تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

جایزه ویژه بخش کودک جشنواره خاتم برای «یک لقمه نان از لابه‌لای کوه‌ها»

ششمین جشنواره داستان نویسی پیامیر رحمت (ص) خاتم با معرفی برگزیدگان در بخش‌های دانش آموزی و کودک و نوجوان به کار خود پایان داد.

کد خبر: ۹۳۷۲۴
۱۸:۰۷ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۰

جایزه ویژه بخش کودک جشنواره خاتم

دیدارنیوز ـ ششمین جشنواره داستان نویسی خاتم امروز با معرفی برگزیدگان به کار خود خاتمه داد. هیات داوران بخش کودک و نوجوان این جشنواره در بیانیه‌ای اعلام کرد: «محمد (ص) رساترین پیام انسانیت است و جهان وام دار رسالت پیامبر خاتم حضرت محمد (ص) است. در دنیایی که اسلام و مسلمان در حد کلمه است و آنچنان که باید شناخته نشده، درست نوشتن از پیامبر اسلام جسارتی عالمانه می‌خواهد.

داستان و داستان نویسی سن و سال نمی‌شناسد. این حرف تازه‌ای نیست و خیال بافی‌ها و داستان‌های کودکانه شاهدی است بر این مدعا.

اما آنچه که دور از ذهن است و عجیب می‌نماید، تنوع سن و سال نویسندگان داستان‌های کودک و نوجوان در جشنواره خاتم است. حضور داستان نویسان بخش کودک و نوجوان از رده‌های سنی مختلف در ششمین دوره جشنوارة خاتم از ۸ سال تا بالای ۵۰ سال صحت این گفته را به اثبات می‌رساند.

ذکر این نکته ضروریست که اهداف جشنواره خاتم، زمانی محقق می‌گردد که داستان نویسان کودک و نوجوان حاضر در مراحل مختلف جشنواره به ویژه مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از آموخته‌های خود در راستای اجرای بهتر این فعالیت بهره گیرند.

جشنواره خاتم مفتخر است که مهمترین نقش را در گسترش داستان نویسی در حوزه کودک و نوجوان ایفا نموده و بارزترین نمود آن کسب موفقیت در این مسیر و حضور با کیفیت و ارزشمند داستان نویسان از رده‌های سنی مختلف در جشنواره‌ی ششم خاتم است و از زیبا‌ترین جلوه‌های این نمود، داستان‌هایی از گروه سنی کودک در رده‌های سنی ب و ج در جشنواره‌ی ششم است.
هیئت داوران بخش کودک و نوجوان ششمین دوره جشنواره خاتم، پس از بررسی ۱۹۵ اثر در بخش کودک و نوجوان و ۳۴۶ اثر در بخش دانش آموزی اعلام می‌دارد که از میان آثار ارسالی و آثاری که از ساختار داستانی محکم و منسجمی برخوردار باشند و از کلیشه‌ها و بازنویسی فاصله گرفته و درونمایه آن‌ها مفهومی از زندگی، سیره و منش پیامبر اکرم (ص) را القا کند، هنوز فاصله زیاد است.

در این بین ضعف داستان نویسان بزرگسال برای کودک و نوجوان به شدت قابل لمس بوده و هست؛ و آنچه که در این دوره، بسیار جای امیدواری است داستان نویسان دانش آموز است. دانش آموزان زیر ۱۸ سال و اعضای کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که گاه با سوژه‌ها و تکنیک‌های خوب داستانی، داستان‌های متفاوتی را برای پیامبر مهر رقم زدند.

سهم کودکان و نوجوانان داستان نویس در ششمین دوره بسیار امیدبخش بود. همین ویژگی مسئولین جشنواره را بر آن می‌دارد تا همچنان جهت آموزش و پیشرفت داستان نویسی، برای دانش آموزان، در این حوزه فعال و مشارکت داشته باشد.»

هیات داوران از بین آثار رسیده در بخش کودک و نوجوان، سه اثر را شایسته تقدیر دانست.
آثارتقدیری بدون ترتیب عبارتنداز:
داستان اسم رمز دوستی نوشته زهرا زرگر
داستان صف گل‌های قرمز نوشته ثنا ثقفی

داستان نشان سبز نوشته دریا چوبین
رتبه‌های بالاتر:
رتبه سوم: داستان پری و پیامبر نوشته نگار اتحادی واقعی
رتبه دوم: داستان پروانه‌ها می‌رقصند نوشته یاسمین میرحسینی
رتبه اول: داستان فقط کمی شبیه او نوشته نیلوفر مالک
هیات داوران جایزه ویژه خود را به داستان یک لقمه نان از لابه لای کوه‌ها نوشته الهه شعبانلو تقدیم کرد.


بخش دانش آموزی
اثر شایسته تقدیر:
داستان سفر مه آلود نوشته مطهره جمالی
رتبه‌های بالاتر:
رتبه سوم: داستان همان مرد مهربان نوشته زینب صلاحی نژاد
رتبه دوم: داستان تاج بندگی نوشته کارینا کارخانه چین
رتبه اول: داستان دفتر زرد سیمی نوشته مائده سادات آبسردی
هیئت داوران بخش کودک و نوجوان پنجمین دوره جشنواره خاتم مصطفی رحماندوست مجتبی رحماندوست، مجیدقیصری، حمیدرضا شاه آبادی، محسن پرویز بودند.

جشنواره خاتم را دفتر نشر فرهنگ اسلامی از سال ۱۳۹۴ سالانه برگزار می‌کند و این جایزه به داستان‌های کوتاه و روایت داستانی با الهام از ویژگی‌های شخصیتی و سیرۀ حضرت رسول اکرم (ص) با توجه به نیاز‌های مخاطب و شرایط امروز. جهان و مستند به اسناد و روایات معتبر باشد اعطا می‌گردد.

منبع: ایرنا
برچسب ها: فرهنگ
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی