تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

بعد از تزریق واکسن همچنان ناقل هستید؟/ پاسخ‌های علمی به نگرانی‌های پس از واکسن

افرادی که اکنون در حال دریافت واکسن هستند این نگرانی را دارند که اطرافیان خود را مبتلا به کرونا کنند. اما این ماجرا چقدر واقعیت دارد؟

کد خبر: ۹۴۲۴۲
۱۳:۳۸ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

 تزریق واکسن و خطر ناقل بودن

دیدارنیوز ـ در مراکز تزریق واکسن کشور اکنون یک سؤال در میان افراد متولد ۱۳۳۰ و قبل آن بیشتر شنیده می‌شود. بعد از زدن واکسن ممکن است من ناقل کرونا باشم و اطرافیانم را مبتلا کنم؟

درواقع با افزایش واکسیناسیون، برخی از مردم دچار یک نگرانی مبهم شده‌اند؛ اینکه آیا افراد واکسینه شده، همچنان می‌توانند ناقل کووید-۱۹باشند؟

محققان امیدوار بودند با طراحی واکسن‌های بی‌خطر کووید-۱۹، حداقل از ابتلای نیمی از مردم به این بیماری جلوگیری شود. خوشبختانه واکسن‌ها با عملکرد عالی خود، انتظارات را برآورده کردند؛ به‌عنوان مثال، در ۶.۵ میلیون نفر از ساکنان ۱۶ سال به بالا در رژیم‌صهیونیستی، واکسن فایزر بعد از هر دو دوز ۵/۹۳ درصد مؤثر واقع شد. طی ۲ماه، در میان ۴.۷ میلیون واکسینه شده کامل، عفونت‌های قابل تشخیص ۳۰ برابر کمتر شد. به‌طور مشابه در کالیفرنیا و تگزاس، فقط ۰.۰۵ درصد از کادر درمانی که کامل واکسینه شده بودند، دچار کووید-۱۹ شدند.

تولیدکنندگان واکسن اغلب امیدوارند که علاوه بر جلوگیری از بیماری، واکسن‌های آنها به ایمنی ضدعفونی‌کننده منجر شود؛ به این معنا که واکسیناسیون حتی هرگونه راه ورود ویروس به بدن را مسدود کند. این مصونیت ضدعفونی‌کننده به این معناست که شخصی که واکسینه شده است، ویروس را نمی‌گیرد و بنابراین آن را منتقل نمی‌کند.

واکسن‌های خوب، مواجهه مؤثر و بادوام را برای سیستم ایمنی بدن فراهم می‌کند؛ بنابراین وقتی بدن با پاتوژن بیماری‌زا روبه‌رو می‌شود، آماده پاسخ بهینه است. اما درباره کووید-۱۹، ایمونولوژیست‌ها هنوز در حال کشف آنچه «همبستگی‌های محافظت» می‌نامند، هستند؛ عواملی که میزان محافظت در برابر ویروس کرونا را پیش‌بینی می‌کند. محققان بر این باورند که مقدار مناسب آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده که به ویروس متصل شده و از ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند، برای دفع عفونت‌های مکرر کافی است. این دانشمندان همچنین در حال ارزیابی دوام ایمنی واکسن‌های کووید-۱۹ در بدن هستند.

ایمونولوژیست‌ها انتظار دارند واکسن‌هایی که از بیماری‌های ویروسی محافظت می‌کنند، انتقال ویروس را پس از واکسیناسیون نیز کاهش دهند.

خطر ناقل‌های خاموش

بیماری کووید-۱۹ چالش خاصی ایجاد می‌کند؛ زیرا افراد مبتلا به عفونت بدون علامت می‌توانند بیماری را گسترش دهند. ردیابی تماس ناکافی به این معناست که افراد بدون علائم به‌ندرت شناسایی می‌شوند. برخی دانشمندان تخمین می‌زنند که تعداد عفونت‌های بدون علامت در کل جمعیت ۳ تا ۲۰ برابر بیشتر از موارد تأیید شده است. تحقیقات نشان می‌دهد موارد غیرمستند کووید-۱۹ در افرادی که بدون علامت بوده یا بیماری بسیار خفیفی را تجربه کرده‌اند می‌تواند تا ۸۶ درصد از کل عفونت‌ها را برعهده داشته باشد؛ هرچند سایر مطالعات با تخمین‌های زیاد مغایرت دارند.

در یک مطالعه، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، پرسنل مراقبت‌های بهداشتی داوطلب و سایر کادر درمان را در ۸ک لینیک و بیمارستان در آمریکا، برای عفونت‌های SARS-CoV- به‌مدت ۳ ماه، بدون درنظر گرفتن علائم یا وضعیت واکسیناسیون آزمایش کرد. محققان دریافتند که شرکت‌کنندگان کاملا واکسینه شده این مطالعه، ۲۵ برابر کمتر از کسانی که واکسینه نشده‌اند، با آزمایش مثبت کووید-۱۹ مواجه شدند. یافته‌هایی از این دست نشان می‌دهد که اگر افراد واکسینه شده به خوبی در برابر آلودگی محافظت شوند، احتمال انتشار ویروس وجود ندارد.

آنچه ما به‌طور قطع می‌دانیم این است که اگر کسی پس از واکسیناسیون با کووید-۱۹بیمار شود، دچار علائم خفیف‌تر خواهد بود. مطالعات نشان داده است افرادی که آزمایش کووید-۱۹ آنها پس از دریافت نخستین دوز واکسن مثبت شده است، در مقایسه با افراد واکسینه نشده که آزمایش مثبت داشتند، در بدن خود ویروس کمتری داشتند. محققان بر این باورند که نشانه‌های کاهش بار ویروسی نشان می‌دهد افراد واکسینه شده مبتلا به ویروس از عفونت کمتری برخوردار خواهند بود؛ زیرا ویروس بسیار کمی دارند که می‌تواند به دیگران سرایت کند. این شواهد امیدوارکننده است، اما بدون بررسی‌های بیشتر، دانشمندان هنوز نمی‌توانند نتیجه بگیرند که واکسن‌ کووید-۱۹واقعا از تمامی انتقال‌ها محافظت می‌کند یا نه. اما مسئله مهم و اصلی این است که واکسن‌ها با شکستن زنجیره عفونت به کاهش سرعت شیوع یک بیماری عفونی کمک می‌کنند. کسانی که آلوده شده‌اند درنهایت افراد محافظت‌نشده کمتری در اطراف خود دارند.

 

گزارش از زهرا خلجی

برچسب ها: واکسن کرونا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی