تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

موج همتی فروکش کرده است؟ مرد کم فروغ مناظره دوم!

نتیجه دو مناظره برای همتی متفاوت بود. بازخورد‌ها نشان می‌دهد او در مناظره اول امیدی را در دل کسانی که نسبت به رأی دادن به او تردید دارند روشن کرد اما در مناظره دوم از فروغ این امید کم شد.

کد خبر: ۹۵۲۵۷
۰۶:۰۰ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۰

همتی انتخابات 1400 مناظره

دیدارنیوز ـ سرویس سیاسی: راند دوم از مبارزه سه‌گانه انتخاباتی به پایان رسید و مناظره‌ای که کارکردش روشن کردن فضا برای رأی دهنده‌های مردد است، نه تنها نتوانست چندان جذابینی برای سبد رأی کاندیدا‌ها ایجاد کند که باعث ناامیدی بخش گسترده‌ای از این مردد‌ها شد. نشانه‌ای ناامیدی را نیز می‌تواند در واکنش‌های اکانت‌های حامی او، یا کسانی که کم و بیش به او امید داشتند در فضای مجازی دید. به وضوح مشخص است کسانی که تا پیش از آغاز مناظره دوم به رئیس پیشین بانک مرکزی و کاندیدای فعلی بخشی از جریان اصلاحات امید داشتند هم حالا امیدشان کم‌فروغ‌تر از قبل است.

همتی؛ شروع پرشتاب و ادامه حرکت کند

بخشی از این سقوط امید مربوط به فرم برگزاری مناظره است، فرمی که باعث شد صدای محافظه‌کارترین کاندیدا‌های انتخابات هم بلند شود. صدا و سیما یکی از نماد‌های قدرت در ساختار نظام است و ایستادن رو در روی آن کاری به نسبت رادیکال به حساب می‌آید، اما جلیلی این کار را کرد و زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی هم به دنبال او صدا و سیما را نقد کردند. همتی و مهرعلیزاده، اما بی‌تفاوت به فرم مناظره‌ها، پا را از ساختار مناظره فراتر نگذاشتند و نتیجه کارشان نیز اصلاً جذاب نبود.

عدم حمایت اصلاح‌طلبان؛ مهم‌ترین معضل همتی و مهرعلیزاده

همتی در مناظره اول سیپل اصلی کاندیدا‌های اصولگرا بود. از ابتدای مناظره اول حملات به او شروع شد و او نیز اهم توان خود را به تقابل و حمله به اصولگرایان، علی‌الخصوص ابراهیم رئیسی صرف کرد. همین امر موجب شد تا او به تواند چهره یکی از قطب‌های انتخابات را به خود بگیرد. محسن مهرعلیزاده نیز در مناظره اول تمام سعی خود را صرف حمله به کاندیدا‌های اصولگرایان کرد و اگرچه به نظر در تخریب آن‌ها موفق‌تر از همتی بود، ولی عدم مواجهه اصولگرایان با او موجب شد تا نتواند چهره یک کاندیدای مهم را به خود بگیرد، اگرچه برخی از اصلاح‌طلبان در فاصله دو مناظره از مهرعلیزاده و عملکردش در مناظره اول تعریف کردند.

با این حال یکی از بزرگ‌ترین معضلات این دو کاندیدای اصلاح‌طلب، عدم حمایت قطعی و رسمی تشکیلات اصلاحات از آن‌هاست، چیزی که به نظر می‌رسد مهرعلیزاده کم‌تر به آن امید داشته و دارد، ولی عبدالناصر همتی، از ابتدای اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها و تا به امروز امیدوار بوده و هست که احزاب بزرگ اصلاح‌طلب و نیز نهاد ناسا از او حمایت کنند.


بیشتر بخوانید: همتی چقدر شانس پیروزی در انتخابات دارد؟


آن‌چه مشخص است، حمایت علنی حزب کارگزاران سازندگی از همتی است. دبیرکل این حزب اگرچه اعلام کرده است پایبند به نظر ناسا است، ولی همتی را عضو سابق این حزب دانسته و نظر کارگزارانی‌ها را به او نزدیک‌تر خوانده است. ارگان رسمی کارگزاران نیز مدام برای همتی رپورتاژ می‌رود. با این حال، اما هنوز حمایت رسمی و تمام و کمال این حزب نیز از همتی آغاز نشده است. تجارب انتخابات‌های ادوار پیشین نشان داده کارگزارانی‌ها کمپینر‌های قابلی هستند و خرج نکردن تمام توانشان برای همتی موجب شده او از منظر کمپین انتخاباتی به مشکل بخورد و حالا به نظر می‌رسد حتی مهرعلیزاده که تکلیف روشن‌تری از همتی دارد، کمپین بهتری را آغاز کرده است.

در میان سایر احزاب بزرگ اصلاح‌طلب نیز، هستند اعضایی که معتقدند حمایت از عبدالناصر همتی به مثابه پایی عمل می‌کند لای در در حال بسته شدن جمهوریت در ساختار جمهوری اسلامی. برای مثال در حزب اتحاد ملت جلایی‌پور‌ها یا مهدی شیرزاد چنین نظری دارند، ولی تصمیم جمعی این حزب و یا حزب اعتماد ملی عدم حمایت از همتی است، لااقل در این مقطع از فضای انتخاباتی.

کمپین منفی همتی در مناظره اول تا حدودی کار کرد، ولی چون نتوانست موجی حمایتی در میان تشکیلات اصلاح‌طلبان به خود جلب کند، در مناظره دوم حملات و تخریب‌های همتی نیز چندان جذب کننده نبود. عدم تسلط همتی در سخنوری و ضعف او در استخدام کلمات نیز به چشم آمد، آن‌چنان که بسیاری عملکرد او را با عملکرد حسن روحانی در دور گذشته قیاس کردند. روحانی امروز در جلسه هیئت دولت یک چشمه کوچک از توان‌مندی خود در حمله به رقبا را مجدداً نشان داد و پنج کاندیدای اصولگرای انتخابات را زیر ضرب برد و همین باعث شد اذهان مجدداً به سراغ قیاس توانمندی او با عملکرد عبدالناصر همتی برود.

همتی؛ شروع پرشتاب و ادامه حرکت کند

همتی و استراتژی‌ای که تنها برای یک مناظره جواب داد

در مناظره اول، عبدالناصر همتی با حمله به ۵ اصولگرای حاضر، آن‌ها را مسئول وضع موجود قلمداد کرد. او از تهدید محسن رضایی به برخورد قضایی با او استفاده کرد و از ابراهیم رئیسی امان نامه خواست و این خوشایند مخاطبینی قرار گرفت که حامی اصولگرایان و به خصوص ابراهیم رئیسی نیستند. او سپس بحث کاندیدای پوششی را مطرح کرد که در مناظره اول تأثیرگذار بود، ولی به نظر می‌رسد ادامه بحث کاندیدای پوششی در مناظره دوم نتوانست برای مخاطب جذابیتی ایجاد کند. با توجه به موضوع اقتصادی مناظره اول، همتی توانست تا حدودی القا کند تنها کاندیدایی در میان هفت کاندیدا است که اقتصاد می‌فهمد و این برای مخاطب قابل باور بود هرچند مهرعلیزاده و رضایی نیز تلاش کردند خود را اقتصاددان جلوه دهند، جایی که مهرعلیزاده تا حدودی موفق بود، اما رضایی کاملاً ناموفق.


بیشتر بخوانید: عبدالناصر همتی؛ زیر سایه سنگین روحانی


در مناظره دوم، اما موضوع بحث چندان به حوزه تخصص همتی مربوط نبود و همین باعث شد تا توجه ویژه افکار عمومی از او پرت شود. اصلاح حوزه سیاست، فرهنگ و اجتماع نیاز به یک سیاست‌مدار دارد. همتی اگرچه از معضلات موجود در این حوزه‌ها اسم برد و برای مثال در تقابل با رئیسی از تضاد منافع گفت، ولی مخاطب مناظره برای حل مشکل تضاد منافع به دنبال یک سیاست‌مدار می‌گردد و برند اقتصاددان بودن برای همتی در این مناظره عمل نکرد و حتی وقتی وعده‌ای مثل حضور ۵ زن در کابینه‌اش داد، مجدداً گشت ارشاد را نفی کرد یا از سیاست‌خارجی گفت و به اصولگرا‌ها حمله کرد و نگرش آن‌ها را همان نگرشی دانست که می‌خواهد کاخ سفید را حسینه کند، باز هم نتوانست چندان پرفروغ ظاهر شود.

همتی حالا فقط یک مناظره دیگر وقت دارد تا بتواند موجی اجتماعی در حمایت از خود راه بیاندازد و به واسطه این تحرک اجتماعی، بتواند تشکیلات اصلاح‌طلب را به نفع خود فعال کند. پتانسیل همتی البته بسیار محدود است، ولی در این میان نقش مشاوران همتی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
0
0
ما دزد دست همتی نمیدیم چه برسه به رای
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
0
0
همتی از قانون اف ای تی اف هیچی نمی داند مدارک و مستندات هست برای اجرا تلاش دارند و توجیح و ضمانتی وجود ندارد فقط برای فریبکاری از آن استفاده می کنند.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
0
0
مناظره؟ خودشون را مسخره کردند. منتخب کی هستند. مردم؟
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی