تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

همتی: رییس‌ جمهور اقتصاددان می‌تواند موفق باشد

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: من فکر می کنم یک رییس جمهور اقتصاددان می توان. راهگشا باشد و با بینش اقتصادی اش قدم های جدی بردارد.

کد خبر: ۹۳۵۴۷
۰۸:۴۵ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۰

همتی: رییس‌ جمهور اقتصاددان می‌تواند موفق باشد

دیدارنیوز - عبدالناصر همتی شامگاه شنبه (هشتم خرداد) با حضور در کلاب هاوس با تاکید بر اینکه جایگاه اقتصادی که داریم در شان این مردم عزیز نیست، اظهار کرد:  من به این دلیل وارد شدم چون فکر می کنم طی سه دهه گذشته که مشکلاتمان زیاد شده سیاست بر اقتصاد سوار بوده تلاش من بر عکس این است. من فکر می کنم یک رییس جمهور اقتصاددان می تواند راهگشا باشد و با بینش اقتصادی اش قدم های جدی بردارد.

وی افزود: من یک اقتصاددان هستم. من به اقتصاد دولتی اعتقادی ندارم، من معتقد هستم دولتی باید باشد که کالای عمومی را تهیه کند. دولت باید نقشش سرمایه گراری در زیر ساخت ها باشد. طرفدار کوچک کردن دولت هستم.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:اینکه تعدیل را چه قدر قبول دارم این است که با عجله ایجاد شد و تورم سنگینی به کشور وارد کرد. باید با برنامه اجرا می شد.

همتی با اشاره به موضوع خصوصی‌سازی اظهار کرد: در مورد خصوصی سازی معتقد هستم باید این امر انجام بگیرد. در فعالیت هایی که جنبه بخش خصوصی دارد کار باید دست خصوصی ها باشد. ما نباید در این میان موجب رانت برای عده‌ای شویم. کسانی که بنگاه‌ها را خریداری می کنند باید برنامه داشته باشند که چه می خواهند بکند. اگر واگذاری ها شفاف باشد این کار باید ادامه پیدا کند

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: FATF از ملزومات اداره کشور است اما متاسفانه در ایران در گردنه سیاسی قرار گرفته است. من یک بار گفتم بیشترین نظر را در این زمینه باید رئیس بانک مرکزی بدهند. اما من کمترین نظر را داشتم. این ایده که اف ای تی اف را بپذیریم دیگر تحریم ها را نمی توانیم دور بزنیم کاملا غلط است. نزدیک ۲۰۰ نهاد و کشور عضو هستند اما ما و یک کشور دیگر فقط می فهمیم و عضو نیستیم؟

وی با بیان اینکه همیشه تیم اقتصادی ما در دولت ناهماهنگ بوده چون رئیس جمهور اقتصادی نبوده است، اظهار کرد: تصمیم گیر اصلی کسی است که باید اقتصاد را تجزیه و تحلیل کند. من فقط متمرکز بر اقتصاد نیستم. برنامه ها و دیدگاه های سیاسی خودم را هم می گویم. در سه دهه گذشته ما شاهد تورمی با میانگین ۲۰ درصد بودیم. همه این ها باعث شد سطح جامعه بالاتر برود. اولویت دولت باید به طور جدی اقتصاد باشد. مردم در تنگنا هستند. باید این مشکلات را حل کنیم. برنامه سیاسی داریم. حتما دولت سیاسی است اما اولویت کارش اقتصادی است.

همتی یادآور شد: من قبلا و الان  تاسف خودم را از عدم صلاحیت برخی از دوستانمان اعلام می کنم. من گفتم رقیب من کاندیدهای دیگر نیست، قهر مردم است. امیدوارم قهر مردم با انتخابات شکسته شود.
این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: سیاست من در بازار ارز مشخص است. یکی از افتخارات من این است که سیاست ارز پاشی را متوقف کردم. خیلی از افراد فکر می کنند بانک مرکزی، قیمت ارز را بالا برده است اما اصلا این طور نیست.

 وی با بیان اینکه ارزش پول ملی باید تقویت شود اما نه با پول پاشی چرا که کاری کوتاه مدت است، اظهار کرد: در شرایط بسیار سختی که داشتیم و در طی این سال ها چیزی حدود ۱ میلیارد دلار خرید از بازار ارز بوده است. روشی است که به ثبات قیمت ارز کمک می کند.
همتی با تاکید براینکه من هنوز رئیس کل بانک مرکزی هستم و آقای رئیس جمهور دستوری برای کاهش دستوری قیمت ارز ندادند، گفت: من در فروردین ۹۹ هیچ نامه ای به رهبری در رابطه با بورس ننوشتم و این خبر را تکذیب می کنم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با ضرورت اصلاح ضریب جینی در اقتصاد کشور گفت: فوری ترین کاری که در دولت آینده می کنم این است که قدرت خرید مردم را اصلاح می کنم، اصلاح این موضوع با کارت‌های اعتباری و افزایش قدرت خرید است و در دولت بعدی وضعیت آنان را به حالت عالی بر می گردانیم.

همتی با تاکید بر اینکه تعامل مهم‌ترین شعار من است، یادآور شد: در خانواده، در بین نهادهای مختلف جامعه، در بستر قوا و در بین خودمان با کشورهای دیگر مشکل تعامل داریم. تحریم‌ها باید حل شود و این امر حتما با تعامل در داخل و راهبردهای رهبری حل می شود. ما حتما باید روابط قوی با شرق و غرب داشته باشیم.

وی افزود: مردم باید چیزی از توسعه دریافت کنند. اگر همیشه در تقابل باشیم مشکلات مردم حل نمی شود. ما الان نمی توانیم پول خودمان را وارد کشور کنیم. مگر می شود بدون FATF کاری کنیم؟ خبرهایی که دارم با مذاکراتی که می شود احتمالش زیاد است که این مشکل حل شود اما اگر اتقاقی در مذاکرات نیافتد، حتما در دولت بنده این مشکلات حل می شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اصلاح‌طلبان و بخشی از دولت که دغدغه مشکلات مردم را دارد قاعدتا می آید تا مشکلات مردم را حل کند. من در یک رقابت ناعادلانه ۵ به ۱ وارد انتخابات شدم.
همتی یادآور شد: من اعلام کردم صدای سوم در این انتخابات هستم. هم اصولگرایان معتقد به اصلاح و هم بدنه اصلاح طلبان به من رای می دهند. من مستقل ثبت‌نام کردم و ادامه می دهم اما خیلی خوشحال می شوم که احزاب دو جناح به کمک بیایند تا مشکلات کشور را حل کنیم.

وی با بیان اینکه یکسری منافع ملی ما است که به صورت کلان در کشور انجام می شود و سیاست خارجی در این راستا حرکت می کند، افزود: جناب آقای ظریف دوست من هستند خدمات شایانی کردند هم هوش بالا دارند و هم وطن پرست هستند. اینکه در آینده چگونه تیم وزارت خارجه بسته شود هنوز به آن فکر نکردم. در مورد برجام سیاست کشور این است که همه تحریم ها باید لغو شود.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: برخی تحریم های دیگر که به خاطر برجام نبوده مورد بحث است و اگر در همین دولت لغو شود خیلی خوب است اما اگر نشود من در چارچوب سیاست های نظام برای لغو آن مسیر را ادامه می دهم.

همتی تصریح کرد: من بانی وضع موجود نیستم اما این برداشت نشود که منظورم این است که دولت بانی وضع موجود است. کسانی بودند که اعلام کردند دولت در سایه هستند و تصمیم گیری هایی می کنند.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: من باعث شدم در این دوسال فروپاشی اقتصاد صورت نگیرد. کشور در معرض ونزوئلایی شدن بود. نزدیک ترین افراد به من می گفتند دلار تا ۶۰ تومان بالا می رود ولی ما در بانک مرکزی ایستادگی کردیم پس اجحاف است بگویند ما بانی وضع موجود هستیم.

وی یادآور شد: مگر تصویب کردن FATF چه بود که ما را معطل کردند. چرا چند نفر باید تصمیمی بگیرند ما عضو FATF باشیم یا نه. دیگر دارم خفه می شوم که این حرف‌ها را می زنم! امیدوارم کسانی که کمک کردند این وضعیت ایجاد شود بگذارند ما به توسعه اقتصادی برسیم و مردم جیبشان پر شود.
همتی در پاسخ به این پرسش که آیا شورای نگهبان از وی تعهدی برای تایید صلاحیت گرفته است، گفت: یعنی چه شورای نگهبان از من تعهد گرفته است؟ من طی بیانیه ای اعلام کردم نه تنها کاندیدای پوششی نیستم بلکه استقبال می کنم که دیگران  کنار بروند. من مردم را دارم که به کمک من می‌آیند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ما مشکل ارز برای تهیه دارو نداریم، اظهار کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو بر اساس اولویتی که وزارت بهداشت می دهند تهیه می کنیم. من به معاونم دکتر کمیجانی اختیار دادم که در نبود من اداره  بانک مرکزی را به عهده بگیرند و  پیگیر این موضوع هستم. آن‌چیزی که مهم است این است که وزارت بهداشت به ما بگوید ارز دارد یا نه، بازی‌های رسانه ای در این مورد مهم نیست.

وی درباره احتمال استعفا از بانک مرکزی گفت: رئیس جمهور به من گفتند که اگر در رقابت ها بخواهید بمانید باید استعفا بدهید، من گفتم به نظرم مشکلی ندارد اما اگر شما نظرتان بر این است قبول می کنم. ایشان صاحب اختیار هستند و حتما تشخیصشان درست است اما هرکسی می خواهد جای من بیاید توجه کند ذخایری که تامین کردم و سیاست هایی که عاقلانه بود مثل گذشته ادامه پیدا کند و ما به ثبات نسبی در بازار ارز برسیم.

همتی یادآور شد: اینکه هر واحد اقتصادی را بازگشایی کنیم درست نیست، باید دقیق و علمی بررسی کنیم. مسائل را باید مورد توجه قرار داد. اینچه چگونه می شود کارخانه بسته شده را باز کرد. این نوع روش ها و دیدگاه ها نسبت به احیای اقتصاد دیدگاه درستی نیست. توجه جدی به قشر عزیز کارگران خواهیم داشت و کاری می کنیم که شاهد رفاه خود و خانواده شان باشیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: کارهای پوپولیستی در ظاهر خوب است اما در میان مدت آثار بدی باقی می گذارد. برخی از کاندیدهای محترم صحبت از ۴۰۰ هزار تومان یارانه می کنند، من که از خدا می‌خواهم اصلا ۱ میلیون تومان یارانه بدهیم اما از کجا می خواهند بیاورند؟ خوب است که به جوانان وام بدهیم اما من اقتصاد خوانده‌ام، از کجا می خواهند بیاورند؟ انشاءالله در آینده خواهند دید که با این نوع مسائل برخورد خواهم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: زنان بخش مهم جامعه ما هستند. حتما باید از این ظرفیت بالا استفاده بهینه ای شود. ۵۰ درصد کابینه ان‌شالله زنان و جوانان خواهند بود. سیاست بنده این است. خیلی از دانشجویان خوب دارند فارغ‌التحصیل می شوند. این‌ها سرمایه ما هستند من حتما به قول هایی که در این راستا دادم عمل می کنم و از این نیروها استفاده می کنم.

 همتی یادآور شد: می دانم نه من که کل مسئولین کشور دهه هفتادی‌ها و هشتادی‌ها را نمی شناسند. آن‌ها دیدگاه های جدیدی دارند. من عرض کردم تعامل را باید از خانه شروع کنیم. این نسل در حال تحول هستند.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره فضای مجازی اظهار کرد: الان فضای مجازی فضای کسب و کار مردم است. من از آقای جهرمی تشکر می کنم که در این زمینه ایستادگی کردند. مگر ما می توانیم با کسب و کار مردم بازی کنیم؟ من حداکثر استفاده را از این فضا برای اعلام برنامه‌هایم، می‌کنم.

 همتی با تاکید بر اینکه من هرجایی که امکانش باشد برای مدیریت از زنان استفاده می‌کنم، اظهار کرد: لیاقت خانم ها بعضا از خیلی آقایان بیشتر است. من الان در بانک مرکزی مدیران زن توانمندی دارم و حتما وزیر زن خواهم داشت. در مورد وزارت خارجه هم هنوز تصمیم نگرفتم اما فکر کرده‌ام که چه گزینه هایی در آن بهتر هستند.
وی با بیان اینکه اگر می ترسیدم وارد میدان نمی شدم، تصریح کرد: آیه یاس نخوانیم. کشور را باید اداره کرد. چرا آنقدر من را تخریب می کردند؟ چون من شفاف ترین بانک مرکزی را اداره کردم. من همه کارها را به رهبری گزارش دادم. برنامه من متمرکز بر ثبات است. سیاست کاری هم مبتنی بر زیر ساخت اجتماعی است. با اساتادان برجسته مشورت کردم. مطمئن باشید کوتاه نمیایم.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من گفتم فقط برای ۴ سال رئیس جمهور هستم، اظهار کرد: من برای یک دوره چهار ساله می آیم که اصلاحات انجام دهم و به کسی باج نمی دهم.

همتی در پاسخ به این پرسش که آیا علی طیب‌نیا رئیس ستاد اوست و آیا وی حاضر است منشور نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان را بپذیرید، تصریح کرد: آقای دکتر طیب نیا دوست خوب من است و حتما نظر من درباره ایشان مثبت است اما الان ایشان در ستاد من نیستند. قطعا افتخار من حضور ایشان و همراهی ایشان است. من کاندیدا شدم و به صحنه آمدم. اگر دوستان بخواهند من را حمایت کنند حضورشان به رسیدن ما به هدف کمک می کند. اصلاحات معنی‌اش این است که در صحنه حضور داشته باشیم. من امیدوارم دوستان به من در این صحنه کمک کنند.

وی افزود: من اگر ریس جمهور باشم استقلال بانک مرکزی را به رسمیت می شناسم. این موضوع جهانی است. سلطه مالی در کشور ما را دچار مشکل کرده است. رئیس جمهور باید جلوی سلطه مالی را بگیرد.

همتی با بیان آمارهایی درباره بودجه اداره بانک مرکزی که بسیار کمتر از دوره‌های قبل بوده است، گفت: افتخار می کنم به مردم در شرایط سخت خدمت کردم. چرا اشاره نمی کنید علت ادامه دار شدن تحریم ها چیست؟ من رد نمی کنم ناکارامدی هایی بوده است. مشکلاتی در اجرا بوده است، دخالت‌هایی بوده است و صددرصد مشکلات برای کمبود درامدهای ارزی نبوده است. من به همین دلیل به این نتیجه رسیدم که رئیس جمهور خودش باید اقتصاد دان باشد و به همین علت وارد عرصه شدم.


منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی