقیت و همچنین ایجاد هزینه‌های هنگفت مالی و معنوی برای داوطلبان و خانواده‌های آنان شود. با توجه به اهمیت موضوع لطفاً در اسرع وقت رسیدگی شده و نتیجه آن به آحاد ملت عزیز ایران برسد.

خداوند حافظ شما باشد؛ و من الله توفیق.»

تلاش ما به عنوان رسانه این بود که صدای این داوطلبان باشیم، ولی کنکور پدیده‌ای است که همه چیز نظام تعلیم و تربیت را به خود مشغول کرده و حتی کار به جایی کشیده که جان داوطلبان هم در خطر می‌افتد، ولی در کنکور‌ها تغییری ایجاد نمی‌شود. حال که نظام تعلیم و تربیت ما آنقدر وابسته به این پدیده مافیایی است و گویا دیگر راهی برای جذب دانشجو در دانشگاه‌ها ندارد بهتر است که ستاد ملی مقابله با کرونا برای سلامت جامعه و داوطلبان فکری کند.

دستورالعمل‌هایی مثل فاصله گذاری فیزیکی و افزایش تعداد مراکز برگزاری و تجهیز آن مراکز به ماسک و وسائل ضدعفونی می‌تواند تا حدی چرخه انتقال را کاهش دهد. کنکور بخشی از آرزو‌های نسل جوان کشور را تحت الشعاع قرار داده و این بار با نگرانی باید در جلسه کنکور شرکت کنند و نگرانی برای سلامتی هم به باقی نگرانی‌های نسل جدید اضافه شده است. این مساله می‌تواند برای خانواده‌های داوطلبان که احتمالا در میان آن‌ها سالمندان و بیماران نیز حضور داشته باشند خطرساز باشد و به همین خاطر باید رعایت تمام دستورالعمل‌ها در دستور کار ستاد ملی مقابله با کرونا و سازمان سنجش و مسئولین برگزاری کنکور قرار گیرد تا جان افراد کمتری در خطر بیافتد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
کنکوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
0
21
شما را به خدا صدای بیش از یک میلیون دانش آموز باشید و حمایت خودتون رو از ما دریغ نکنید.این بی عدالتی محض است که ارشد و دیگر آزمون ها در مرداد ماه برگزار شوند و فقط سراسری در تیر....مگر ما واکسینه شده ایم؟؟؟ خون ارشدی ها رنگین تر است؟؟؟ چون سن مان کم است صدایمان به گوش مسئولین نمیرسد یا گوش های خود را گرفته اند تا سیاست ها و برنامه هایشان بر هم نخورد....به والله بابت دینی که دارید در روز قیامت بازخواست خواهید شد.
کنکوری
|
Germany
|
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
0
16
به چه علت آزمون های فروردین و خرداد با ۲ماه تعویق به مرداد منتقل شدن؟اگه شرایط تیرماه مساعده چرا آزمونهای ارشد و وزرات بهداشت به تیرماه موکول نشدن؟بسه بسه....خسته نشدید از این همه تبعیض پی درپی؟شما مارو چی فرض کردید؟فک کردید متوجه نیستیم پای منافعتون درمیونه؟ یا آزمون ارشد طبق سال های گذشته تغییر میکنه و میاد اول تیر قبل از کنکور سراسری یا تاریخ کنکور سراسری تغییر میکنه میره بعد از ارشد..بعد هم امیدوار هستن به شرکت رای اولی ها در انتخابات با این همه تبعیض وبی عدالتی روشن!!وقیحانه است....
رأی اولی!
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
0
10
کنکور 1400 با یک میلیون و 400 هزار داوطلب برگزار میشود!!!!کنکور ارشد با ۸ هزار داوطلب بخاطر شرایط حاد کرونایی تا مرداد ماه به تعویق افتاد!!!!
روز جمعه 11 تیر بیش از 600 هزار دانش آموز تجربی کنکور دارن و با روزانه 200-300 فوتی کرونا باید بخاطر تصمیمات غلط مسئولان در کنکور که نتیجه زحمات 12 ساله تحصیلشان است ، شرکت کنند!!!!
عدالت شما کجا رفته؟؟؟ کو عدالتی علی واری که ادعاش رو دارید؟؟؟؟
داوطلبان سراسری واکسینه شدن یا ضد کرونان؟؟؟ یا هم بچه ن، احمقن چیزی حالیشون نمیشه!!!
کاش در همچین کشوری زندگی نمیکردم....کشوری که با جان و دل دوستش دارم ولی ارزشی برای جانم قائل نیست...
تمام حرفهای شما ادعا و شعار است...ادعای مهم بودن مطالبات رأی اولی ها و کر شدن و نشدین آخرین و مهم ترین مطالبه شان!
حالم از این همه دروغ و سیاست کثیف به هم میخوره!!! فقط میشه شما رو به خدا سپرد، من کنکوری روز قیامت از این حقی که داشتم و بهم ندادن نمیگذرم و حلالشون نمیکنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
1
8
جان همه مردم عزیز است به جز کنکوری کرونا برای همه خطرناک است به جز کنکوری
کنکوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
0
2
بنظرم اگه میخواین خبر بنویسین تمام موارد را برسی کنین 68 جلسه ستاد کرونا در 18 اردیبهشت برگزار شده و در این دوره سازمان سنجش یه تاریخ اعلام کرده کار خاصی انجام نشده که دارین اعلام میکنین تاریخ کنکور معلوم شده
داوطلب سراسری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
0
5
تعویق کنکور سراسری
لطفاااااا
یلدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
0
3
واقعا که الان کل داوطلب ها بالا ۱۰ علت اوردن که چرا میخوان کنکور تعویق بیفته کاشکی مسئولین هم یه علت منطقی بیارن که چرا نمیشه کنکور رو به تعویق انداخت.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی