تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

لاریجانی رد صلاحیت شد؟ شوک بزرگ شورای نگهبان به انتخابات ۱۴۰۰

اعلام غیررسمی نامزد‌های تایید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از رد صلاحیت اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و ازهمه مهم‌تر علی لاریجانی حکایت دارد. سیمای سیاست ایران دگرگون شده است.

کد خبر: ۹۲۷۲۸
۰۳:۱۳ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰

رد صلاحیت لاریجانی

دیدارنیوز ـ سرویس سیاسی: در حالی که همگان در انتظار اعلام نامزد‌های نهایی انتخابات ریاست جمهوری در روز سه‌شنبه بودند، شامگاه دوشنبه اعلام یک فهرست ۷ نفره از منابع مختلف فضای سیاسی کشور را در شوک فرو برد.

ابتدا زمزمه‌ها و شایعات از رد صلاحیت اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان آغاز شد. در حالی که احتمال رد صلاحیت پزشکیان داده می‌شد، اما ذکر نام اسحاق جهانگیری در میان رد صلاحیت شدگان عجیب به نظر می‌رسد. در همین حین بود که خبر کناره‌گیری برخی نامزد‌های اصولگرا از راه رسید. حسین دهقان مهم‌ترین نامزدی بود که از انتخابات کناره‌گیری کرد. نام رستم قاسمی هم شنیده می‌شد هر چند تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز خبری رسمی در این مورد منتشر نشده است. این امر نشانه آن بود که احتمالا فهرست نامزد‌های تایید صلاحیت شده قطعی شده است و این افراد با اطلاع از رد صلاحیت خود، از انتخابات کناره گرفته‌اند. روندی که در انتخابات قبلی هم سابقه داشت و به عنوان مثال کامران باقری لنکرانی در سال ۸۴ به همین شیوه از عرصه رقابت کنار رفته بود.

اما شوک اصلی هنوز در راه بود. با انتشار غیر رسمی فهرست ۷ نامزد تایید صلاحیت شده مشخص شد که نام علی لاریجانی هم در میان تایید صلاحیت شدگان نیست. فردی که سابقه وزارت ارشاد، ۱۰ سال ریاست سازمان صدا و سیما و ۱۲ سال ریاست مجلس را درکارنامه دارد و همواره از خودی‌ترین خودی‌های نظام تلقی می‌شده است.

کمپین لاریجانی البته که سعی کرد این خبر را تکذیب کند و خبر از حل مشکل لاریجانی از طریق رایزنی می‌رسید. با این حال خبرگزاری فارس سرانجام در خبری اعلام کرد که اسامی ۷ نامزد نهایی از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور ارسال شده است. این ۷ نفر عبارت بودند از:
۱. سید ابراهیم رئیسی
۲. محسن رضایی
۳. محسن مهرعلیزاده
۴. سعید جلیلی
۵. علیرضا زاکانی
۶. عبدالناصر همتی
۷. سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی

این خبر خبرگزاری فارس نخست با عنوان شنیده خبرنگار این رسانه درج شد و سپس در تیتر یک سایت این رسانه قرار گرفت. با توجه به نزدیکی خبرگزاری فارس به نهاد‌های قدرتمند به نظر می‌رسد که این خبر قطعی باشد.

با این حال خبرگزاری ایسنا دقایقی بعد از قول یک مقام وزارت کشور ارسال هر نوع نامه‌ای از شورای نگهبان به وزارت کشور در این مورد را تکذیب کرد. تکذیبی که البته به نظر ضعیف می‌رسد.

چه چیزی در حال رخ دادن در انتخابات ۱۴۰۰ است؟

به نظر صلاحیت علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان توسط شورای نگهبان رد شده است. از سکوت ستاد‌های جهانگیری و پزشکیان می‌توان دریافت که این خبر از نظر آن‌ها قطعی است و تماس‌ها و اخبار غیررسمی دیدار هم از این امر حکایت دارد.

با این حال به نظر علی لاریجانی هنوز امیدوار است که بتواند به فهرست افراد تایید صلاحیت شده راه یابد. تکذیبیه وزارت کشور که وزیر آن از نزدیک‌ترین افراد به علی لاریجانی است را هم می‌توان نوعی زمان خریدن برای او تلقی کرد. رایزنی‌هایی لاریجانی احتمالا باید در عالی‌ترین سطوح نظام در جریان باشد. جالب است که برادر او صادق آملی لاریجانی هم یکی از اعضای شورای نگهبان است!

تا لحظه تنظیم این گزارش خبر جدیدی در این مورد منتشر نشده است و البته بازار شایعات داغ است.

چه راهکاری برای بازگشت لاریجانی به انتخابات ۱۴۰۰ وجود دارد؟

بازگشت علی لاریجانی به انتخابات به نظر تنها دو راه حل دارد.

اول این که رایزنی‌های او در ساعات آینده به نتیجه خواهد رسید و نظر شورای نگهبان به نحوی در این مورد تغییر خواهد کرد و نام او به فهرست نامزد‌ها اضافه می‌شود.

راه دوم هم صدور حکم حکومتی از سوی مقام معظم رهبری برای تایید صلاحیت اوست. امری که در انتخابات سال ۱۳۸۴ رخ داد و نام مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده با حکم حکومتی به فهرست نامزد‌های شورای نگهبان اضافه شد.

هر دوی این راه‌ها، اما به نظر بسیار دشوار می‌رسند. بعید است که شورای نگهبان از چنین تصمیمی بازگردد و رویه رهبر انقلاب و تاکید ایشان بر عدم مداخله در روند انتخابات هم صدور حکم حکومتی را بعید می‌نماید.

معنای رد صلاحیت لاریجانی چیست؟

رد صلاحیت نامزد‌های اصلاح‌طلب در انتخابات بسیار پر سابقه است. پیش از این حتی اکبر هاشمی رفسنجانی هم توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده بود. اما رد صلاحیت علی لاریجانی نشانه تحولاتی بسیار مهم در بلوک قدرت است. این به معنای آن است که نه فقط اصلاح‌طلبان که حتی جریان راست میانه هم از بلوک قدرت اخراج شده و دیگر حتی نقشی حاشیه‌ای بر عهده نخواهد داشت.

روشن است که راه ابراهیم رئیسی برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری حالا بسیار هموارتر از قبل است. او البته حتی با حضور رقبا هم بالاترین شانس پیروزی را داشت، اما حالا پیروزی‌اش تقریبا مسجل است. این به معنای آن است که او نقشی بسیار مهم در بلوک قدرت دارد و جایگاه او با فرد دیگری قابل مقایسه نیست و در آینده ایران نقشی بسیار جدی بر عهده خواهد داشت.

هنوز برای قضاوت نهایی زود است. اما سیمای سیاست ایران بامداد امروز دگرگون شد. ایران امروز دیگر ایران دیروز نیست. خیلی چیز‌ها روشن شده است و تحولات سیاسی به نقطه عطفی بسیار بزرگ رسیده‌اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
1
5
بگو رييسي و هلاص
مصطفی قاسمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
5
16
چرا نمیگی مردم ایران از مسئولینی که توله هاشون تو آمریکا و کانادا از بیت المال میخورن و به ریش ما میخندن خسته شدن و دلیل بی اعتمادی و رو برگردوندن مرد از نظام همینه.پس حالا بهتر میتونی دلیل رد صلاحت ابوی یکی از این توله ها رو بهتر درک کنی
مهتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
0
0
الان این که وگفتی یعنی چه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
تو هیچی نوفهمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
5
1
تحلیل شما غلط اندر غلط است. آقای رئیسی راهش سخت بود سختتر شد و بنظر من غیر ممکن شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
2
4
لاریجانی وجهانگیری واخوندی خائن به نظم ومردم وجاسوس وعامل سرویس های بیگانه هستن که 8سال خون مردم راتوشیشه کردن وپولشو اقازاده هاشون توخارج دارن باهاش عشق وحال میکنن وبه ریش من وتومیخندن.
Artin
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
1
1
سعید محمد چرا رد صلاحیت شد؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
0
0
البته از منظر دیگر این انتخابات شکستی است برای رئیسی زیرا در هر دوحالت چه ایشان به ریاست جمهوری برسد یا نرسد در هر صورت ایشان در یک انتخابات بدون رقابت پیروز شده
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی