تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور: یکصد شهر در وضعیت قرمز آبی قرار دارند

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: بیش از ۲۱۰ شهر کشور تحت تنش آبی قرار دارند که از این تعداد وضعیت یکصد شهر قرمز است.

کد خبر: ۹۳۰۶۹
۱۴:۰۶ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۰

کمبود آب شرب در یکصد شهر

دیدارنیوز ـ حمید رضا جانباز، روز چهارشنبه در حاشیه امضای تفاهمنامه همکاری بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حصرت امام (ره) و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در جمع خبرنگاران افزود: طبق پیش‌بینی‌ها دمای هوا افزایش بیشتری خواهد داشت و بر همین اساس احتمال دارد تعداد شهر‌های قرمز آبی افزایش یابد.

وی ادامه داد: همچنین احتمال دارد در برخی شهر‌ها و روستا‌ها که وضعیت بدتری دارند با فطع آب روبرو شویم که تلاش می‌شود از طرق دیگر آب مورد نیاز تامین شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از افزایش تعداد روستا‌های که با تانکر آب رسانی خواهند شد خبرداد و گفت: تابستان امسال بیش از هفت هزار روستا در لیست آبرسانی تانکری قرار گرفته اند.

جانباز خاطرنشان ساخت: همانطور که پیش بینی می‌شد امسال سال بسیار سختی به لحاظ بارشی داریم که جزو کم بارش‌ترین سال‌های ۵۰ ساله اخیر است.

وی ازآغاز پایش و رصد مناطق جمعیتی کشور از پارسال خبرداد و گفت: روزانه وضعیت منابع آبی و چگونگی تامین آب این مراکز رصد می‌شوند و با توجه به پیش بینی صورت گرفته درباره افزایش دمای هوای کشور در روز‌های آینده تلاش می‌شود وضعیت به گونه‌ای مدیریت شود تا مردم متحمل سختی و مشکل نشوند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: پایش روزانه نشان می‌دهد در برخی استان‌ها برای تامین آب مورد نیاز با مشکل روبرو شده و نیز در بسیاری از روستا‌ها به دلیل پایین رفتن سطح آب ناگزیر به آبرسانی سیار خواهیم بود.

جانباز افزود: پیش بینی این است که در تابستان امسال بیش از هفت هزار روستای کشور نیاز به آبرسانی تانکری پیداکنند که استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی می‌تواند در این باره کمک خوبی باشد.

وی به ظرفیت‌های بودجه ۱۴۰۰در بخش آبرسانی روستایی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: امسال اتفاق‌های خوبی از باب اختصاص بودجه برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی و آبرسانی به تک روستا‌ها خواهد افتاد و ما نیز از تمام ظرفیت‌های خود استفاده خواهیم کرد تا هموطنان روستایی نیز همانند شهروندان از آب سالم و پایدار برخودار باشند.

مدیرعامل شرکت‌آب و فاضلاب کشور از رایزنی با سازمان برنامه بودجه کشور خبرداد که با موافقت این سازمان از بودجه مناطق محروم بخشی به طرح‌های آبرسانی روستایی اختصاص یابد.

جانباز گفت: درسال‌های اخیر و با عنایات مقام معظم رهبری اتفاق‌های خوبی در بخش آبرسانی روستایی رقم خورد به گونه‌ای که موفق شدیم ۹ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور به آب شرب سالم و پایدار دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: این امر با وجود اختصاص نیافتن مبالغی از صندوق توسعه ملی ممکن شده و از محل بودجه عمومی تامین شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مشکل عمده تاخیر در پروژه‌های آبرسانی روستایی را متصل نبودن سیستماتیک شرکت‌های آب و فاضلاب با ذینفعان و علاوه بر آن برقراری دیرارتباط با مشارکت‌های مردمی برشمرد.

جانباز با اشاره به تفاهمنامه‌ای که با بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) امروز منعقد شد گفت: تلا شده تا حدودی این عقب ماندگی‌ها جبران شود.

وی از هدف گذاری برای آبرسانی به بیش از ۲ هزار و دویست روستای کشور در طرح ملی آبرسانی خبرداد که در قالب ۱۸ مجتمع آبرسانی روستایی محقق خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: در بخش آبرسانی روستایی علاوه براعتباراتی که از محل پیوست طرح‌های تملک دارای سرمایه‌ای که به شرکت‌ها اختصاص می‌دهیم از حدود ۴ الی ۵ سال گذشته موضوع ارتباط با بخش خصوصی و گروه‌های جهادی و کسانی که تمول دارند و تمایل دارند در بخش آبرسانی روستایی در قالب خیرین آب رسان استفاده کرده و معتقدیم این امر کمک زیادی به تحقق اهداف خواهد کرد.

جانباز گفت: در همین زمینه با بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از اواخر سال گذشته درقالب تعیین پروژه‌های عمرانی کشور توافق‌هایی صورت گرفت که در قانون بودجه ۱۴۰۰ این فرصت فراهم شد و نخستین کار مشترک در این زمینه امرزو کلید خورد.

وی افزود: امروز برای استان سیستان و بلوچستان که به لحاظ اقلیمی، میزان بارش و وضعیت تراکم، منابع آبروستایی که جزو اولویت‌ها است در قالب ۱۳۰ روستایی این استان توافق صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: این امر در سایر استان‌هایی که مشکل جدی آب دارند دنبال خواهد شد.

جانباز خاطرنشان ساخت: تلاش می‌شود با تامین اعتبارات و واگذاری روستا‌ها طرح در ۱۳۰ روستای سیستان و بلوچستان تا پیش از پایان امسال به نتیجه برسد و سپس به کل کشور تعمیم داده شود.

وی با تاکید براینکه همه کشور از این طرح‌های خواهند داشت گفت:، اما امسال تلاش می‌شود استان‌هایی که وضعیت آب در آن‌ها نگران کننده است مانند جنوب کرمان، نیمه جنوبی استان فارس، بخش‌هایی از استان‌های خراسان و خوزستان جزو اولویت‌ها قرارگیرند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: امسال تعداد زیادی از استان‌های مر کز فلات ایران مشکل جدی تامین آب هستند که با توجه به مجموع شرایط و وضعیت بارش‌ها و دمای هوا در اولویت آبرسانی قرار خواهند گرفت.

جانباز در باره تعداد شهر‌های تحت تنش آبی گفت: پیش بینی می‌شود امسال تعداد شهر‌هایی که نسبت به سال گذشته که وضعیت بارش مناسب بود و امسال که نامناسب است به بیش از ۲۱۰ شهر برسد.

وی افزود:، اما اتفاقی که طی این سال‌ها افتاد آن است که بیشتر برشبکه‌های آبرسانی مسلط شده به این معنا که با مدیریت فشار نسبت به تامین آب اقدام می‌شود و نیز تامین برق مورد نیاز سامانه‌های اضطراری به خوبی انجام و توافق‌هایی با شرکت توانیر برقرار شده تا قطع برق در سامانه‌های آبرسانی رخ ندهد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان ساخت: با وجود کم بود بارش بی سابقه ۵۰ سال گذشته تلاش خواهد شد کمترین مشکل متوجه مردم شود.

جانباز با اشاره به اینکه ۴۷ درصد از آب سطحی برای تامین آب استفاده می‌شود در بخش شهر‌ها و بیش از ۵۰ درصد آب‌های زیرزمینی گفت: در جا‌هایی که وابستگی کامل به آب‌های سطحی هست شرایط سخت‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: اولویت وزارت نیرو در سد‌های تامین کننده آب تخصیص آب شرب است و تلاش می‌شود اولویت به آب شرب داده شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در باره وضعیت سد‌ها افزود: وضعیت سد‌ها در استان‌های مختلف متفاوت است، اما درسد‌های که آب شرب را تامین می‌کنند نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش وجود دارد.

جانباز گفت: هدف وزارت نیرو آن است که تخصیص آب شرب در اولویت باشد و هفتگی با حضور وزیر نیرو موضوع پایش و عبور از تابستان ۱۴۰۰ ارئه می‌شود و همه تلاش این است که دچار کمبود جدی آب در نقاط جمعیتی نشویم.

وی شناسایی مشترکان پرمصرف خانگی را کار سختی ندانست و افزود: سیستم نرم افزار میزان مصرف مشترکان در سال‌های قبل را دارد و می‌تواند هر نوع انحراف از میزان معمول مصرف را گزارش کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: مشترکان پرمصرف ابتدائ اخطار خواهند گرفت و در صورت تداوم برخورد جدی خواهد شد.

جانباز از احتمال بروز قطعی آب در برخی نقاط خبرداد و گفت: با توجه به طول زیاد شبکه ابرسانی و وجود بیش از ۲۷ هزار نقطه که تاسیسات آبی وجود دارد احتمال قطع آب وجود دارد.

وی اعمال قطعی آب را جزو سیاست‌های وزارت نیرو ندانست و ادامه داد: از ۴ الی ۵ سال گذشته با مدیریت فشار موضوع تامین یک نواخت آب مشترکان فراهم می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب خاطرنشان ساخت: تلاش تامین آب با اعمال سیاست فشار است، اما اگر جایی ناگزیر شود قطعی اعمال خواهد شد.

جانباز افزود: احتمال دارد یکصد شهر دارای وضعیت قرمز آبی دچار مشکل شده و با قطعی آب روبرو شوند.

منبع: ایرنا
برچسب ها: کمبود آب
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی