تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ گانتس: خودمان زمان و شیوه پاسخ را تعیین می‌کنیم
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ گانتس: خودمان زمان و شیوه پاسخ را تعیین می‌کنیم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
رییس انجمن متخصصان داخلی ایران

پسماند‌های ماسک کانون تجمع ویروس کرونا هستند

رییس انجمن متخصصان داخلی ایران گفت: براساس مطالعات سازمان جهانی بهداشت پسماند‌های ماسک، دستکش و لوازم بیماران کرونایی که در سطل‌های زباله روباز کوچه و خیابان ریخته می‌شوند کانون تجمع انواع بیماری‌های عفونی و ویروس کووید ۱۹ هستند.

کد خبر: ۹۳۵۷۱
۰۹:۵۷ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۰

پسماند‌های ماسک و تجمع ویروس کرونا

دیدارنیوز ـ دکتر ایرج خسرونیا فوق تخصص بیماری‌های داخلی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار گروه آموزش ایرنا افزود: بیشترین افرادی که سبب ابتلای خویش یا انتقال کرونا و دیگر ویروس‌ها به افراد سالم جامعه می‌شوند، کسانی هستند که برای جمع آوری ضایعات، پلاستیک، شیشه، فلزات به این سطل‌های زباله روباز مراجعه کرده و برای امرار معاش دستان خود را آلوده به محتوای آن می‌کنند.

استفاده از الکل طبی به عنوان ضدعفونی کننده دست

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا الکل می‌تواند آثار منفی در بدن افراد ایجاد کند، اظهار داشت: الکل یکی از مواد‌های پاک کننده آثار آلودگی کرونا به شمار می‌رود و استفاده آن بر روی دست نمی‌تواند آثار سویی داشته باشد.

رییس انجمن متخصصان داخلی ایران با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا زمان ریشه کنی ویروس کرونا ادامه داد: الکلی که مردم برای ضدعفونی دستان خود استفاده می‌کنند آن قدر ضعیف است که آثار منفی خاصی ندارد.

شروع بیماری کرونا با اسهال و استفراغ

خسرونیا همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا بیماری کرونا می‌تواند در افراد بدون درگیر کردن ریه آغاز شود؟، تصریح کرد: بسیاری از بیماران مراجعه کننده به مطب پزشکان خیال این که آن‌ها براثر خوردن غذای آلوده دچار اسهال یا استفراغ شده اند غافل از این مهم هستند که این افراد در واکنش به نوع دیگری از ویروس دچار اسهال و استفراغ شده اند.

وی به مردم توصیه کرد که هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و همچنان استفاده از ماسک را جدی بگیرند و اظهار داشت: آلودگی به ویروس کرونا در بدن افراد بنا به نوع ویروس و میزان سطح ایمنی بدن متفاوت است و دارا بودن علایمی از قبیل دل درد، تب و بهم ریختگی دستگاه گوارش می‌تواند نشان از آلودگی به ویروس کرونا باشد.

این پزشک فوق تخصص در توصیه به افرادی که دارای این گونه علایم هستند، خاطرنشان کرد: استفاده این افراد از سرویس‌های بهداشتی مشترک یا عمومی می‌تواند سبب انتقال ویروس کرونا به فرد سالم شود.

سرویس‌های بهداشتی آلوده به کرونا

خسرونیا با تاکید بر این که مدفوع و ادرار فرد بیمار در سرویس بهداشتی و ایجاد فضای آلوده، کوچک و بسته آن می‌تواند به راحتی دیگر فرد سالم استفاده کننده از این سرویس را دچار بیماری کرونا کند، افزود: مردم باید در صورت رویت هر گونه علایم تب، دل درد، اسهال یا استفراغ سریع به پزشک متخصص مراجعه کنند، زیرا ممکن است این مهم یکی از علایم آلودگی به ویروس کرونا باشد.

وی ادامه داد: این گونه افراد می‌توانند با آلوده کردن آب، غذا، میوه و دیگر مواد خوراکی ویروس کرونا را به دیگران منتقل کنند.

رییس انجمن متخصصان داخلی ایران با انتقاد از برخی افراد آلوده به کرونا که در روز‌های آغازین بیماری نمی‌خواهند قبول کنند که به این ویروس آلوده شده اند، خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی، میز و صندلی و ... نمی‌توانند عامل خوبی برای انتفال ویروس کرونا باشد که با این تحقیقات ضدعفونی کردن آن‌ها عملی بیهوده به شمار می‌رود.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشور‌ها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۶۷ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۵۴۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

در ایران براساس آخرین آمار وزارت بهداشت از روز جمعه هفتم خرداد تا روز گذشته - شنبه هشتم خرداد ۱۴۰۰ طبق معیار‌های قطعی تشخیصی، هفت هزار و ۱۰۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۶۲ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۲۱۸ نفر رسید.

همچنین با فوت ۱۷۳ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در این مدت، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۹ هزار و ۷۴۱ نفر رسید.

هم اکنون ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. هیج شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی