تیتر امروز

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

واکسن کرونای برکت چقدر عوارض دارد؟

مجری مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا گفت: طبق نتایجی که به‌دست آوردیم، واکسن کرونای ایرانیِ «کوو ایران برکت» بیش از ۸۰ درصد افرادی را که قبلا با ویروس در ارتباط نبودند، در برابر انواع خفیف و شدید بیماری کرونا ایمن می‌کند.

کد خبر: ۹۳۹۷۲
۱۱:۳۸ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۰

عوارض واکسن کرونای برکت

دیدارنیوز ـ محمدرضا صالحی مجری مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا بیان کرد: واکسن کووایران برکت تقریبا فاز یک را کامل به پایان رسانده و برای فاز ۲ هم تقریبا می‌توان گفت که در حد نتایج اولیه به پایان رسیده است. هرچند نتایج نهایی را باید آماده کنیم، اما نتایج اولیه خیلی امیدوارکننده بوده است.

وی ادامه داد: این نتایج چه از نظر ایمنی‌زایی بالاست و چه از نظر بی‌ضرر بودن خوب بوده و طبق نتایجی که به دست آوردیم، حدس می‌زنیم این واکسن موفقیت‌آمیز باشد و بیش از ۸۰ درصد افرادی را که قبلاً با ویروس در ارتباط نبودند، در برابر انواع خفیف و شدید بیماری ایمن کند.

صالحی در مورد عوارض واکسن برکت گفت: میزان عوارضی که این واکسن در افراد داوطلب داشته، کمتر از ۲۵ درصد بوده که همه عوارض هم از نوع خفیف بوده و عارضه متوسط یا شدید گزارش نشده است.

وی ادامه داد: الان در میانه‌های فاز ۳ هستیم که بیش از ده هزار داوطلب در این مرحله واکسن یا واکسن نما را دریافت کردند، مجموع داوطلب‌های فاز ۳، ۲۰ هزار نفر هستند که نیمی از آن‌ها واکسن دریافت کردند.

صالحی گفت: خوشبختانه شرایط به خوبی پیش می‌رود و فکر می‌کنم ظرف دو هفته‌ی آینده بقیه شهرستان‌ها را برای مطالعه اضافه کنیم، در همین راستا دو روز گذشته هم استان البرز را اضافه کردیم.

دپوی تولیدات واکسن برکت

مجری مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا در رابطه با دپوی مقداری از تولیدات واکسن برکت، افزود: در رابطه با دپو باید بگویم، که شرکت ایران برکت، امکانات تولید انبوه واکسن را فراهم کرده و دوستان در ایران برکت موفق شدند تا ظرفیت حدود یک و نیم میلیون دز را تولید کنند و کنار بگذارند، اما استفاده از این یک و نیم میلیون دز نیازمند این است که نتایج نهایی آن تایید شود.

وی گفت: وزارت بهداشت بر اساس نتیجه‌ای که ما اعلام می‌کنیم تصمیم می‌گیرد که واکسن ایران برکت به سبد واکسیناسیون کشوری اضافه شود.

صالحی در مورد شرایط نگهداری واکسن ایران برکت ادامه داد: واکسن‌ها بر اساس پلتفرم‌های مختلف نگهداری‌های متفاوتی دارند، به طور مثال واکسن فایزر در یخچال‌هایی با دمای منفی ۶۰ درجه سانتی‌گراد باید نگهداری شود، حال واکسن سینوفارم یا برکت نیاز به دمای بسیار سرد ندارد و در دمای یخچال بین ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد قابل نگهداری هستند و از این نظر مشکلی برای نگهداری واکسن‌های دپو شده نخواهیم داشت.

اثربخشی واکسن در برابر جهش‌های ویروس

مجری مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا با اشاره به اثربخشی واکسن در برابر جهش‌های ویروسی، بیان کرد: بررسی بر روی جهش ویروس و مقاومت واکسن کم‌کم در دنیا در حال انجام شدن است. به طور مثال اخیرا در مورد واکسن آسترازنکا مقاله‌ای معتبر منتشر شد که نشان داده بود این واکسن در برابر ویروس آفریقایی خیلی قوی نیست.

صالحی افزود: طبق بررسی‌ای که ما انجام دادیم، واکسن کرونا در برابر ویروس ووهان و بریتانیایی موثر است و در مورد سایر جهش‌هایی که در دنیا اتفاق می‌افتد مثل هندی، آفریقایی و برزیلی هنوز آزمایشی انجام ندادیم. چون دسترسی هم به آن‌ها خیلی آسان نیست. به محض اینکه به این جهش‌ها دسترسی داشته باشیم، این کار را انجام خواهیم داد.

وی در مورد تولید انبوه واکسن ایرانی برکت گفت: طبق چیزی که می‌دانم در حال حاضر امکان تولید در حد ۱.۵ تا ۳ میلیون دز در ماه برای واکسن برکت وجود دارد و این میزان طبق گفته‌ی کارشناس‌های واکسن برکت در ماه‌های آینده به ۱۰ میلیون دز خواهد رسید.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی