تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را به آمریکا و اسرائیل تحمیل کرد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را به آمریکا و اسرائیل تحمیل کرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

بیت کوین و درآمد ایران/ آیا بیت‌کوین جایگزین نفت می‌شود؟

گزارش‌ها می‌گوید ایران می‌تواند سالانه از محل استخراج بیت‌کوین یک میلیارد دلار درآمد کسب کند. رقمی معادل بخش مهمی از درآمد نفتی ایران در سال ۹۹. با این حساب آیا می‌توان گفت بیت‌کوین جایگزین نفت شده است؟

کد خبر: ۹۳۵۹۳
۱۰:۴۴ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۰

درآمد ایران از استخراج بیت‌کوین

دیدارنیوز ـ استخراج رمزارز‌ها در ایران افزایش یافته است. تا آنجا که بسیاری می‌گویند یکی از علت‌های اصلی قطع مکرر برق، افزایش مراکز استخراج رمزارز در ایران بوده است. امری که نشان می‌دهد استخراج رمزارز‌ها در ایران جدی است.

چندی پیش رویترز در گزارشی اعلام کرده بود ایران برای دور زدن تحریم‌ها و واردات کالا از بیت‌کوین کمک می‌گیرد. اما درآمد ایران از محل چقدر استخراج بیت‌کوین چقدر است؟

سهم ۱۰ تا ۴٫۵ درصدی

سهم ایران از استخراج بیت‌کوین در گزارش‌های مختلف، متفاوت است. مثلا دانشگاه کمبریج می‌گوید بیش از ۱۰ درصد از کل بیت‌کوین استخراج شده در جهان مربوط به ایران است. رویترز به نقل از شرکتی به نام Elliptic سهم ایران از استخراج بیت‌کوین جهان را ۴٫۵ درصد برآورد کرده و پایگاه اطلاعاتی BitOoda می‌گوید سهم ایران از این بازار ۸ درصد است.

اما بر اساس هر سه این آمار‌ها ایران یکی از مهم‌ترین کشور‌های استخراج بیت‌کوین است و بر اساس گزارش پایگاه اطلاعاتی BitOoda ایران بعد از چین و آمریکا، سومین کشور تولیدکننده بیت‌کوین در جهان است.

اما درآمد ایران از محل استخراج بیت‌کوین چقدر است و آیا این درآمد، به قدری هست که خاموشی‌های گسترده و قطع مکرر برق را توجیه کند؟

خبرگزاری «رویترز» به نقل از شرکتی به نام Elliptic گزارش داد که ایران می‌تواند سالانه حدود یک میلیارد دلار از محل استخراج بیت‌کوین درآمد داشته باشد. رقمی معادل درآمد نفتی ایران در سال ۹۹.

درآمد یک میلیارد دلاری!

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درآمد ایران از محل صادرات نفت در شش ماهه ابتدای سال ۹۹ حدود ۷۰۰ میلیون دلار بوده است و براساس اظهارات محمدباقر نوبخت در کلاب‌هاوس، درآمد ایران از محل صادرات نفت حدود ۱٫۲ میلیارد دلار عنوان شده است.

این به آن معناست که درآمد ایران از محل استخراج رمزارز‌ها می‌تواند به پای درآمد حاصل از فروش نفت -در زمان تحریم‌ها- برسد و این درآمد یکسان بوده است.

با این تفاوت که ایران برای بازگرداندن دلار‌های ناشی از صادرات نفت خود به ایران مشکل دارد، اما برای هزینه‌کرد درآمد ناشی از استخراج بیت‌کوین باید مشکلات کمتری داشته باشد.

البته نکته‌ای که در گزارش ویترز عنوان شده این است که این درآمد، هم مربوط به نهاد‌های دولتی و خصولتی است و هم اشخاص حقیقی استخراج‌کننده بیت‌کوین؛ و نکته دیگر اینکه این درآمد فقط ناشی از استخراج بیت‌کوین است و نه رمزارز دیگری.

فروش بیت‌کوین، خرید کالا؟

اما رویترز در گزارش دیگری به این نکته اشاره کرده بود که رمز ارز‌ها در دوران تحریم به دولت ایران برای دور زدن تحریم‌ها و واردات کالا کمک کرده است. به عبارت دیگر، درآمد حاصل از استخراج بیت‌کوین حالا همان کارکردی را دارد که درآمد نفت داشت. ایران احتمالا بیت‌کوین می‌دهد و می‌تواند کالا وارد کند.

سال گذشته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش هم در گفتگو با ایسنا گفته بود «حدود ۱۵ هزار دستگاه استخراج رمز ارز با خریداری معادل ۱۵ مگاوات برق در کیش فعالیت می‌کنند. اگر بانک مرکزی این اجازه را بدهد، امکان واردات خودور با ارز دیجیتال برای این سه منطقه آزاد وجود دارد و مشکل خودرو قابل حل است.»

همچنین همان زمان رحمان امیرآبادی، کارشناس بازار سرمایه هم به روزنامه «دنیای خودرو» گفته بود شنیده‌ها حاکی از این است که چینی‌ها قصد دارند در جزیره کیش کارگزاری تاسیس کنند و از رمزارز‌ها برای واردات خودرو استفاده کنند.

از طرف دیگر بر اساس این گزارش استخراجِ حدودِ یک میلیارد دلار بیت کوین، تقریبا ۴۰۰ میلیون دلار برای ایران هزینه داشته و سود خالص ایران از محل استخراج بیت‌کوین حدود ۶۰۰ میلیون دلار بوده است. درست معادل درآمد حاصل از صادرات شش ماهه نفت ایران در سال ۹۹٫

در این گزارش میزان برق مصرف برای استخراج رمز ارز‌ها در ایران معادل حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت در سال برآورد شده است.

بر این اساس می‌توان گفت درآمد بیت‌کوین در شرایط فعلی حداقل حایگزین درآمد نفت شده است.

برچسب ها: ارز دیجیتال
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی